سنندج؛

استان کردستان سومین استان غیرساحلی تولیدکننده ماهی درکشور

استان کردستان یکی از استانهای پر آب و برخوردار از منابع آبی غنی است، واین استان اکنون سومین استان غیر ساحلی کشور در زمینه تولید ماهی در کشور است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، سد های متعدد و پر آب و وجود 28 رودخانه دائمی بزرگ و 32000 دهنه چشمه و تعداد بسیار زیادی چاه های عمیق و نیمه عمیق ، قنات و دریاچه سدهای قشلاق ، سقز و زریوار بستر مناسب تولید پرورش آبزیان در استان کردستان است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به این مطلب که منابع آبی استان امکان پرورش پنج میلیون قطعه بچه ماهی در سال را دارد، گفت: پیش بینی می شودامسال هفت هزار و 400 تن ماهی در کردستان توليد شود.

ماهیان صید شده در استان کردستان شامل چهار گونه آمور علفخوار ، کپور معمولی ، فیتوفاک و بیگ هد از خانواده کپور ماهیان و قزل آلا است و این ماهی ها علاوه برمصرف داخلی، ازطریق مرزمریوان به صورت منجمد به کشورعراق صادر می شود.

 در حال حاضر 478 صیاد در قالب6تعاونی صیادی مبادرت به عملیات صید و استحصال ماهی از این منابع می‌کنند
اکنون و در راستای استفاده از پتانسیل های استان جهت تولید و تكثیر پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی پروژه های مهمی در حال اجرا است.

جعفري معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي كردستان با اشاره به ساخت مجتمع پرورش ماهيان سردآبي سيروان به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مجتمع‌هاي كشور گفت: عملیات ساخت اين مجتمع با ظرفيت توليد سالانه يك‌هزار و 500 تن ماهي قزل‌آلاي رنگين كمان و اشتغالزایی يك‌هزار و 125 نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم در حال اجرا است و در صورت تامین اعتبار در سال آینده به طور کامل به بهره برداری می رسد.

یعقوبی مدیرکل اموراقتصادی استانداری کردستان می گوید: در زمینه تولید شیلات و آبزیان نیز با توجه به وضعیت آب استان در زمینه تکثیر بچه ماهی و پرورش آن و صادرات به بازار عراق می‌توان آن را در قالب خوشه صنعتی تعریف کرد و در نتیجه اشتغالزایی و در آمد زایی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

به عقیده کارشناسان بهره گیری از ظرفیت های آبی استان کردستان برای پرورش شیلات می تواند در کمترین زمان اشتغالزایی، درآمد زایی و توسعه را ایجاد کند و این اکنون و با اهتمام و سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی عملی است.


انتهای پیام/ش










اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.