چين از توان سايبری کره شمالی حمايت می‌کند

در حالی که کره شمالی با اتهامات گسترده شرکت در حملات سایبری مواجه شده است تحلیلگران می گویند چطور یک کشور فقیر و در انزوا که دسترسی محدود به اینترنت دارد می تواند اقدام به حمله سایبری کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند چین در این زمینه ایفای نقش می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت : آمریکا ، کره شمالی را به دست داشتن در حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز متهم کرده است ؛ شرکتی که ابتدا از پخش فیلم کمدی « مصاحبه » درباره ترور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به سبب تهدیدات و حملات سایبری صرفنظر کرد اما بعد تصمیم گرفت این فیلم را در سینماهای آمریکا اکران کند.

در حالی که کانون توجهات به جنگ سایبری بین پیونگ یانگ و واشنگتن به ویژه پس از قطع اینترنت در کره شمالی معطوف شده است بسیاری از تحلیلگران بر این باورند چین ، شریک اصلی کره شمالی در حملات سایبری بشمار می رود.

ویلی لاک کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه هنگ کنگ می گوید : « توان سایبری کره شمالی به حمایت چین در زمینه های سخت افزار و نرم افزار وابسته است و در سایه چنین حمایتی چین می تواند کنترل خود را بر کره شمالی همچنان حفظ کند. چنین قصد ندارد جایگاه خود را در این زمینه از دست بدهد از این رو رسوایی سایبری موجب نمی شود تا این کشور از کره شمالی حمایت نکند. »

پیونگ یانگ تاکید کرده است این کشور در سرقت اطلاعات محرمانه شرکت سونی پیکچرز هیچ نقشی نداشته و درباره اینکه چرا اینترنت این کشور این هفته ساعت ها قطع بود سکوت اختیار کرده است.

در پی آنکه بسیاری توانایی کره شمالی را برای شرکت در این حمله با توجه به زیرساخت های محدود سایبری این کشور زیر سوال بردند کانون توجهات به سمت چین مطعوف شده است .

لیم جونگ این کارشناس سایبری در مرکز فن آوری امنیت اطلاعات کره می گوید به رغم محدودیت های اینترنتی در کره شمالی ، این کشور شش هزار هکر دارد.

وی افزود بسیاری از هکرها در شهرهای مرزی چین همچون دان دونگ زیر نظر پیمانکارانی فعالیت دارند که توسط کره شمالی بکار گرفته شده اند. کره شمالی تنها به چهار شبکه اینترنتی دسترسی دارد و همه آنها از طریق چین کنترل می شود.

مقامات کره جنوبی تحقیقات درباره احتمال نقش کره شمالی را در حمله سایبری اخیر به رئاکتور برق هسته ای این کشور آغاز کرده اند و گزارش ها حاکی از آن است فرد مظنون از آدرس آی پی استفاده کرده است که مربوط به شهر چینی شنیانگ در نزدیکی مرز کره شمالی می شود.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد کشورش با همه اشکال حمله سایبری و تروریسم سایبری مخالف است.

با توجه به وابستگی کره شمالی به چین برای حمایت از زیرساخت های اینترنتی این کشور ، تحلیلگران احتمال می دهند پکن در قطع این هفته اینترنت در کره شمالی دست داشته باشد .

تحلیلگران می گویند چین از اقدامات کره شمالی رضایت چندانی ندارد اما مناسبات با این کشور را به منظور حفظ نفوذ خود بر کره شمالی همچنان ادامه می دهد. 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار