در نشست خبری عوامل "پرده نشین" مطرح شد

قبلا نقش روحانی را ایفا کرده بودم / نگران بازتاب کار هستم / برای "پرده نشین" تمام کارهای "علی حاتمی" را تماشا کردم + تصاویر

بهروز شعیبی گفت: همچنان نگران بازخوردها هستم؛ دلخوشی من کار با یک گروه درجه یک و هنرمندان زبده آن بود که در این مجموعه همه این فاکتورها وجود داشت و همه افراد حرفه‌ای دور هم جمع شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری سریال "پرده نشین" امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور سید محمود رضوی تهیه کننده، حسین تراب‌نژاد نویسنده، بهروز شعیبی کارگردان و بازیگرانی چون ویشگا آسایش، هومن برق نورد، مهران رجبی، سارا بهرامی، رضا مولایی، محسن کیایی و سارا رسول‌زاده برگزار شد.  
 


در ابتدای این مراسم سیدمحمود رضوی تهیه کننده این مجموعه با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت انوشیروان ارجمند بازیگر پیشکسوت کشورمان گفت: "پرده نشین" حدود دوسال و نیم تحقیق و کار را به خود اختصاص داد.  



وی ادامه داد: از بهمن 92 وارد پیش تولید شدیم و با رفتن عبدالرسول گلگون کارگردان و سرپرست نویسندگان این مجموعه، بهروز شعیبی کارگردانی این پروژه را بر عهده گرفت و هفته پیش تصویربرداری این کار به پایان رسید.   
 
این تهیه کننده عنوان کرد: همزمان با شام غریبان امام رضا(ع) پخش این مجموعه به پایان می‌رسد و باید بگویم که نویسندگان ما تا روز آخر درگیر بازنویسی این کار بودند و همگی زحمت کشیدند که این کار جمعی به ثمر بنشیند و تمام شاخصه‌های استاندارد یک اثر را داشته باشد.   
 
* همچنان نگران بازخوردها هستم  

بهروز شعیبی کارگردان این مجموعه تلویزیونی با اشاره به تدوین و صداگذاری "پرده‌نشین" گفت: همچنان هر شب تدوین و صداگذاری کار انجام می‌شود.



وی ادامه داد: همچنان نگران بازخوردها هستم؛ دلخوشی من کار با یک گروه درجه یک و هنرمندان زبده آن بود که در این مجموعه همه این فاکتورها وجود داشت و همه افراد حرفه‌ای دور هم جمع شدند.   
 
* نقش روحانی را قبلا ایفا کرده بودم  

هومن برق نورد ایفاگر نقش حاج آقا مهدوی با اشاره به این شخصیت و تجربه کاری خود در نقش روحانی اظهار داشت: ده سال پیش در اثری به کارگردانی زرین‌پور نقش روحانی را ایفا کردم البته آن زمان جوانتر بودم و تجربه کمتری داشتم حالا اگر آن سریال دیده نشد یا اینکه نقش من به یادها نماند شاید به پخش همزمان این اثر با سریال "وفا" برگردد؛ در آن زمان برای اولین بار ایفاگر نقش یک روحانی بودم و بسیار برای من این کار جالب بود.   
 


*برایم جالب بود که چرا من باید نقش روحانی را ایفا کنم  


وی ادامه داد: زمانی که با من تماس گرفته شد که این نقش را بازی کنم در ابتدا برای من جالب بود که چرا من باید آن را ایفا کنم خیلی نترسیدم و مطمئن بودم شعیبی و رضوی مراقب همه چیز هستند.   
 
این بازیگر بیان کرد: بیشتر روحانیون به دفتر تهیه کننده می‌آمدند و یکی دوبار هم به حوزه علمیه رفتم. نگاه من به این نقش مانند روحانی به عنوان یک انسان بود و خیلی برای خودم این کاراکتر را پیچیده نکردم.   
 
همچنین بهروز شعیبی با اشاره به انتخاب فرهاد آییش و هومن برق نورد در نقش روحانی ادامه داد: ما تجربه‌ای شبیه این را در "دهلیز" داشتیم به همین دلیل مبنا را روی توانایی بازیگران گذاشتیم و فرهاد آییش را هنگامی که تئاتر "سقراط" را بازی می‌کرد، دیدم با آن شرایط و چهره  نقش یک روحانی را ایفا می‌کرد و  برای این نقش مناسب بودند.

هومن برق‌نورد بازیگر سریال "پرده نشین" که  در این اثر نقش یک روحانی ظاهر شده، درخصوص اجرای صحنه منبر رفتن خود گفت: من روی منبرها حساسیت داشتم و به شعیبی می‌گفتم متن را از قبل به من بدهد تا خودم را آماده کنم چون بهتر بود که این صحنه‌ها بدون کات ضبط می‌شد تا رشته کلام از دستم در نرود. آقای اسدزاده مشاور مذهبی سریال ما بود که من برای او تلفنی منبر می‌رفتم و او ایرادهای من را تلفنی می‌گرفت.

وی افزود: برای منبری که شب اربعین پخش شد من روزی 2 بار تلفنی از قبل با اسدزاده هماهنگ می‌کردم، گرچه همیشه سر صحنه متن‌ها تغییر پیدا می‌کرد و سخت‌تر می‌شد؛ سکانسی که اشاره شد قرار بود شنبه ضبط شود و من صبح پنجشنبه تمرین آن را شروع کردم و همان روز برای اسدزاده به صورت تلفنی منبر رفتم.

این بازیگر ادامه داد: او گفت هنوز تسلط کافی نداری و من هم گفتم دوباره شب تماس می‌گیرم و آن شب هم ایرادهای کوچکی به من گرفته شد تا اینکه جمعه شب برای آخرین بار منبر را تلفنی برای اسدزاده اجرا کردم و شنبه آن سکانس را ضبط کردیم.

*باید ادای دینی به روح آقای علی حاتمی کنم

شعیبی نیز در بخشی از این نشست گفت: باید ادای دینی به روح آقای علی حاتمی کنم. قبل از سریال مدام از خود می پرسیدم ویژگی کارهای او چیست که ماندگار شده‌اند. این را بدون اغراق می‌گویم که برای "پرده نشین" تمام کارهای حاتمی را تماشا کردم. استفاده از معماری و فضای یکدست نیز از ویژگی کارهای او بود.

وی افزود: ژیلا سهرابی بازیگری بود که خیلی دوست داشتم با او همکاری کنم و زمانی که برای نقش گفتگو می‌کردیم ،به او گفتم وقتی من صدای تو را می شنوم یاد آقای حاتمی می‌افتم. او هم به شدت منقلب شد و من فهمیدم او خواهرزاده آقای حاتمی است.

شعیبی افزود: حامد کمیلی هم به سفر 2 روزه ای رفته و از اینکه در جلسه نیست عذرخواهی کرد. آقای پاک‌نیت هم متاسفانه یا خوشبختانه سر کار بود و امروز ناگهان او را آفیش کردند و نتوانست بیاید.

وی با بیان اینکه که سادگی بازی و دلنشینی لحن مهران رجبی مثال‌زدنی است،اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر او در بعضی کارها را بازی نمی‌کرد که منتقدان به آن‌ها نقد می‌کنند، با دیدن آثاری چون "دکتر قریب"، "خانه پدری" یا فیلم آقای ایرج کریمی، نگاهی که به بازیگری او از سوی منتقدان می‌شد، طور دیگری بود. برای فضای نقد فعلی متاسفم که هیچ تفکیک پذیری در آن وجود ندارد و با کلیت سینما کار دارند. بازی او در 3 اپیزود فیلم "خانه پدری" بسیار درجه یک است و وقتی با مهران رجبی همبازی می‌شوید تازه می‌فهمید مقابل چه بازیگر درجه یکی قرار گرفته‌اید.

رجبی هم در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: نمی‌دانم چه بگویم. خدا مرگم بدهد. من برای نقش احمدعلی دعوت شدم، روی کاغذ قراردادی نوشتم که من گفتم کم است اما هنوز آن را هم نداده‌اند. ببخشید که بازی‌های مسخره‌ای از من می‌بینید.‌ "براتعلی" نیز هنوز لباس طلبگی‌اش را نپوشیده و باید دید چه می‌شود اگر این هفته تسویه حساب کنیم.

در ادامه تراب نژاد با اشاره به انجام مرحله تحقیقات توسط طلاب جوان حوزه علمیه، عنوان کرد: آنها در طول یکسال خاطرات فضاهای جذاب طلبگی را جمع کرده بودند که ماحصل آن طرحی شد که گلبن آن را نوشت. چارچوب کلی سریال همان چیزی است که او نوشته ما فقط چند قصه اضافی را حذف کرده‌ایم تا قصه جذاب تر شود.

در ادامه ویشکا آسایش نیز درباره ایفای نقش هدی پس از تجربه‌هایش در سریال‌های تاریخی از جمله "امام علی (ع)"، "مختارنامه" و "نردبام آسمان" گفت: من قصه سریال را خیلی دوست داشتم، این نقش درباره زنی بود که سال ها ایران نبوده و بعدا برمی‌گردد و با مشکلات خانوادگی روبرو می‌شود. او آدم بیرونی نیست و از آنجایی که احساساتش را چندان به نمایش نمی‌گذارد تا مخاطب با او ارتباط برقرار کند، ایفای این نقش برایم جالب بود.

وی ادامه داد: از طرفی دوست داشتم با شعیبی کار کنم و از این انتخابم خوشحال هستم در هفته دوم تصویربرداری بود که مطمئن بودم کار خوبی می‌شود. من همواره دوست دارم نقش‌های متفاوتی بازی کنم، زمان بازی در سریال "امام علی (ع)" نقش قطام روی من مانده بود و از بس نقش‌های مشابه به من پیشنهاد می‌شد، خسته شده بودم. در مقطعی تصمیم گرفته بودم کار بازیگری را به این خاطر کنار بگذارم. بعد از آن با فیلم "ورود آقایان ممنوع" به سینما برگشتم که این اتفاق یک ریسک بود اما رامبد جوان به خوبی من را هدایت کرد؛ نقشم در سریال "پرده‌نشین" هم که با تمام کارهایم فرق می‌کند.

در ادامه سارا بهرامی از دیگر بازیگران سریال "پرده‌نشین" با اشاره به نقش خود گفت : دختر خانم آسایش بودن و با آقای شعیبی کار کردن یکی از شانس‌های بزرگ زندگی‌ام بود. از همه عوامل پشت صحنه این مجموعه تشکر می‌کنم، چرا که عشقی که بینندگان در صفحه تلویزیون این شب‌ها می‌بینند به خاطر عوامل پشت صحنه خوب این سریال است. خوشحالم که آقای شعیبی برایم شش ماه خاطره خوب ساخت.

*گروه "پرده‌نشین" آنقدر سلامت و حرفه‌ای بودند که نیازی به گفتن ندارد

سارا رسول‌زاده، بازیگر نقش هاجر در سریال "پرده‌نشین" با اشاره اولین حضورش در سریال تلویزیونی عنوان کرد: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم شروع کارم به این شکل باشد و با گروهی همراه شوم که سالم و خوب هستند. خانواده من یک خانواده سنتی هستند، اما گروه "پرده‌نشین" آنقدر سلامت و حرفه‌ای بودند که نیازی به گفتن ندارد. "پرده‌نشین" اولین سریال تلویزیونی‌ام بود که خداوند به من لطف کرد و موفق شدم؛ امیدوارم توانسته باشم پاسخ اطمینان آقای شعیبی را خوب پس داده باشم.


رضا مولایی، از دیگر بازیگران سریال "پرده‌نشین" بیان کرد: جالب بود که روز گذشته در خیابان تصادفی کردم و وقتی از ماشین پیاده شدم به جای اینکه حواسم به تصادف پرت شود، حواسم به حرف‌های مردم درباره ایفای نقش مجید در سریال "پرده‌نشین" پرت شد و جالب اینکه که همه نقشم را کامل می‌شناختند، از تحلیل‌ها و ریزبینی تماشاگران  لذت بردم و خوشحالم که توانستم در این مجموعه موفق باشم.

وی سپس در خصوص کارگردانی بهروز شعیبی گفت: آقای شعیبی با قلبش "پرده‌نشین" را ساخت. به خاطر این است که این مجموعه توانست موفق شود.

همچنین محسن کیایی بازیگر نقش براتعلی در سریال "پرده نشین" از حضورش در این پروژه اظهار رضایت کرد و ادامه داد: همیشه این شانس را در سینما و تلویزیون داشتم که در کنار افراد خوبی کار کنم. آقای شعیبی از جمله کارگردانان حساس و بادقت سینما و تلویزیون است که همین حساسیت‌های ایشان سر و شکل کار در "پرده‌نشین" را خیلی خوب جلوه داد و به نظر من کاراکتر و شخصیت بهروز شعیبی در کار به شکل مستتر وجود دارد.



مهران رجبی که در نشست سریال "پرده‌نشین" حضور داشت با بیان جملات و خاطراتی طنز برای لحظاتی لبخند به روی لبان حضار و همچنین عوامل سریال نشاند. وی بیشتر به خاطره‌گویی‌هایی که از سریال "پرده‌نشین" داشت، پرداخت.

همچنین این هنرمند کشورمان با اظهار رضایت از حضورش در سریال "پرده‌نشین" گفت: تنها کسی که در این پروژه به آقای شعیبی نگفت چرا من را انتخاب کردی، من بودم.

شعیبی کارگردان سریال "پرده نشین" با اشاره به اهداف خود و تیم این مجموعه تصریح کرد: ما دو چیز را قطعی کردیم که یکی از آن رفتن به سمت واقعیت و پرهیز از شعار زدگی بود یعنی روحانی ساده‌ای که ارتباط آن بر اساس آموزه‌هایش است ما بازیگران این قرار را داشتیم که با صداقت کامل برخورد خواهیم کرد؛ هومن برق نورد درست گفت که یک انسانی با لباس روحانیت است ما در تمرینات خود به توافق رسیدیم که آن را در کار خود اجرا کنیم. از چهار ماه قبل از تصویر برداری طلبه ها انتخاب شده بودند و همچنان مشاوران مذهبی را در اختیار داشتیم.

در ادامه سید محمود رضوی تهیه کننده این مجموعه گفت: طلبه‌هایی بودند که از قم به تهران می‌آمدند و روی کار نظارت داشتند با این وجود هر شب که مونتاژ و صداگذاری کار را بر روی هر قسمت پیش می‌بریم آن ها ناظر بر کیفیت کار هستند.


شعیبی با اشاره به واژه آشتی مخاطبان با قشر روحانیون در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا شما با این سریال مخاطب را با روحانیت آشتی داده‌اید، گفت: واژه آشتی را به واژه نزدیک شدن تبدیل کنیم به این دلیل که روحانیت بخشی از جامعه ما هستند که در همه عرصه ها فعال‌اند و اگر به گذشتگان خود نگاه کنیم می‌بینیم که همیشه بزرگترهای ما برای رفع مشکلات و یا مسائلی دیگر به سیدی مراجعه می‌کردند؛ "پرده نشین" بازبینی یک  فعال اجتماعی است که مردم با آن آشنا هستند ما به حوزه علمیه قم سفر کردیم و دیدیم که در آن جا حتی یک خانم هم می تواند به آن مکان مراجعه کند و از آن ها سوالاتی را بپرسد.

وی ادامه داد: این مطلب را هم بگویم که ما این سریال را برای شخصیت خاصی نساخته‌ایم؛ حال ممکن است بعضی از شخصیت‌ها و رفتارها شبیه یک چهره مذهبی و یا روحانی درآید که این امر کاملاً اتفاقی است.

* در هر قشری از جامعه آدم های متفاوتی وجود دارد

در ادامه محسن کیایی با اشاره به این مطلب که به او گفته بودند که چرا شما چهره روحانیان را خوب نشان می‌دهید، گفت: در هر قشری آدم متفاوتی وجود دارد که می‌تواند خصلت های خوب یا بدی را داشته به هر حال روحانیون بخشی از جامعه هستند که در آن‌ها افراد با خصوصیت‌های خاصی هم دیده می‌شوند.

* شخصیت ها داستان را باورپذیرتر کرد

در ادامه تراب نژاد نویسنده این مجموعه تلویزیونی با اشاره به تعداد قسمت های این اثر گفت: شاید مطرح شده باشد که اگر تعداد قسمت های این مجموعه تلویزیونی اگر کمتر می شد پرده نشین جذاب تر بود.

وی اظهار داشت: با توجه به طرح اولیه داستان و با پیروی از آن ما چند شخصیت مرد را به زن تبدیل کردیم و بخش هایی را به این کار افزودیم و با توجه به شخصیت بیشتری که در این مجموعه قرار گرفت "پرده نشین" را زنده و باورپذیرتر کرد و بعید می‌دانم سکانسی باشد که لزومی نداشته باشد.

* من وحشتی از بازی نکردن در ژانرهای قبلی خود را ندارم

در ادامه هومن برق نورد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما دیگر در نقش های طنز بازی نکنید گفت: تعداد نقش های جدی من در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی بیشتر از طنز بوده و کاراکترهای طنز و یا آثار طنز به دلیل پخش خود در روزها و ماه های مناسبتی بیشتر دیده شده‌اند؛ من وحشتی ندارم که با این کار ژانر کاری من نیز عوض شود برای من مهم این است که با کارگردان کار بلد کار کنم بعد از بازی در سریال "اشک ها و لبخندها" حدود 5 فیلم سینمایی در راستای همان نقش به من پیشنهاد شد که من آن‌ها را نپذیرفتم به این دلیل که در آن‌ها اتفاق و گره تازه ای وجود نداشت، پس برای من کارگردان یک اثر و متفاوت بودن کاراکترها نیز مهم است.

* خط قرمزها را ما می‌سازیم

در ادامه سید محمود رضوی تهیه کننده "پرده نشین" با اشاره به ساختن خط قرمزها و رعایت آنان گفت: اگر زاویه دید درست باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد خط قرمزها را ما به وجود می‌آوریم ما در "پرده نشین" درست حرکت کردیم و به تمام شبهات پاسخ دادیم و جای هیچ سوالی را باقی نگذاشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران ویشکا آسایش با اشاره به شخصیت هدای و نزدیک یا دور بودن این کاراکتر به خود گفت: هدای شخصیت سرد و درونی داشت ولی من خود برون گرا و هیجانی هستم.


در ادامه سارا بهرامی در پاسخ به همین سوال گفت: مائده بیشتر به اعتقادها و ارزش ها پایبند بود و ارادت خاصی به شخصیت حاج آقا شهیدی نیز دارد.



در ادامه سارا رسول زاده ایفاگر نقش هاجر در پاسخ به این سوال تصریح کرد: بعضی از خصوصیات این شخصیت تا حدی نزدیک به من بوده ولی من تا به حال عاشق یک طلبه نشده ام و عشقی نداشته ام که بخواهم این گونه جلوی خانواده خود بایستم.

* گفتم بهروز شعیبی را با خطی بنویسند که مهرجویی خوانده شود

در ادامه مهران رجبی با همان شوخ طبعی همیشگی گفت: من پیشنهاد دادم که با خط شکسته ای اسم بهروز شعیبی را جوری بنویسند که مهرجویی خوانده شود.

که این حرف او جمعیت را نیز خنداند و به این بهانه با عوامل و کارگردان این مجموعه شوخی کرد.

بنابراین گزارش سید محمود رضوی  تهیه کننده پرده نشین در پایان سخنان خود با اشاره به استفاده از نام "آفتاب شرقی" برنامه ایی که در این سریال هومن برق نورد در آن سخنرانی می‌ کرد گفت: من خود از این نام استفاده کردم و شبکه در این خصوص با من صحبتی نکرده بود چون این کار برای شبکه یک بود من از نام "آفتاب شرقی" استفاده کردم و اگر برای هر شبکه دیگری این سریال ساخته می‌شد از نام برنامه مذهبی آن نیز استفاده می‌کردم.

انتهای پیام/رس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیژن محمدی سامانی
۰۸:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
با سلام و تشکر از عوامل سریال ارزشمند و فاخر و واقع گرای سریال پرده نشین که هم زمان پخش مناسب و هم تکرارش بسیار مناسب است. نکات و مسائل دینی را اینبار از زبان قشر روحانی مردمی با بازی بسیار عای آقاب فرهاد آییش و آقای هومن برق نورد در نقشی متفاوت بسیار جذاب ، دین، و هدایت گر و همچنین سریالی مفهومی و ارزشی با بار معنایی برای پر کردن اوقات فراغت ایت بنده با ساخت و پخش چنین سریالهایی لذت می برم و به معلومات دینی ام اضافه می شود
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۳
ای کاش بازیگران ما کمی در نقش خود فرو می رفتند و از آن تاثیر می گرفتند حجاب موضوعی که امروز کمتر در بین بازیگران دیده می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۳
با سلام
من معذرت میخوام اینو میگم
واقعا زمین تا اسمون فرق دارن این بازیگرها با اون هایی ک جلوی دوربین پرده نشین بودن
خواهشا حداقل حجاب رو رعایت کنن تا حداقل مردم ببینن ک اولین تاثیر رو این فیلم بر خود بازیگر گذاشته واقعا جای تاسف داره ک فیلم بر بازیگر تاثیر نگذاره چطور بر ببننده تاثیر داشته باشه
ممنون
آخرین اخبار