رمزگشایی جدید از تاریخ نصف‌جهان

انجام پنج دوره مطالعات باستان‌شناسی در استان اصفهان برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار اصفهان افزوده و پرده از رازهای سر به مهر غنوده در دل خاک برداشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛اصفهان را شهر موزه نامیده‌اند زیرا در حال حاضر گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار فاخر معماری، هنر و تاریخ این سرزمین را در معرض نمایش دوست‌داران خود قرار داده است اما شواهد حاکی از آن است که بسیاری از شگفتی‌های خود را نیز در دل خاک مخفی نگاه داشته است.

در سال جاری بیش از پنج حفاری باستان‌شناسی در استان اصفهان انجام شد که نتایج هر کدام بخشی از تاریخ پنهان این مرز و بوم را آشکار کرد.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره گفت: در سال‌ جاری پنج برنامه حفاری موفقیت‌آمیز در استان اصفهان انجام گرفت.

علمدار علیان اظهار کرد: پروژه حفاری کل منطقه «مش‌کریم» شهرستان سمیرم با حمایت مالی یک موسسه مالی خصوصی انجام شد.

وی افزود: در این پروژه به بقایای تدفین و سفال‌هایی رسیدیم که اظهار نظر درباره آنها تا زمان تکمیل مطالعات نهایی امکان‌پذیر نیست.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان حفاری شهر زیر زمینی نوش‌آباد را از دیگر پروژه‌های انجام شده در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: در این حفاری‌ها نیز فضاهای جدیدی از شهر زیر زمینی نوش‌آباد شناسایی، خاکبرداری، لایروبی و آواربرداری شد.

وی باستان شناسی در محدوده شهر سفید‌شهر شهرستان آران و بیدگل را از دیگر پروژه‌های این نهاد دانست.

علیان تصریح کرد: در این حفاری‌ها آثاری از دوره‌های اسلامی و حتی پیش از اسلام به دست آمده که به طور کامل مستندنگاری شده است.

وی با اشاره به پروژه حفاری شهر گز در شهرستان برخوار و میمه اظهار کرد: در این پروژه بقایای معماری خشتی از دوران ساسانیان کشف شده است.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطالعات باستان‌شناسی چهارباغ عباسی اصفهان را از دیگر پروژه‌های انجام شده در این محور دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پایه‌های کاخ جهان‌نما در فاز دوم مطالعات باستان شناسی  کشف شود.

وی با اشاره به شواهد معماری کشف شده در مرحله نخست مطالعات باستان‌شناسی در محور چهارباغ عباسی افزود: احتمال کشف پایه‌های کاخ جهان‌نما در این محور بالاست.

علیان تصریح کرد: به احتمال زیاد از پایه‌های این کاخ به جز جرز چیزی باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: سازمان قطار شهری تعهد کرده است در صورت کشف این پایه‌ها، کاخ جهان‌نما احیا و به عنوان ورودی و خروجی ایستگاه مترو و همچنین ورودی چهارباغ عباسی احیا شود.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: کشف پایه‌های کاخ جهان‌نما با احداث ایستگاه قطار شهری اصفهان هیچ منافاتی ندارد.

برچسب ها: رمزگشایی ، تاریخ ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.