هشدار وادا نسبت به نابودی ماهیت حقیقی ورزش

کمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ با اشاره به مثبت اعلام شدن تست دوپینگ بسیاری از ورزشکاران برگزیده و مدال‌آور هشدار داد ماهیت حقیقی ورزش در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، به نقل از یاهو اسپرت، ماجرای دوپینگ ریشه دار و سیستماتیک افشا شده در ورزش روسیه در کنار مثبت اعلام شدن جواب آزمایش دوپینگ تعداد دیگری از ورزشکاران مدال‌آور موجب شد مقامات کمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ- وادا- نهایت نگرانی و تاسف خود را از گسترش تقلب و استفاده از مواد نیروزا در میان ورزشکاران ابراز دارد.

آرن لیونگیست نایب رئیس وادا گفت:‌ دیگر هیچ خبر بد و شوکه کننده‌ای من را غافلگیر نمی‌کند. به شما هشدار می‌دهم، آرام آرام شاهد نابودی ماهیت واقعی ورزش هستیم. تاکنون گمان می‌کردیم مبارزات زیادی در جهت جلوگیری از دوپینگ ورزشکاران انجام داده‌ایم اما ماجرا‌های پیش آمده به ویژه در روسیه نشان داد، تلاش‌های ما کافی نبوده‌اند. ورزشکارانی که دوپینگ می‌کنند نه تنها به خود آسیب می‌رسانند بلکه رقیبان را هم در معرض خطر قرار می‌دهند. در ورزش‌هایی که مبارزه بین 2 ورزشکار صورت می‌گیرد، کسی که دوپینگ کرده صدمات جدی بر رقیبش که دوپینگ نکرده وارد می کند. در مسابقات سرعتی هم ورزشکاران بدون استفاده از مواد نیروزا مجبور به اعمال فشار بیشتر و رساندن خود به ورزشکاران دوپینگ کرده هستند. چنین شرایطی اصلاً عادلانه نیست.

*تست دوپینگ قهرمان ماراتن جهان مثبت اعلام شد

ریتا جپتو دونده زن اهل کنیا و دارنده عنوان قهرمانی جهان در مسابقات ماراتن پس از اعلام نتیجه آزمایش دوپینگ B به استفاده از مواد نیروزا متهم شد.

جپتو مجبور به پس دادن عنوان قهرمانی و جایزه‌های دریافتی خود است و البته با 2 سال محرومیت از حضور در مسابقات رسمی هم مواجه شد.

جایزه دونده 35 ساله معادل 500 هزار دلار بود که باید آن را به فدراسیون جهانی دو و میدانی پس دهد. همچنین عنوان قهرمانی او به ادنا کیپلاگات نفر دوم مسابقات جهانی ماراتن می رسد.

وی دارنده عنوان قهرمانی ماراتن بوستون و شیکاگو در سال 2013 هم هست اما ماجرای دوپینگ جپتو آن رقابت‌ها را هم در بر می‌گیرد و عناوین قهرمانی وی در 2 مسابقه یاد شده هم پس گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار