در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

محمدی: فراخوان بیست میلیونی پیاده روی اربعین بیانگر فراگیری قدرت ادیان مختلف و به ویژه شیعه بود/ کنعانی:رفتار ایران در منطقه و بین الملل مسوولانه است + فیلم و تصاویر

"ناصر کنعانی" کارشناس مسائل عراق و "هادی محمدی" کارشناس ارشد غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیامد رایزنی های دیپلماتیک منطقه ای در تهران پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ناصر کنعانی کارشناس مسائل عراق و هادی محمدی کارشناس ارشد غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیامد رایزنی های دیپلماتیک منطقه ای در تهران پرداختند.
 
در ابتدا برنامه محمدی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که ایران و تهران به عنوان پایتخت در دو هفته گذشته کانون رایزنی دیپلماتیک بین کشورهای منطقه بود و سه نفر از مقامات ارشد سوریه ،عراق و ترکیه در تهران حضور داشتند؛در این راستا چرا گفتگوهای منطقه ای گسترش پیدا کرده است اظهار داشت: مناسبات بین کشورها و دول بر اساس زمینه های مشخص و اهداف متاثر از روند و نوع بلوک بندی ها و اعتلاف بندی ها شکل می گیرد.
 
وی افزود: مولفه های ژئوپولوتیک و استراتژیک و همچنین مولفه های امنیتی  حتی در زمینه فرهنگی زمینه فعال سازی و کاهش روابط بین کشورها را دامن می زند.

محمدی با بیان این که خاورمیانه به عنوان نقطه مرکزی در تحولات منطقه و بین المللی است تصریح کرد: کانون اصلی تحولات در خاورمیانه و غرب آسیا در شرایط جهانی و نوع وضعیت و جایگاه قدرت هایی که نقش بازی می کنند در نظام بین الملل نقش خاورمیانه بسیار موثر است و نتایجی که در خاورمیانه می گذرد موضوعات فرا منطقه ای است و از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
 
کارشناس غرب آسیا باتاکید بر این که در طول دو هفته گذشته شاهد روابط دیپلماتیک با کشورهای عراق،سوریه و ترکیه بودیم اظهار داشت: این روابط نماد تاثیرپذیری از مولفه های ذکر شده است حضور هیات پارلمانی عراق در تهران هم معنای دو جانبه و هم نگاه واحد به مولفه های امنیتی تهدید مشترک و آینده و چشم انداز مشترک دارد.
 
وی اضافه کرد: سفر نخست وزیر سوریه به تهران نیز نماد روابط عمیق و راهبردی بین تهران و دمشق است و دولت ترکیه به عنوان بازیگر فعال در منطقه بلافاصله بعد از سفری که پوتین به آنکارا داشت به دنبال موضوعات مشترک بین ایران و ترکیه مقدمات سفر اردوغان به ایران فراهم شد و در جهت هماهنگ سازی و نگاه کلی در راستای رفتار سازنده روابط در سطح منطقه به وجود آمد.
 
محمدی تصریح کرد: دولت ترکیه به علت درخواست دولت موسکو درباره مذاکرات سوری که قرار است در موسکو برگزار شود مواضع منعطف و مثبتی از خود نشان داده است.
 
نگاه به تهران متاثر از یک نگاه ژئوپولوتیک است

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی رایزنی کشورمان افزود: لاریجانی نیز به نگاه مشترک در حل بحران منطقه تاکید داشت که می تواند نتایج سازنده ای داشته باشد.
 
 محمدی اضافه کرد: در سفرهای مقامات دیپلماتیک در دو هفته اخیر به تهران نشانگر این است که دامنه این سفرها و نگاه به تهران متاثر از یک نگاه ژئوپولوتیک است همچنین سفرهای آتی مقامات بلند مرتبه چین و روسیه به تهران نیز در دستور کار جدی سیاست خارجی است که این نشان دهنده این است که تهران محور سازنده در تحولات و دگرگونی های سطح منطقه ای است.

در ادامه برنامه کنعانی کارشناس مسائل عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمی توان روابط دیپلماتیک ایران و عراق را در این مرحله مورد بررسی قرار نداد و تحول عظیم پدیده جهانی اربعین حسینی را نادیده گرفت تاثیر وپیامد حرکت و اثبات در حوزه روابط دیپلماسی عمومی دو کشور را چگونه می بینید تصریح کرد: ما آن چیزی را که در منطقه را آن مواجه ایم پیچیدگی تحولات سیاسی و امنیتی منطقه است که بخش عمده آن متاثر از دخالت خارجی است که چهره متفاوتی در منطقه بروز کرده است.
 
دکتر لاریجانی نیز به نگاه مشترک در حل بحران منطقه تاکید داشت

وی ادامه داد: اتفاقی که در قالب روند بیداری اسلامی در حدود 4 سال گذشته کلید خورده است عموماً فضایی را به وجود آورده است که نقش ملت ها را تعیین سرنوشت خود برجسته ساخته و اتفاق خوشایندی است.
 
 کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: وقتی نقش ملت ها در تعیین سرنوشت خود و حضور در عرصه سیاست برجسته می شود شاهد ثبات بیشتری در عرصه سیاست، اجتماع   و امنیت کشور خواهیم بود که متاسفانه این اتفاقات در راستای مداخلات خارجی تحت تاثیر نامطلوب بروز جریان تندرو قرار گرفت که در سوریه شاهد بودیم.
 
تحولات سوریه مهندسی معکوسی در روند بیداری اسلامی در منطقه بود 

وی تاکید کرد: تحولات سوریه مهندسی معکوسی در روند بیداری اسلامی در منطقه بود که از ناحیه نیروهای خارجی رقم خورد و این تحولات متصل به شرایط داخلی عراق شد.
 
کنعانی با اشاره به شکل گیری پدیده داعش در داخل سوریه اظهار داشت: این گروهک تروریستی مورد حمایت عوامل خارجی و بازیگران منطقه ای بود و در ادامه راه به بن بست ژئوپولوتیکی رسید و سپس در عراق حضور یافت و شاهد پیچیدگی شرایط امنیتی در منطقه شدیم.
وی با تاکید بر این که ریشه تحولات باید در بیداری اسلامی ببینیم اظهار داشت: با تحرکات اخیر و تبدیل شدن تهران به عنوان کانون ارتباطات دیپلماتیک ،امروز شاهدیم که این روابط گسترده تر شده است چرا که ایران رفتارش در منطقه و بین الملل مسولانه است.
 
 وی افزود: ایران اثبات کرد که در تحولات منطقه ای و بین المللی جزئی از راه حل در پیچیدگی های منطقه ای است و شریک قابل اعتماد از سوی ملت ها و برای دولت هاست .
 
کنعانی افزود: امروزه با پیچیدگی های سیاسی امنیتی روبرو هستیم و نگاه خارجی به ایران برجسته شده است و پس از مذاکرات منطقه در ایران کشورهای اروپایی نیز سعی دارند حداقل تحرکی را داشته باشند و به تهران با نگاه موثر و اعتماد ساز توجه می کنند و هیات های دیپلماتیک شان را به کشورمان می فرستند.

 اربعین امسال یک معنای خاص داشت
 
وی با اشاره به اجتماع عظیم اربعین حسینی اظهار داشت: رابطه ما با عراق تاریخی است و ریشه در فرهنگ و ذهب مشترک دارد حتی در دوره های رژیم بعثی ارتباطات مردمی ایران و عراق به قوت خود باقی بود و با سقوط حذب بعث در عراق باری که به عنوان مانع بود برداشته شد.
 
وی افزود: اربعین امسال یک معنای خاص داشت و معطوف به جهان تشیع نبود پدیده داعش با افراطی گری دینی و پدیده تسنعی در منطقه باعث شد که مردم با اهتمام بیشتر به بزرگداشت اربعین بپردازند و در جهت زدودن تند روی ها در منطقه گام بردارند و نه بزرگ به این تند روی ها بدهند.
 
کنعانی تاکید کرد: داعش رنگ و بوی دینی ندارد و مردم با جدیت در میدان حضور دارند و دولت عراق تسهیلات ویژه ای را در شرایط مرزی فراهم کرد و این منجر به پیوند روابط بین المللی و منطقه ای شد.
 
 وی اضافه کرد: اربعین حسینی نه بزرگ از جانب آزادی خواهان،دینداران و پیروان ادیان الهی است به پدیده افراطی داعش بود که مردم با حضورشان پیام بزرگی به افراطیان دادند.

فراخوان بیست میلیونی پیاده روی اربعین بیانگر فراگیری قدرت ادیان مختلف و به ویژه شیعه بود

 محمدی در پاسخ به این سوال که وحدت به وجود آمده بین همه طوایف عراق چه تاثیری روی آینده روابط ایران و عراق دارد گفت: پیاده روی اربعین یک رخداد مذهبی و مانور معنوی با برکت بود و البته پیامدهای امنیتی و سیاسی وسیعی داشت.

وی ادامه داد: ناظران منطقه ای و فرامنطقه ای فراگیر بودن قدرت شیعه و حتی ادیان دیگر مانند ارامنه،زرتشتی و یهودی را به نظاره نشستند و مهم تر از این مسئله خدمات و مدیریت این مراسم بود که همگی به وسیله مردم انجام شد.

محمدی اضافه کرد: بحران 4 ساله سوریه توسط 100 کشور ، شامل سقف 200 هزار نفری گروه های تروریست ایجاد شد و آن شرایط اسف بار را در منطقه ایجاد کرد،اما این در حالی است که یک فراخوان کوچک که مانور شیعه است 20 میلیون نفر را یکجا جمع کرد.

 
پیاده روی اربعین نشان داد ایران باید بخشی از راه حل مبارزه با تروریسم باشد

وی بااشاره به این که این مانور در آینده وضعیت معادلات را روشن می کند تصریح کرد: پیاده روی اربعین تاثیر خود را روی دولت های منطقه و فرامنطقه ای می گذارد و آن ها می فهمند ایران باید بخشی از راه حل باشد و قدرت ایران را در به کاربری توانمندی های اجتماعی و مدیریت بحران در منطقه به تصویر کشید.

محمدی ادامه داد: وجود رئیس پارلمان عراق در تهران و ضرورت همکاری های دو جانبه و رشد و توسعه این همکاری ها تاکید دارد نه تنها رئیس پارلمان عراق بلکه مدیر کل خاورمیانه ای فرانسه و تهران و حتی بسیاری از مقامات کشورهای دیگر نیز در تهران در حال رایزنی هستند.

وی با تاکید بر این که این اتفاق نشان دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: این اتفاق بیانگر اثرگذاری و سازندگی ایران برای عبور از بحران است.

حضور مقامات عراقی در ایران در چارچوب قدرت کشور ما برای مدیریت بحران منطقه است

محمدی اضافه کرد: آمریکا نمی تواند نقش ایران را در مبارزه با تروریسم نادیده بگیرد و به همین دلیل دنبال نوعی همکاری سازنده با ایران است

آن چه در جغرافیای منطقه رخ داد بدون تردید تاثیرپذیر از پدیده ای به نام انقلاب ایران است

وی ادامه داد: این که اوباما اصرار دارد ایران در مبارزه با تروریسم ایران در کنار اعتلاف آمریکایی باشد به این دلیل است که در غیر این صورت آمریکا از غافله مبارزه با تروریسم باز خواهد ماند لذا حضور مقامات عراقی در تهران را باید در چارچوب قدرت ایران در مدیریت بحران ها و اثرسازنده ایران در معادلات منطقه جستجو کرد.

کنعانی در خصوص این که رفت و آمدهای مقامات عراقی چه تاثیری بر ثبات سیاسی کشورهای منطقه مانند لبنان و سوریه خواهد داشت گفت: تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بین المللی به هم پیوسته اند هر تحول فرهنگی و سیاسی به راحتی می تواند در دیگر نقاط منطقه نیز موثر باشد.

وی ادامه داد: منطقه ما به لحاظ مشترکات دینی ، سیاسی و اعتقاداتی مجموعه به هم پیوسته است و این مناطق در حوزه های فرهنگ و توسعه انسانی از یکدیگر اثر می پذیرند.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به آن که آن چه در جغرافیای منطقه رخ می دهد بدون تردید تاثیرپذیری پدیده ای به نام انقلاب ایران است تصریح کرد: من اعتقاد دارم پدیده ای به نام صدور انقلاب اسلامی ایران قبل از این که انقلاب ظاهراً به پیروزی برسد محقق شده بوده است.
تحول تونس جرقه ای  که موج بیداری اسلامی را در کل منطقه ایجاد کرد

وی نکته بعدی وابستگی را وضعیت ژئوپولوتیک به هم پیوسته عنوان کرد،نکته بعد را ارتباط مردمی که در منطقه جریان دارد دانست و تصریح کرد: مردم آرا یکدیگر را می شنوند، تجزیه و تحلیل می کنند و وسایل ارتباط جمعی هم کمک کرده است تا هر تحول سیاسی و امنیتی که در هر نطقه رخ می دهد به راحتی از مرزها عبور کند و هیچ کشوری نمی تواند بگوید من با بستن مرزهای کشورم از اثرپذیری سایر کشورها جلوگیری می کنم.

وی برای شاهد این مدعا به تحولات تونس اشاره کرد و گفت: تحول تونس جرقه ای بود که موج بیداری اسلامی را در کل منطقه ایجاد کرد.

 کنعانی ادامه داد: کشورهای منطقه نیازمند ارتباط مستمر ، مشورت دائمی و همکاری های منطقه ای برای ایجاد ثبات و امنیت هستند تا از آسیب پذیری منطقه ای در امان باشند.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: منطقه ما با این تجربه روبرو بوده است که ورود قدرت ها در منطقه به لحاظ اقدامات منفعت طلبانه بوده و هیچ گاه این قدرت ها با نگاه دلسوزانه وارد عمل نشده اند.

 وی به عنوان نمونه به سوریه اشاره کرد و گفت: کشورهای فرامنطقه ای همواره در مورد این کشور نقش مداخله گرانه داشتند.

وی ادامه داد: یا در کشور عراق کشورهای منطقه ای زمانی شاهد تحرک آمریکا بودند که یک ماه از فجایع عراق گذشته بود و الان نیز هیچ اقدام جدی و اثرگذاری در مقابله با پدیده داعش انجام نمی دهند در نتیجه کشورها ملزم به همکاری با یکدیگر هستند تا بتوانند از چالش های امنیتی فائق آیند.

کنعانی اضافه کرد: پدیده تهران تعاملات و مشورتهای منطقه ای ورود وزیر خارجه ترکیه به تهران همه نشانه این است که کشورها فهمیده اند باید مجدداً به گفتگوهای منطقه ای برای فائق آمدن بر بحران های امنیتی روی آورند.

 آغاز دومینوی شکست های داعش از زمان فراخوان مرجعیت در عراق

در ادامه این گفتگو محمدی درخصوص عواملی که باعث شد تا سیاست آمریکایی ها نسبت به تروریسم ظاهراً تغییر کند و دست به تشکیل اعتلاف بزنند اظهار داشت: از سال گذشته که شاهد شکل گیری بسیج سوریه بودیم دومینو شکست های تروریسم در سوریه آغاز و تا امروز این پدیده در حال شکست است.

وی ادامه داد:در عراق نیز وقتی موصل و برخی استان های عراق توسط داعش اشغال می شود،از زمانی که مرجعیت عراق فراخوان مردمی می دهد موج شکست ها برای داعش کلید می خورد.

محمدی با اشاره به رفتار نمایشی آمریکا طی سه هفته گذشته گفت: از سه هفته گذشته به این سو تا یک هفته قبل هیچ اقدام ضد داعشی توسط آمریکا و اعتلاف در عراق وسوریه انجام نشده است.

وی با اشاره به این که رسانه ها این مسئله را مطرح کردند که اعتلاف ضد داعش در عراق و سوریه چه اقداماتی را انجام می دهد،اظهار داشت: از یک هفته گذشته یک سری اقدامات نمادین صورت گرفته است تا آن ها از غافله مبارزه با تروریسم عقب نمانند.

نقش سازنده ایران در تحولات

محمدی با اشاره به مبادلات منطقه ای و مناسبات میان کشورها افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش سازنده ی بسیار مهمی بر عهده دارد.

وی با اشاره به ظرفیت و قدرت فراخوان نیروهای مردمی گفت: آن ها برای عبور از مشکلاتشان ناچارند به سمت ایران حرکت کنند.

وی با بیان این که دولت ترکیه بعد از پوتین ناچار است در روابط دو جانبه و همچنین موضوعات منطقه ای به سمت تهران بیاید گفت: دولت ترکیه در صدد است هماهنگی مورد نیاز خود را با تهران انجام دهد.

سیر تحولات و نقش آفرینی ایران سبب حرکت مقامات کشورها به سمت ایران شد

محمدی با اشاره به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در سیر تحولات اظهار داشت: این مسائل سبب شد تا مقامات ارشد کشورها الزاماً و با ضرورت هر چه بیشتر به سمت تهران حرکت کنند.

حمایت ایران از سوریه و مقاومت سبب شکست ناپذیری آن ها شد

وی با اشاره به گفته های امیر قطر قبل از برکناری اش در سفر به تهران گفت: امیر قطر به رئیس جمهور کشور ما گفته بود شما از هر کسی که در منطقه حمایت می کنید طرف مقابل شکست ناپذیر می شود،همان طور که ایران از سوریه و مقامات حمایت کرد و آن ها شکست ناپذیر شدند.

وی با تاکید بر قدرت اثرگذار و همچنین قدرت هژمونیک ایران در سطح منطقه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیاری مناسبی در روند تحولات منطقه ای داشته است.

رژیم صهیونیستی در شرایط انفعال قرار خواهد گرفت

محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آینده ارتباطات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها را چگونه ارزیابی می کنید افزود: قدرت های مردمی در سطح منطقه از انسجام و استحکام لازم برخوردار هستند به گونه ای که آن ها شرایط فزاینده ای پیدا خواهند کرد و رژیم صهیونیستی در شرایط انفعال قرار خواهد گرفت.

شکل گیری همگرایی در محور ایران

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مناسبات میان کشورها در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: ما با دو طیف از مولفه ها در سطح منطقه روبرو هستیم به طوری که طیف اول سبب شکل گیری و تولید همگرایی در محور ایران خواهد شد.

رفتار غلط عربستان درباره کاهش قیمت نفت

وی با اشاره به طیف طرف مقابل که در محور آمریکا قرار دارد خاطرنشان کرد: عربستان درباره کاهش قیمت نفت رفتار بسیار بدی را در پیش گرفته است به گونه ای که این کشور به درآمد ملی کشورها با این سیاستش صدمه می زند.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در اربعین حسینی قدرت منطقه ای را به نمایش گذاشت افزود: باید همکاری ها با کشورها توسعه یابد تا آثار این روابط در کشورهایی که سازنده نیست برجای بماند.

محمدی با اشاره به وضعیت ساختار قدرت در عربستان با درگذشت پادشاه گفت: در این صورت این کشور افق نامعلومی را در پیش خواهد داشت.
وی با اشاره تحولات در پیش رو افزود: امیدوارم عربستان سیاست های سازنده تری را در پیش بگیرد و گرنه مسیر مثبتی برای آن ها متصور نخواهیم بود.

کنعانی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چگونه می توان مسائل سیاسی را در مسائل اقتصادی تجاری ترجمه کرد گفت: توسعه اقتصاد در منطقه بدون وجود ثبات و امنیت امکان پذیر نیست.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری در میان کشورها افزود:  با توجه به این که منطقه در آتش ناامنی می سوزد بنابراین باید شاهد تحولات ناامن در منطقه شد.

وی با اشاره به غنای اقتصادی منطقه به لحاظ منابع خدادادی بیان کرد: در بستر ناامنی ها نمی توان از این منابع برای تقویت مناسبات و توسعه اقتصاد استفاده کرد.

ایران کشوری پیشرو در جهت همکاری های منطقه ای

کنعانی با اشاره ارتباطاتی که در حال شکل گیری است،گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در این مسیر کشوری سبقت گیرنده و پیشت دست در جهت توسعه همکاری های منطقه ای به حساب می آید.

کارشناس مسائل عراق با تاکید بر این که باید با استفاده از همگرایی های سیاسی در جهت حل بحران های موجود در منطقه کمک کرد، افزود: خوشبختانه شاهد تقویت مناسبت میان کشورها هستیم.

وی با تاکید بر این که باید به صورت مسالمت جویانه به دنبال حل بحران های منطقه ای باشیم،خاطرنشان کرد: باید راه حل های سیاسی مناسبی را برای حل و فصل اختلافات منطقه ای در پیش بگیریم.

کنعانی با اشاره به این که باید به تثبیت شرایط سیاسی در عراق به تقویت دولت مردم سالار این کشور کمک کنیم ادامه داد: باید گام بزرگی را برای توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی برداریم.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به این که اکنون به غیر از گفتگو پیرامون مسائل منطقه ای باید راجع به چگونگی فائق آمدن به مسائل امنیتی بپردازیم گفت: همکاری دوجانبه در سطوح مختلف در حال شکل گیری است.

 هجم مبادلات تجاری ایران با ترکیه برای سال 2015 باید به 30 میلیارد دلار برسد

وی با اشاره به سخنان ظریف با وزیر خارجه ترکیه مبنی بر این که برای سال 2015 هدف گذاری کرده ایم تا مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد گفت: هجم مبادلات تجاری ایران با عراق در سال 92 بالغ بر 13 میلیارد دلار بود.

کنعانی با اشاره به سفرهای صورت گرفته میان کشورها بیان کرد: بخش قابل توجه ای از گفتگوها ناظر بر راهکار تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان کشورها بوده است.

کارشناس مسائل عراق با تاکید بر این که کشورهای منطقه باید این گونه روابط را میان خودشان ارتقاء دهند خاطر نشان کرد: امیدواریم نشست های مشترکی که در حال انجام است به یافتن راه حال های بادوام برای بحران های سیاسی و امنیتی منطقه کمک کند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورها اظهار داشت: متاسفانه با بحران کاهش قیمت نفت روبرو هستیم به گونه ای که این مسئله در اقتصاد کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

کنعانی گفت: اگر همگرایی ها شکل نگیرد و همکاری ها توسعه نیابد امکان عبور از مشکلات را نخواهیم داشت.

کارشناس مسائل عراق با تاکید بر این که کشورها باید با یکدیگر همکاری سیاسی و اقتصادی داشته باشند افزود: مناسبات اقتصادی تجاری ان شا الله سبب بهتر شدن روابط میان کشورها خواهد شد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۳:۳۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
کربلای امام حسین (ع) میتواند اینده منطقه را تغییر دهد و به اتحاد بیشتر مردم منطقه بینجامد و بزودی پیروزی نهایی نزدیک هست،یا حسین یا حسین یا حسین.
آخرین اخبار