برای مقابله با سیاست خصمانه آمریکا؛

کره‌شمالی توان هسته‌ای خود را تقويت می‌کند

کره شمالی با تعهد در مورد تقویت "توان هسته‌ای" خود برای مقابله با سیاست خصمانه آمریکا اعلام کرد که آمریکا قصد دارد به بهانه نقض حقوق بشر در کره شمالی به این کشور حمله کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، کشورهای عضو سازمان ملل متحد از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی را به اتهام جنایت علیه بشریت مد نظر قرار دهد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد : اکنون که سیاست خصمانه آمریکا در خصوص حمله به کشور ما به بهانه نقض حقوق بشر روشن شده است ، پیشنهاد عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره دیگر ارزشی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی تصریح کرد: تلاش‌های  ما برای تقویت توان دفاعی نظامی خودمان از جمله قدرت هسته‌ای دو برابر خواهد شد.کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد درباره کره شمالی ماه فوریه گزارشی 372 صفحه‌ای را منتشر کرد که در آن به موارد نقض گسترده حقوق بشر در کره‌شمالی ازجمله استفاده از اردوگاه زندانیان ، شکنجه نظام مند ، گرسنگی دادن و کشتار شبیه جنایاتی که در دوره آلمانی نازی صورت می‌گرفت اشاره شده است.

انتشار این گزارش باعث شد کشورهای غربی و متحدانشان درخواست هایی را برای اقدام تنبیهی علیه پیونگ یانگ مطرح کنند. در پیش نویس قطعنامه‌ای که اتحادیه اروپا و ژاپن تهیه کرده‌اند از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شده است کره شمالی را به علت جنایت علیه بشریت به دادگاه لاهه ارجاع دهد.

نسخه‌ای از پیش نویس قطعنامه اروپا و ژاپن و همچنین نامه کره شمالی به هر 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اختیار رویترز قرار گرفته است.

در پیش نویس قطعنامه ای که دیپلمات های غربی می گویند اتحادیه اروپا و ژاپن آن را تهیه کرده‌اند و در اختیار گروه کوچکی از کشورهای هم عقیده با آنها قرار گرفته از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شده است شورای امنیت را تشویق کند ارجاع اوضاع در کره شمالی را به دیوان کیفری بین المللی مورد بررسی قرار دهد.

در این پیش نویس قطعنامه همچنین بررسی اعمال تحریم های هدفمند علیه عاملان جنایت علیه بشریت در کره شمالی درخواست شده است.

آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی پیشتر باعث شده است این کشور با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شود. اما با توجه به اینکه کره شمالی در میان 122 کشور عضو دیوان کیفری بین المللی نیست ، تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند اوضاع در کره شمالی را به دادگاه لاهه ارجاع دهد. 

رسیدگی به جنایات جنگی جدی مانند نسل کشی و دیگر جنایات علیه بشریت به عهده دیوان کیفری بین المللی است.

پیش بینی می شود چین با استفاده از امتیاز وتو خود در شورای امنیت ، از ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی جلوگیری کند. رای چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا با حمایت روسیه همراه خواهد شد.

برخلاف شورای امنیت سازمان ملل متحد که می تواند قطعنامه هایی به لحاظ قانونی الزام آور را صادر و با اعمال تحریم های اقتصادی و مجوز توسل به نیروی نظامی ، کشورها را مجبور به پیروی از این قطعنامه ها کند ، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد غیر الزام آور است. اما چنین قطعنامه هایی می تواند منجر به افزایش فشار سیاسی بر کشورهایی شود که هدف آنها هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۵:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
همه میدونن امریکا نقض حقوق بشر بهانه کرده

دنبال غارت هست

اما مطمئن باشه امریکا نمیتونه هیچ غلطی بکنه
آخرین اخبار