نگاهی به پنج دوره همایش وقف و رسانه

گام دوم؛ تحول در ارتباطات رسانه ای

همایش وقف و رسانه همه ساله با هدف ارتباط و تعامل مستقیم با اصحاب رسانه در آستانه ایام هفته وقف به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و حضور گسترده رسانه ها برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ششمین همایش وقف و رسانه امسال با شعار «وقف ، رسانه ؛ چشم انداز فرارو» روز 25 آذرماه با حضور اصحاب رسانه ، صاحب نظران و تاثیرگذاران و مدیران و مسئولان سازمان اوقاف در تالار وحدت برگزار می شود، در پی نگاهی گذرا به روند برگزاری  دوره دوم این همایش داشته ایم : 

دومین همایش وقف و رسانه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه،  غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، محمد‌زاده، معاون وقت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ، سردبیران خبرگزاری‌ها، سردبیران روزنامه‌ها و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حسن ربیعی، دبیر این همایش با اشاره به اینکه فرهنگ ما و حوزه‌های علمی و دینی کشورمان همه وامدار وقف هستند، گفت: متأسفانه امروز به این سنت نبوی(ص) آنچنان که شایسته است توجه نشده و ما نیازمند این هستیم که با اقداماتی از جمله ترویج وقف‌های نوین و ایجاد حساسیت در مردم به کمک رسانه‌ها وقف را دوباره در جامعه مطرح و به کمک آن به وفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور کمک کنیم.

پیشنهاد حداد عادل به مسئولان اوقاف: دفتری برای راهنمایی و مشاوره با واقفان تشکیل دهید

در ادامه همایش غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس، با قرائت سوره فجر سخنان خود را آغاز کرد و با اشاره به اینکه ترس از فنا و نیستی از جمله مسائلی بوده که همیشه انسان در تلاش برای فرار از آن بوده است، گفت: وقف اتصال دستآوردهای پیشینیان به آیندگان است، ما هم به زودی جزو پیشینیان خواهیم شد و اگر ساز و کاری باشد که دستاوردهای گذشتگان به آیندگان منتقل شود؛ جامعه پیشرفت خواهد کرد که وقف ساز و کاری برای جلوگیری از نابود شدن گذشته است. حداد عادل در این همایش به مسئولان اوقاف پیشنهاد کرد که دفتری برای راهنمایی و مشاوره با واقفان تشکیل دهند تا مردم را در انجام وقف‌های صحیح یاری کنند. 

 میدان ها و خیابان های جدید به نام واقفان نامگذاری شود

براساس این گزارش ، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، دیگر سخنران این همایش ضمن تأکید بر اهمیت وقف پیشنهاد کرد: برای موقوفات همه شهرها تابلو تهیه شود و تلاش شود مردم را با کارکردهای موقوفات آشنا شود. حجت‌الاسلام قرائتی خواستار نامگذاری میدان‌ها و خیابان‌های جدید شهرها به نام واقفان و عدم تغییر نام موقوفه‌های گذشته شد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با قلم و بیان خود وقف کرده و مردم را آگاه کنند که وقف خاص انجام ندهند بلکه به سوی وقف‌های عام پیش‌بروند. 

 امروز رسانه‌ها می‌توانند در شناسایی نیاز جامعه و تطبیق آن با فرهنگ وقف ایفای نقش کنند
 
محمدجعفر محمد‌زاده، معاون وقت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش حضور داشت، وی وقف را یکی از ارکان بی‌بدیل فرهنگ ایرانی – اسلامی برشمرد و گفت: اوج شکوه و تمدن اسلامی مقارن با دورانی بوده است که بیشترین موقوفات در کشور وجود داشته و بیشترین وقف‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: هرگاه از رونق وقف کاسته شده است تمدن اسلامی نیز رو به ضعف نهاده است، چرا که یکی از مهمترین شاخصه‌های وقف حول محور دانش و علم بوده است و امروز رسانه‌ها می‌توانند در شناسایی نیاز جامعه و تطبیق آن با فرهنگ وقف ایفای نقش کنند. محمدزاده همچنین با تأکید بر اینکه سنت وقف با سنت‌های نوظهور اقتصادی مطابق است، وقف را الگوی اقتصادی مناسبی برای تعدیل ثروت و ترسیم مرزبندی مطلوب بین مالکیت و بهره‌وری عنوان کرد.
 
انتظارات از اصحاب رسانه 

حجت‌الاسلام محمدی، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه که خود میزبان این همایش بود به عنوان آخرین سخنران در جمع اصحاب رسانه با استناد به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که در مورد وقف بیان فرموده ‌بودند به انتظارات سازمان اوقاف از اصحاب رسانه پرداخت و گفت: اصحاب رسانه ‌می‌توانند به تدبر در این احکام الهی بپردازند و به سراغ علما و اندیشمندان رفته و از آنها در مورد فلسفه وقف سؤال کنند.

وی افزود: اصحاب رسانه باید از عملکرد متولیان و مسئولان اوقاف سؤال کرده و در صورت عملکرد نامطلوب، از آنها بازخواست کنند و در تحقق هدف‌ها و تکالیف مربوط به وقف به سازمان اوقاف کمک کنند. 

در پایان همایش، نشست تخصصی اصحاب رسانه در مورد وقف برگزار شد که در آن حسن ربیعی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف، محمد باقر پیش‌نمازی، مدیر وقت شبکه قرآن سیما و سید مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با همکاری و تعامل اصحاب رسانه و اصحاب وقف پرداختند.

در این نشست تخصصی سید مرتضی نبوی، مدیرمسئول روزنامه رسالت مهمترین موضوع در رابطه با وقف را عدم آشنایی با فرهنگ وقف عنوان کرد و گفت: یکی از نهادهایی که می‌تواند عامل پیشرفت در جامعه باشد نهادهایی است که خود مردم اقدام به تأسیس و اداره آن می‌کنند که امروز نیازمند بازگشت به نهادهای ایرانی – اسلامی هستیم که از جمله این نهادها وقف است.
 
وی تصریح کرد: اصولاً وقف به عنوان یک نهاد بنا شده است تا نگاه انسان از محدوده شخصی جدا شده و به مصالح جامعه در حال و آینده بنگرد. 

محمد باقر پیش‌نمازی نیز با اشاره به اینکه نیازمند مخاطب‌شناسی در مقوله وقف هستیم گفت: برخی فکر می‌کنند که کودکان و نوجوانان مخاطبان وقف نیستند در حالی که این افراد می‌توانند تأثیر عاطفی عمیقی در بزرگ‌ترهای خود داشته باشند.

وی تأکید کرد:  در مقوله وقف نیازمند تولید، فیلمنامه، فیلم، کتاب داستان، زندگی‌نامه و ... هستیم، البته باید مواد خام اطلاعاتی را سازمان اوقاف در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و رسانه‌ها خود این مواد خام را در قالب‌های هنری خاص خود ارائه کنند.

سيد مرتضي نبوي: مهمترين وظيفه رسانه ها معرفي نهاد با برکت وقف به مردم است

سيد مرتضي نبوي در این میزگرد و نشست تخصصی گفت: وجود چنين مکتب ها و نهادهايي که فرهنگ وقف را در جامعه ترويج مي دهد، باعث پيشرفت کشورمان در عرصه هاي ديني، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مي شود و يکي از مزاياي آن ، از بين بردن فاصله طبقاتي ميان مردم است.

نبوي تصريح کرد: به طور جامع تر مي توان گفت که امروزه مهمترين چالش و آسيب ها ، غفلت از مشارکت با اين نهادهاست.

 نبوي نقش رسانه هاي عمومي را در ترويج فرهنگ وقف و شناساندن آن به مردم، مهم و موثر ارزيابي کرد و افزود : مهمترين وظيفه رسانه ها معرفي اين نهاد با برکت به مردم است .

وي تصريح کرد: وقف به عنوان يک نهاد در اسلام بنا شده تا انسان نگاهش از محدوده شخصي خود خارج شود و از محدوده زمان ، شهرش و مرزش عبور کند و به مصالح عمومي بشر بنگرد .
يعني اينکه وقف ، يک نگاه عمومي به انسان بدهد و اگر ما بتوانيم آن را معرفي کنيم ، جذابيت زيادي به آن داده ايم تا بتوانيم از منافع زرگري خود بگذريم و نگاه آينده بيني به آن داشته باشيم .

مدير مسئول روزنامه رسالت ادامه داد: ما بايد به مصالح عمومي بنگريم و به دست اندرکاران رسانه مي گويم که بايد به عنوان اصحاب رسانه، خود را وقف جامعه کنيم . اولين و موثرين قدم ما براي مردم، همين است و مي توانيم بنيان خانواده را تقويت کنيم . ترويج فرهنگ وقف در جامعه، بايد يکي از دستورالعمل هاي رسانه ها باشد که مزاياي زيادي را براي جامعه به بار خواهد آورد و نيازهاي مادي و معنوي بسياري از مردم توسط آن، برطرف خواهد شد .

نبوی با اشاره به اينکه، ترويج فرهنگ وقف در جامعه نياز به سرمايه گذاري سازمان اوقاف و دولت دارد، افزود: براي توسعه نهاد هايي که در زمينه ترويج فرهنگ وقف در جامعه فعاليت مي کنند، نياز به سرمايه گذاري داريم. سازمان اوقاف يا مسئولان دولت، از جمله اولين حاميان هستند و مي توانند با سرمايه گذاري بيشتر، فرهنگ وقف را در جامعه انعکاس بيشتري دهند.

براساس این گزارش ، در پایان این همایش از فعالان و تاثیرگذاران رسانه ای در زمینه تبیلغ و ترویج فرهنگ وقف تقدیر شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: رسانه ، تحول ، ارتباطات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار