مشهد؛

مرمت 169 نسخه کتاب خطی نفیس در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی اسناد آستان قدس رضوی

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی اسناد آستان قدس رضوی از مرمت 169 نسخه کتاب خطی نفیس از ابتدای امسال تاکنون در این اداره توسط مرمت کاران و متخصصان این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ علی اصغر ثابت جازاری گفت: از سالها قبل نسخ خطی ارزشمندی به آستان حضرت امام رضا (ع) هدیه شده و نسخه هایی که قدیمی تر و آسیب بسیار دیده بودند، توسط مرمت کاران و صحافان این مجموعه مرمت و بازسازی و در محلی به نام گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی ثبت و حفظ شده اند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 169 نسخه خطی، 19 نسخه قرآن و جزوات قرآنی خطی، 110 لت جلد چرمی، شش لت جلد لاکی روغنی مرمت شده است.

جازاری ادامه داد: در این مدت همچنین به همت متخصصین مرمت این اداره برای مرمت نسخ خطی، 202 لت جلد تمام چرم، 78 لت جلد عطف وگوشه تیماج، هفت ماکت قرآن خطی منسوب به ائمه اطهار (ع) ساخته شده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی ادامه داد: همچنین 11 جلد کتب عکسی به همراه طلاکوب و پنج هزار و 998 جلد کتب چاپی صحافی و جلدسازی و پنج هزار و 704 عنوان کتاب قدیمی نیز در این مدت طلاکوب شده است.

ثابت جازاری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 828 سند شامل هزار و 772 برگ سند، 41 برگ قباله ازدواج و 15 طومار خطی ترمیم ومرمت، 624 دوره نشریات شامل 176 دوره روزنامه و 448 دوره مجله صحافی، 477 عنوان نشریه طلاکوب و چهارشیت نقشه قدیمی ترمیم شده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه مرمت و نگهداری از نسخ خطی و قرآن های خطی مراحلی دارد که شامل گردگیری، تمیزکاری، جداکردن اوراق بهم چسبیده ، اسیدزدایی به روش مرطوب و آفت زدایی می شود، یادآور شد :از ابتدای امسال تاکنون 99 نسخه قرآن خطی و 50 نسخه نسخه خطی گردگیری ورق به ورق شده، 308 برگ بهم چسبیده از نسخ خطی از هم جدا شده، دو نسخه خطی اسیدزدایی به روش مرطوب و 116 نسخه خطی نیز آفت زدایی شده است.

وی با اشاره به عملکرد امسال این اداره در خصوص اشیای موزه ای گفت: از ابتدای امسال 159 سکه نقره (مربوط به دوره های ساسانیان، تیموریان، عرب تبرستانی و آل مظفر)، 21 کلیشه تمبر قاجاریه، پنج سمبه ضرب سکه قاجار و پهلوی، 18 عدد سکه نقره به صورت سردگمه قاجار و پهلوی مرمت شده است.

وی بیان کرد: استحکام بخشی، تثبیت، عکاسی و مستندنگاری 9 شی سفالی خزانه، تمیزکاری و استحکام بخشی 32 کاشی، مرمت و دوخت یراق طاق پوش، مرمت شال ترمه، ترمه محرمات، جانماز ترمه و سه قطعه منسوج، اتمام فرآیند عملیات استحفاظی تابلو آیینه کاری موزه قرآن از دیگر اقدامات مرمتی اشیای موزه ای آستان و عودت آنها به خزانه در مدت مزبور بوده است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: مشهد ، کتاب ، خطی ، نفیس ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.