شماره یک‌های مردود

چرا دروازه‌بان‌های لیگ برتر درخشش لازم را ندارند

سوشا مکانی در مقابل فولاد دو گل بد خورد. محسن فروزان در برابر استقلال خوزستان چهار گل دریافت کرد. این اشتباه دروازه‌بانی یکی از عادت‌های لیگ برتر است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در روزهایی که مربیان لیگ برتری ما به محافظه‌کارترین مربیان تاریخ مسابقات فوتبال این مملکت تبدیل شده‌اند و اکثر تیم‌ها هجومی بازی نمی‌کنند، شاهد هستیم که 9 تیم لیگ برتری با در اختیار داشتن تفاضل گل منفی به مقدار لازم گل خورده‌اند و گل‌هایی هم که دریافت شده بعضا روی اشتباهات دروازه‌بانانشان به ثمر رسیده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خط دفاع تیم‌ها دارای اشکال است که چنین شرایطی برای تیم‌ها به وجود آمده یا دروازه‌بانان از کیفیت لازم برای حراست از دروازه تیمشان برخوردار نیستند؟

این روزها تنها دروازه‌بانانی که از آنها به‌عنوان گلرهای قابل اعتماد درون دروازه تیم‌هایشان یاد می‌شود، مهدی رحمتی و رحمان احمدی هستند؛ دو بازیکنی که دارای تجارب ارزنده باشگاهی و بین‌المللی هستند و کسی هم در این زمینه در نزدیکی آنها هم نیست، اما در میان دیگر دروازه‌بانان این روزهای لیگ برتری که اغلب هم کم‌سن و سال بوده و برای آینده دروازه‌بانی این ورزش چشم و چراغ هستند، تنها یک علیرضا بیرانوند را سراغ داریم که توانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند و تا حدی خیال فوتبالی‌ها را برای حراست از دروازه تیم ملی آسوده سازد.‌ هادی طباطبایی این ضعف را کلی می‌داند و معتقد است که تنها دروازه‌بانان ما نیستند که از ضعف تکنیکی و جسمانی برای انجام وظایفشان در پستی که در آن به میدان می‌روند، برخوردارند: متاسفانه ما در همه خطوط شاهد هستیم که فوتبالیست‌ها کمتر از حدی که از آنها انتظار می‌رود بازی می‌کنند. وقتی حرف از رقم قرارداد‌های آنها به میان می‌آید، چیزی به گوش می‌رسد که در تصور شما این انتظار را ایجاد می‌کند که حداقل با یک بازیکن طراز اولی متوسط روبه‌رو شوید، اما در عمل می‌بینید که اغلب آنها در حد یک‌چهارم رقمی که برایشان در نظر گرفته شده هم شما را در حین تماشای یک بازی راضی نمی‌کنند.

دروازه‌بان پیشین تیم ملی و باشگاه استقلال این ضعف را در پستی که خودش در آن بازی می‌کرده است، بیشتر می‌داند: متاسفانه دروازه‌بانی که به مراتب تخصصی‌تر از دیگر پست‌های یک تیم فوتبال است، مهجور واقع شده و کمتر به آن توجه می‌شود. منصور رشیدی، از دروازه‌بانان دو نسل قبل از هادی هم چنین نقطه نظری داشت، با این تفاوت که او عدم پردازش به این پست از سنین پایین‌تر را عامل اصلی این افت فاحش در امر دروازه‌بانی عنوان می‌کند: بی‌توجهی به نسل نوجوان و جوان دروازه‌بانی سبب شده تا این پست در ایران هر روز خالی‌تر به نظر برسد. کسی سراغ دروازه‌بانان خوبی که در رده‌های سنی پایه هستند، نمی‌رود و برایشان وقت صرف نمی‌کند.

این مربی به یاد روزی افتاد که علیرضا بیرانوند را دیده و او را برای دروازه‌بانی انتخاب کرده بود: وقتی در خدمت تیم‌های پایه ملی‌مان بودم 18 دروازه‌بان را برای شرکت در تست دروازه‌بانی به اردو دعوت کردم و از بین 18 نفر سیدحسین حسینی، ایمان صادقی و علیرضا بیرانوند را برگزیدم تا آنها را پرورش بدهیم. همان زمان به همکارانم گفتم که بیرانوند دروازه‌بانی است که می‌تواند تا 14 ـ 13 سال دروازه تیم ملی ایران را بیمه کند و این جوهره را در او دیدم. یک پسر کم‌سن و سال خرم‌آبادی که استعداد خوبی برای این کار دارد و الان هم می‌بینیم در تیمی بازی می‌کند که در بالای جدول ایستاده است و بی‌شک یکی از عوامل موفقیت تیمش محسوب می‌شود.

بیرانوند همان دروازه‌بانی بود که در مشهد و بازی نیمه‌نهایی جام حذفی تیمش را با مهار پنالتی آخر بازی به فینال فرستاد. رشیدی، دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران ادامه داد: او فقط در این بازی یک پنالتی را مهار نکرد، بلکه در طول بازی بارها موقعیت‌های خوب بازیکنان پدیده را از آنها گرفت و مانع شد تا تیم میزبان در خانه به گل برسد، او همین حالا هم می‌تواند از دروازه تیم ملی‌مان بخوبی حراست کند، اما متاسفانه انتخاب‌هایی که برای تیم ملی‌مان صورت می‌گیرد خیلی منظقی به نظر نمی‌رسند.

هادی طباطبایی ضعف دروازه‌بانان جوان حاضر در لیگ را به عوامل دیگری هم مربوط می‌داند: مربی دروازه‌بانان یک تیم شدن تماشای دو تا فیلم آموزشی و چهار تا شیرجه‌زدن از ابتدای تمرین تا آخر آن نیست که با این روش فقط وقت را در طول تمرین تلف کرده و در نهایت به خانه‌هایشان برگردند. اکنون غیر از تعدادی محدود از مربیان دروازه‌بانی در لیگ برترمان اغلب مربیان از کار اصولی غافل هستند و این هم نتیجه‌اش می‌شود که شاهد هستیم.

رشیدی نیز در بخشی از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که دروازه‌بان که با 20 دقیقه دور زمین دویدن و انجام یک‌سری تمرین نرمشی گرم نمی‌شود. بدن دروازه‌بان برای گرم شدن احتیاج به یک‌سری تمرینات دیگر دارد که من در تیم‌های لیگ برتری خیلی کم دیده‌ام کسی به آنها توجه کند. دروازه‌بان باید برای گرم شدن تمرینات دروازه‌بانی انجام دهد، نه این‌که با دیگر فوتبالیست‌ها دور زمین بدود و از این قبیل کارهای روتین انجام دهد. متاسفانه وقت خیلی کمی برای دروازه‌بانان تیم‌ها صرف می‌شود و باری به هر جهت شدن کار‌ها بار را بر دوش مدافعان انداخته و این ایرادها به شکل مسلسل‌وار تا خط حمله جلو می‌رود و سبب می‌شود تا وقتی یک مدافع از اتفاقات پشت سرش درون دروازه خیال راحتی ندارد با ناآرامی درون محوطه جریمه به حراست از دروازه تیمش بیندیشد و نتواند در حین شروع بازی بخوبی تیمش را راه بیندازد.

هادی طباطبایی می‌گوید: دروازه‌بانی مهم‌ترین پست در یک تیم است که برعکس کمترین توجه به آن می‌شود و باری به هر جهت با آن برخورد شده. کی، کجا، چه وقت و چگونه بودن درون دروازه از اصول مهمی است که یک مربی باید درباره‌ آنها با شاگردش کار کند که این اتفاق خیلی کمتر از حد انتظار برای دروازه‌بانان جوان ما رخ می‌دهد و سبب می‌شود تا آنها بهترین سال‌های عمرشان برای یادگیری دروازه‌بانی را این‌گونه از دست بدهند و این به خالی شدن این پست از دروازه‌بانان مطمئن منجر خواهد شد.

علیرضا بیرانوند هم تا اندازه زیادی با این دو کارشناس زبده دروازه‌بانی هم‌عقیده است: من و دوستان دروازه‌بانم به این مسائلی که گفته می‌شود اعتقاد داریم و تلاشمان را هم می‌کنیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، اما گاهی ندانستن برخی نکات کلیدی و اصطلاحا فوت کوزه‌گری است که باعث می‌شود درون دروازه به مشکل بخوریم که آن هم به دست نمی‌آید، مگر با بازی کردن زیاد.

ایرادی که بیرانوند جوان گرفت نکته مهمی بود که رشیدی به آن اشاره مستقیم کرد: متاسفانه باشگاه‌ها به جای آن که بروند و کنار هزینه‌های میلیاردی‌شان دو سه دروازه‌بان جوان را کنار تیمشان به کار بگیرند، فقط به این می‌اندیشند که پولشان را صرف خرید هافبک‌های بازی‌ساز کنند تا بیشتر به گل برسند. اگر در هر تیم دو دروازه‌بان کم‌سن و سال کنار تمرین بزرگ‌تر‌ها حضور داشته باشند، آن زمان آنها می‌بینند که چه شرایطی برای دروازه‌بان بزرگسال وجود دارد و این تاثیرش را در کامل شدن شخصیت آنها به عنوان یک دروازه‌بان برای حراست از دروازه تیمشان نمایان می‌کند.

طباطبایی حرف دیگری هم داشت: تخصصی‌ترین پست یک تیم فوتبال دروازه‌بانی در آن است که به این موضوع کمترین توجه صورت می‌گیرد و باشگاه‌ها بیش از هر چیز به دیگر پست‌های تیمشان می‌اندیشند. کم‌توجهی یا بعضا بی‌توجهی به این پست‌ها هم باعث می‌شود تا رفتارهای اینچنینی با دروازه‌بانان صورت بگیرد و می‌بینیم که چطور حامد لک در تراکتورسازی با واکنش سرمربی تیمش مواجه شد.

اخلاق دروازه‌بانی هم از ‌ موضوعات‌ مهم است . رشیدی می‌گوید: من همیشه و بدون استثنا پیش از شروع تمرین با دروازه‌بانانی که با آنها کار می‌کردم ده دقیقه حرف می‌زدم تا از نظر ذهنی آماده باشند، اما این اتفاق در تیم‌های باشگاهی ما بندرت اتفاق می‌افتد. بی‌توجهی به نسل پشتیبان و حامی نسل رو به پایان منجر به این شده که امروزه در کل لیگمان فقط یک بیرانوند را داشته باشیم که با اعتماد سرمربی‌اش توانسته برای نفت در بیشتر بازی‌ها به میدان برود و کارلوس کی‌روش هم بدرستی او را برای حراست از دروازه تیم ملی انتخاب کرده است.

این فصل بیشتر از آ‌ن‌که شاهد انتشار عکس دروازه‌بانان تیم‌هایمان به واسطه درخشش آنها درون دروازه تیم‌هایشان باشیم شاهد هستیم که آنها به واسطه تیپ و قیافه‌شان به تیتر و عکس یک روزنامه‌ها تبدیل می‌شوند و این بدترین نوع تخریب برای یک دروازه‌بان است تا او را رو به نابودی کامل ببرد./جام جم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار