ارسها هنوز در میان صخره‌های زاگرس و البرز خودنمایی می‌کنند

درخت ارس به دلیل مقاومت و ماندگاری در مقابل شرایط سخت آب و هوایی پس از هزاران سال در میان صخره‌های زاگرس و البرز خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گونه‌های مختلف درخت ارس همیشه سبز هستند و به صورت درختانی بلند و کوچک یا درختچه‌ در مناطق کوهستانی می‌رویند.

این درخت در مقابل سرمای شدید، گرما و خشکی هوا بسیار مقاوم است به طوریکه در مناطق سرد و قطبی مانند گرنیلند، شمال سیبری و آلاسکا تا کوههای بلند مقاوم گرمسیری دیده می‌شود در کشور ما ارس در دامنه جنوبی رشته کوههای زاگرس و رشته کوههای البرز وجود دارد جنوبی‌ترین منطقه کشور که ارس در آن رشد می‌کند گنو در شمال بندر عباس و شمالی‌ترین رشته کوههای کپه داغ در خراسان شمالی است همچنین پرتراکم‌ترین بهترین رویشگاه‌های  ارس در کشور البرز شرقی تا شمال خراسان است.

مردم محلی در نقاط مختلف کشور ارس را با اسامی متعددی از جمله سرو کوهی، اورسا،‌ آرچایا آرچه تلفظ می‌کنند.

برخی از گیاه شناسان این درخت را ارس یا سرو کوهی معرفی می‌کنند و برخی دیگر معتقدند ارس، نامی فارسی و صحیح است و سرو کوهی نامی غلط که به اشتباه مصطلح شده است.

فرهنگ قصریانی مدیر کل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: درخت ارس گونه حساس است که در تمام ارتفاعات 1800 به بالای البرز و زاگرس دیده می‌شود.

وی افزود: این درخت بومی کشورمان است که به دلیل مقاومت و ماندگاری در مقابل شرایط سخت آب و هوایی پس از هزاران سال باقی مانده است به طوریکه در بسیاری از ساختمانها و مساجد قدیمی در روستاها هنوز شاهد حضور سبز آنها هستیم.

قصریانی ادامه داد: جاده‌های بین شهری، جاده‌های روستایی و عشایری به دلیل اینکه طبق اصول فنی و مهندسی جاده‌سازی ساخته نشده‌اند این درختان را در معرض تهدید قرار داده‌اند همچنین ساخت و سازها در ارتفاعات آسیب فراوانی به آنها سنگلاخی و مکانهایی که قابل تردد نبوده رویت می‌شود.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق کشور با اشاره به اینکه این گونه بومی کشور نیازمند برنامه‌ حفاظتی،‌آماربرداری و پلاک کوبی است خاطر نشان کرد: متاسفانه اقداماتی چون احداث استخر، جاده‌سازی، خاک برداری و خاکریزی به اسم طرح‌های گردشگری در مناطق ارس خیز کشور این گونه گیاهی ارزشمند کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

این گزارش می‌افزاید: قدیمی‌ترین درخت ارس در کشور داخل پارک ملی تندوره در خراسان رضوی است که درختی 700 ساله است و در کنار جاده قوچان به دره‌گز در ارتفاع 2200 متری نزدیک گردنه "چوینلی" قرار دارد که متاسفانه مورد بی‌مهری واقع شده است.

گفتنی است اگر چه عوامل طبیعی چون خودسوزی ارسها به دلیل صمغ ترشح شده توسط آنها که مانند ذره‌بین عمل کرده و موجب سوختن درخت می‌شود و یا با توجه به اینکه ارسها از معدود درختانی هستند که در نوک صخره‌ها و ارتفاعات رشد می‌کنند دچار صاعقه و آتش شده و از بین می‌روند نمی‌توان از عوامل غیر طبیعی که ناشی از فعالیتهای انسانی است غافل ماند.

گزارش از هراتیان

انتهای پیام/
برچسب ها: ارس ، صخره ، زاگرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.