نمره قبولی کمیته ملی المپیک در منهای یکسال؛

هر سه روز یک مدال، کارنامه‌ای ماندگار در ورزش

کسب 94 مدال در 293 روز یعنی میانگین هر سه روز یک مدال کارنامه ریاست کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگارا؛ کاروان‌های اعزامی کمیته ملی المپیک در مسابقات المپیک نوجوانان نانجینگ،‌ بازی‌های آسیایی اینچئون و رقابت‌های ساحلی پوکت توانستند در سال گذشته اتفاقات خوبی را برای ورزش کشور‌ رقم بزنند و اگر نگاهی به جایگاه ایران در دوره‌های قبل و تعداد مدال‌های کسب شده داشته باشیم براحتی می‌توان یک مدیریت صحیح را از مدیریت... تشخیص داد در طول یکسال گذشته و دوران ریاست 293 روزه کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک شاهد کمترین اتفاقات حاشیه‌ای بوده‌ایم ضمن اینکه به عنوان یک فرد پر کار و فعال در عرصه ورزش رئیس کمیته ملی المپیک و مجموعه‌اش عکلکرد مناسبی داشتند.




این موضوع که چرا در این برهه از زمان به موفقیت‌های کمیته ملی المپیک و ورزش کشور اشاره کردیم فقط به دلیل تنش‌های بی حاصلی است که در برخی زیر مجموعه‌های وزارت ورزش رخ می‌دهد. در طول یکسال گذشته که کمیته ملی المپیک مشغول آماده سازی کاروان‌های اعزامی به مسابقات بین‌المللی بود برخی ها در بحث‌های پرسپولیس و استقلال و تعویض نفرات هیئت مدیره و بعضا با برخی شائبه‌ها تغییر در کادر فنی تیم‌ها که البته از سوی رحیمی مدیر عامل پرسپولیس و دایی مطرح شد.




تغییر روسای فدراسیون‌ها و داخل رینگ رفتن با فوتبال و.... بود البته به هیچ وجه موفقیت‌های ورزش در طول یکسال اخیر را فقط بر کمیته ملی المپیک و مجموعه ورزشی ربط نمی‌دهیم، فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و کمیته... همه و همه سهم به سزایی در موفقیت‌ها داشته‌اند اما مدیریت نهایی کاروان‌های اعزامی و ارتباط نزدیک شخص کیومرث هاشمی با شکل مدیریتی خاص خودش که البته در آموزش و پرورش، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال نیز اثبات شده خروجی اصل کاروان‌های ورزشی ایران بود.




نگاهی به کارنامه‌ بی حاشیه یک مدیر می‌تواند بیشترین کارایی و حتی الگوی برای دیگر مدیریت‌ها در بخش‌های مختلف باشد.این روزها وزارت ورزش و جوانان درگیر موضوعاتی شده است که فقط وقت کشی است و سودی به حال ورزش ندارد.

 در هر دوره از ریاست افراد مختلف در ورزش یک اتفاق میمون و یک رویداد خاص در اذهان باقی می‌ماند....

به همین گذشته نه چندان دور نگاه کنید، دوران ریاست محمد علی آبادی اگر چه همراه با تنش‌های فراوانی بود اما زیر ساخت‌های ورزشی به طور کلی متحول شد و در بخش فضاهای مختلف و باز با رشد زیر ساختی دو و سه برابری ورزش اگر چه حتی طعم تعلیق را چشید اما ساخت ورزشگاه‌ها و سالن‌های متعدد ورزشی کمی از تنش‌ها را کم رنگ کرد.




و اما دوران وزارت محمد عباسی در ورزش و جوانان و اولین تجربه یک وزیر ورزشی در کابینه دولت نیز اگر هیچی به همراه نداشت حداقل در المپیک لندن یک جهش فوق العاده را در پی داشت.
ایران در المپیک لندن توانست از رتبه‌ی 51 المپیک 2008 به رتبه‌ی 17 المپیک 2012 لندن برسد.




به هر حال قصد نداریم عملکرد‌ها را مقایسه کنیم اما باید پذیرفت که مدیریت صحیح نقش کلیدی در عملکرد ورزشی دارد.

خوشبختانه گودرزی وزیر ورزش و جوانان یک فرد فرهیخته و با دانش ورزشی است که سالها درگیر ورزش بوده است و در کنار وی نصراله سجادی و امیر خادم و... استخوان خرد کرده‌های ورزش هستند اما نگارنده معتقدم آنها کمی مسیر را گم کرده‌اند مگر می‌شود ورزش به این وسعت را در چالش‌های سرخابی یا نظارت بر ورود و خروج مربیان خلاصه کرد؟
کمیته نظارت و ارزشیابی بر مربیان خارجی نیز علیرغم تأیید برخی دست اندرکاران ورزش نمی‌تواند کمک خاصی به این مجموعه ناهمگون کند چرا که درد آنجاست که اگر این کمیته بخواهد تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای اعمال کند چه بلایی بر سر ورزش خواهد آمد؟

و آیا افرادی که در این کمیته تصمیم می‌گیرند در تمامی مسائل علامه دهر هستند و همه جوانب ورزش را می شناسند؟ و سوال مهمتر این که در این آشفته بازار اگر فدراسیون یک سرمربی خارجی آورد و متناسب با نظر اعضا کمیته نبود و بالاجبار شخص دیگری را معرفی کرد و مهر تأیید کمیته را گرفت چه کسی باید پاسخگوی شکستها و ناکامی‌ احتمالی باشد؟
آیا کمیته نظارت و ارزشیابی مربیان خارجی پاسخگوی نتایج خواهد بود؟ اگر چنین باشد باید یک تبریک به روسای فدراسیون گفت چرا که از این پس کسی آنها را استنطاق نمی‌کند و حداقل در مورد مربیان خارجی آنها بی تقصیرند؟





اما اگر حالت دوم باشد و فدراسیون‌ها باید پاسخگوی عملکردشان باشند ،‌با تشکیل این کمیته عملاً دست آنها را بسته‌ایم و با چوب آنها را خواهیم زد.
اینها مسائل و مشکلات ورزش‌ است اما کمیته ملی المپیک را مثال زدیم چرا که کم تنش‌ترین مدیریت و پرکارترین آن در سال های اخیر بوده است.
بعد ازظهر روز سی‌ام دی ماه سال 92 کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک شد و تا به امروز نه تنها دعواهایی آنچنانی و مصاحبه‌های ... نداشته‌ایم بلکه با یک کارنامه خوب و البته چراغ خاموش هاشمی سکاندار ورزش کشور شده است.

کسب 94 مدال در مسابقات در فاصله 293 روزه پس از انتخاب کیومرث هاشمی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک 94 مدال کسب شده که نرخ میانگین کسب مدال هر 3 روز یک مدال و این یعنی المپیک 2016 ریو محل درخشش کاروان ایران خواهد بود.

بی انصافی است اگر حمایت‌های مادی و معنوی وزارت ورزش و جوانان را ندیده گرفت اما قبول کنید شکل مدیریتی کمیته ملی المپیک ورزش را به سان پیکانی رو به جلو و در حال پیشرفت قرار داده است و ای کاش به جای پرداختن به برخی مسائل حاشیه‌ای بیشتر متوجه  قهرمانان باشیم که گاه و بیگاه غم نان دارند و هر بار هم اعزام شدند مدال گرفتند و افتخار آفرینی کردند، از دستفروشی تا دوره گردی و کارگری و کشاورزی مدال در آوردن هنر است و در کشور ما که مهد تعصب در دنیا است این مهم به وقوع پیوسته و مداومت خواهد داشت اما این راه نیست ورزشکار حرفه ای پول حرفه ای می خواهد و باید تمرکزش را در دوران قهرمانی فقط بر ورزش قهرمانی اش هزینه کند ما اگر می خواهیم بر مسند ورزش حرفه ای جهان و در المپیک آینده سوار بر کشتی موفقیت باشیم باید برخیمنیت ها را کنار بگذاریم و با درایت و یک مدیریت صحیح گام های بلندی در این را برداریم و این انجام نپذیرد مگر با الگو برداری از یک مدیریت صحیح...

و اما مدالهای ایران در بازی‌های یکسال گذشته در رشته‌ها و مسابقات مختلف:



1-المپیک نوجوانان نانجینگ چین
مجموع 6 مدال، سه طلا و سه برنز
2-بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی
مجموع 57 مدال، 21 طلا – 18 نقره و 18 برنز
3-بازی‌های ساحلی آسیا پوکت تایلند
مجموع 31 مدال، 9 طلا- 14 نقره و 8 برنز


دوران ریاست کیومرث هاشمی از تاریخ 30 دی ماه 92 به مدت 293 روز ، تعداد مدالهای کسب شده 94 مدال و به طور میانگین هر سه روز یک مدال توسط ورزشکاران ایران کسب شده است و البته این مدال ها در بازی های متمرکز همانند المپیک و بازی هاید آسیایی است و مسابقات رشته های مختلف که به صورت تک رشته ای برگزار می شود لحاظ نشده است.

با این حال کمیته ملی المپیک از زمان روی کار آمدن هاشمی و همکارانش برنامه ریزی های خود را برای حضور کاروان ایران در بازیهای المپیک 2016 "ریو" آغاز کرده است و نشست هماهنگی فدراسیون ها و ارائه برنامه ها نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشور ، زمان ، کمیته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار