مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی

عبور تولید گاز از 100 میلیون به مرز 140 میلیون متر مکعب/ جریمه پیمانکاران فازهای 35 ماهه پارس جنوبی بخشیده شد

امامی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود به جای 100 میلیون مترمکعب حدود 140 میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک تا پایان سال جاری برداشت شود گفت: با موافق وزارت نفت، زمان اجرای فازهای معروف به ۳۵ ماهه پارس جنوبی تمدید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سیدمرتضی امامی مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی در نشست خبری از انتقال و تزریق گاز به اولین واحد شیرین سازی گاز پالایشگاه های فاز 17 و 18 پارس جنوبی خبر داد و گفت: هم اکنون آخرین مراحل شیرین سازی را طی می کند.

امامی با اشاره به اینکه تاکنون دو سکوی دریایی این پروژه گازی در خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است، تصریح کرد: با تکمیل مراحل حفاری چاه ها و لوله گذاری دریایی، انتقال گاز ترش از مخزن مشترک به پالایشگاه ساحلی تا چند روز آینده آغاز می شود.

با تاکید بر اینکه از امروز شیرین سازی گاز ترش فاز 6 تا 8 پارس جنوبی در پالایشگاه‌های فاز 17 و 18 این میدان مشترک آغاز شده است، اظهار داشت: با انجام مراحل آزمایشی تا پایان آذر ماه گاز ترش مخزن در این پالایشگاه ها شیرین و سپس تحویل شبکه سراسری گاز می شود.
 
وی با اشاره به ثبت یک رکورد جدید در راه اندازی سکوهای دریایی فاز 17 و 18 پارس جنوبی در غیاب شرکت های خارجی، تبیین کرد: اولین واحد شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 17 و 18 پارس جنوبی با ظرفیت 12.5 میلیون متر مکعب راه اندازی می شود.
 
دومین واحد شیرین سازی تا دیماه در مدار بهره برداری


امامی با بیان اینکه دومین واحد شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 17 و 18 پارس جنوبی تا دی ماه امسال در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تاکید کرد: علاوه بر این سومین واحد شیرین سازی گاز تا بهمن ماه سال جاری راه اندازی خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: فاز 18و17 تقربیا تکرار فازهایی است که سنگ بنای آنها از نظر فرایند در 4و 5 سال گذشته بوده و تمامی کار فازها یکسان است در این فاز حدود 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز تولید می شود ناگزیر به خاطر موقعیت این فاز 4 سکو پیش بینی شده است در حالیکه برای فاز 8و7و6 یک سکو در نظر گرفته شده است.  
 
امامی تاکید کرد: برای این فازها حدود 44 چاه در 4 پلت فرم پیش بینی شده است .

 
مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی، عملیات خاکبرداری در این فازها را حدود 7تا10 میلیون متر، بتن ریزی بین  350 تا 400 هزار متر، وزن تجهیزات  45 هزار تن، لوله کشی 40 هزار کیلیومتر، کابل کشی 4هزار  و عملیات زمیند 2 میلیون 500 هزار قطر اینچ و لوله کشی زیر زمینی 365 هزار قطر اینچ عنوان کرد.
 
وی عملیات انسانی را در بخش خشکی 100 میلیون نفر در ساعت ذکر کرد.
 
امامی با تاکید براینکه در فاز 18و17 4 سکو پیش بینی شده است اظهار داشت: 50درصد عملیات ساخت  توسط شرکت تاسیسات دریایی و مابقی توسط شرکت صدرا اجرا می شود که سکوی شرکت تاسیسات دریایی تقریبا تمام شده است و سکوی 17A تا آخر دیماه به بخش خشکی اماده ارسال است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت صدرا به بنا دلایلی با مشکلات مواجه شد و نتوانست فعالیت خود را توسعه دهد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران با یادآوری اینکه مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود 37 میلیون متر مکعب گاز در فاز 17 و 18 پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شود، یادآور شد: این در حالی است که امسال قرار بود تنها 12.5 میلیون متر مکعب گاز در این پروژه تولید و عرضه شود.
 
مجری طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی با بیان اینکه یک خط لوله بین پالایشگاه های فاز 15 و 16 و فاز 17 و 18 پارس جنوبی ایجاد شده است، بیان کرد: هدف از ایجاد این خط لوله گاز افزایش ظرفیت پالایش و امکان افزایش برداشت گاز بیشتر از میدان مشترک با قطر است.
 
وی  با اعلام اینکه مطابق با برنامه زمان بندی قرار بود از فاز 17و 18 پارس جنوبی در سال جاری 12.5 میلیون متر مکعب، از فاز 15 و 16 پارس جنوبی حدود 37.5 میلیون مترمکعب و از فاز 12 پارس جنوبی حدود 50 میلیون مترمکعب گاز برداشت شود، گفت: با این وجود پیش بینی می شود به جای 100 میلیون مترمکعب حدود 140 میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک تا پایان سال جاری برداشت شود.
 
امامی یکی از دلایل افزایش 40 میلیون مترمکعبی افزایش تولید گاز از پارس جنوبی را تسریع در راه اندازی سکوها و پالایشگاه فاز 17 و 18 عنوان کرد و افزود: اولین واحد استحصال گوگرد این پروژه هم تا پایان سال جاری در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
 
وی با بیان اینکه تاخیرهای موجود در طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی از نظر شرکت ملی نفت ایران مجاز است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تاخیر عدم تامین منابع مالی این پروژه از سوی شرکت نفت بوده است.

هزینه 600 میلیون دلاری برای اجرای این طرحها


مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی تصریح کرد: بودجه پیش بینی شده برای این فازها حدود 500 تا 600 میلیون دلار بوده و بخشی از بودجه از محل قرارداد دستور تغییرات انجام شده است.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی تصریح کرد: ظرف یکی دوماه آینده واحد تصفیه گاز دریا آماده می شود و  از گاز 8و7و6 در فاز 18و17 در همین ماه به شبکه سراسری تزریق می شود.
 
امامی افزود: از نظر مالی شرکت گسترش صنعت و  وزارت نفت حمایت های اساسی را به عمل آوردند و تا به امروز ادر تنگنا قرار نگرفته ایم تا اواسط دیماه یک فاز بسته شده حدود 265 میلیون متر مکعب گاز در روز برای بهمن ماه با دئو سکوی 18, 17Aحدود 500 میلیون متر مکعب گاز اضافه خواهد شد.
 
تمدید زمان اجرای پروژه‌های 35 ماه به 66 ماه

در ادامه فرداد دلیری درباره تکمیل طرح توسعه فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی که باید طی 35 ماه تولید از آن آغاز می‌شد گفت: در قرارداد فازهای 35 ماهه شرایطی مانند تأمین به موقع منابع مالی تعیین شده بود، اما به دلیل این که این شرایط محقق نشد، تولید گاز از این فاز هم در زمان مشخص شده صورت نگرفت.
 
وی با اشاره به اینکه طبق قرارداد باید تولید زودهنگام از فازهای مورد نظر طی 35 ماه و تکمیل آن طی 40 ماه انجام می‌شد گفت: تأخیر صورت گرفته در اجرای  این طرح‌‌ها مجاز است.
 
وی با اعلام اینکه با موافقت وزارت نفت زمان اجرای فازهای معروف به 35 ماهه تمدید شده است گفت:بر این اساس تکمیل فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی 66 ماهه صورت خواهد گرفت.

معاون گسترش پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با بیان اینکه احداث فازهای 17 و 18 به طور کامل توسط شرکت های داخلی انجام شده است، گفت: فازهای پیشین پارس جنوبی توسط شرکت های خارجی ساخته و راه اندازی شده بود، اما همه مراحل ساخت فازهای 17 و 18 توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی انجام شده است.
 
وی افزود: شرکت های ایرانی با شرایط مالی بهتری نسبت به خارجی ها قرارداد منعقد می کنند و امکان سوءاستفاده و خروج آنها از کشور به بهانه تحریم وجود ندارد.
 
معاون گسترش پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: در ساخت این پروژه تلاش شده که از تجهیزات و کالاهای تولید داخل استفاده شود.
 
دلیری خاطرنشان کرد: شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران علاوه بر فازهای 17 و 18، قرارداد توسعه فاز 14 پارس جنوبی را نیز امضا کرده است.
 
وی اضافه کرد: فاز 14 توسط یک کنسرسیوم داخلی احداث می شود و علاوه بر پالایشگاه، ساخت سکوهای دریایی نیز جزو تعهدات سازمان نوسازی و گسترش صنایع قرار دارد.
 
معاون گسترش پروژه‌های کلان انرژی و زیربنایی ایدرو با اشاره اینکه در طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی باید 44 حلقه چاه حفاری شود گفت: تاکنون 11 حلقه چاه این فاز توسط شرکت ملی حفاری ایران حفر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار