سردار دهقان در کنفرانس C4I تشریح کرد

ادامه دامنه جنگ ناهمگون تا اعماق یک کشور/ بیشترین مأموریت پهپادها با کمترین هزینه/ رویکرد آمریکا در سوریه

وزیر دفاع گفت: فضای نبرد امروزه دستخوش تغییر شده، جنگ ناهمگون مطرح بوده و دامنه جنگ تا اعماق یک کشور ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هشتمین کنفرانس فرماندهی و کنترل ایران( C4I) که در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد، اظهار داشت: جنگ همزاد بشر بوده و به این معناست که فرد از خود دفاع کند و به طور طبیعی خود را به ابزار مسلح کرده تا بتواند در مقابل تهدیدات از خود حفاظت و صیانت کند.
 
وی افزود: فضای نبرد امروزه دستخوش تغییر شده و باید به فرماندهی و کنترل توجه ویژه‌ای داشته باشیم، امروزه جنگ ناهمگون و غیر کلاسیک مطرح بوده و دامنه جنگ تا اعماق یک کشور ادامه می‌یابد، همان‌طوری که می‌بینیم آمریکا در لیبی مداخله محدود کرد و در سوریه حاضر نیست اقدامی کند و در عین‌حال فرماندهی میدان را به نوعی در دست دارد.  
 
وزیر دفاع با اشاره به اهمیت پهپادها در فرماندهی و کنترل تصریح کرد: پهپادها بیشترین مأموریت را در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام می‌دهند؛ پهپادها عناصر واسطه شبکه ارتباطی بوده و می‌توانند در نبردهای مختلف نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: از روزی که انسان پا به کره خاکی گذاشت و جمعیت‌های بشری شکل گرفت، عنصر صیانت‌ ذات به عنوان یک مفهوم پایدار مطرح شده و اگر جنگ و درگیری را به عنوان صحنه مرگ و حیات در نظر بگیریم باید بدانیم که اولاً طرفی پیروز است که عزم پیروزی داشته باشد و برای پیروزی ابزارهای لازم مورد نیاز است. 
 
وزیر دفاع با اشاره به اهمیت فرماندهی و کنترل و استفاده از راهبرد مؤثر و قدرت تصمیم‌گیری در صحنه‌های نبرد تصریح کرد: امروز اگر زلزله، سیل و یا هر بحران دیگری اعم از جنگ رخ دهد عنصری که می‌تواند عامل پیروزی باشد فرماندهی و کنترل بوده و فرماندهی و کنترل به معنای هماهنگی در راستای تحقق هدف و ایجاد یک پیکره واحد در مدیریت است.
 
سردار دهقان با اشاره به اهمیت نقش سنسورها در عرصه‌های نبرد و تصمیم‌گیری درست با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها گفت: هوشمندسازی همه عناصر درگیر در یک میدان نبرد از شخص تا سیستم‌های رزمی هواپیما و پدافند و در هم تنیدگی هوشمندانه ابزار به گونه‌ای است که قادر باشیم مؤثرترین اقدام را به کار بگیریم و به دلیل توسعه ارتباطات، ابزارها به صورت هوشمندانه عمل می‌کنند و این موضوع در یک سایت موشکی که چگونه موشک را از کدام سکو و به کدام هدف پرتاب کند، دیده می‌شود. 
 
وی افزود: اگر همه سیستم‌های راداری کور شود و نقاط حساس و حیاتی از چرخه عمل باز بمانند توان رزمی گرفته خواهد شد و ادغام زمان و مکان در سایه تکنولوژی ارتباطات مؤثر بوده و زمان آنقدر فشرده شده که لحظه مثل سال بوده و این ارتباطات خود به خود فاصله‌ها را کم می‌کنند.
 
وزیر دفاع با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیری صحیح در میدان نبرد و جلوگیری از ریسک‌پذیری در عرصه اطلاعاتی گفت: باید درباره سلاح‌ها و ابزار جنگی و برد و توان و امکان نگهداشتن و موارد دیگر، ارزیابی صحیحی داشت و به اصل غافلگیری توجه کرد. 
 
سردار دهقان با اشاره به پیوند همه عناصر قدرت‌ساز برای موفقیت در فرماندهی و کنترل اظهار داشت: بهترین تصمیم، تصمیمی است که بالای 90 درصد متکی به اطلاعات بوده و اشراف بر صحنه نبرد، کوتاه کردن خطای انسانی و انتقال ارتباطات و آگاهی از وضعیت دشمن و شبکه‌سازی حس‌گرها و هوشمندسازی سلاح‌ها حائز اهمیت بوده و همه عناصری که به یک نوع، منطقه‌ای را رصد می‌کنند باید در نظام تصمیم‌گیری خود این موارد را متجلی کنند. 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: بایستی سیستم فرماندهی و کنترل در شرایط بحران این فضا را به وجود آورد و اطلاعاتی از وضعیت را مطرح کرده و منطبق با تغییر فضای نبرد نقش‌آفرینی کند. 

انتهای پیام/  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار