قم؛

اجراي طرح آبياري تحت ‌فشار در بیش از چند ملیون هكتار از اراضي كشاورزي

بیش تر اراضي كشاورزي استان قم ظرفيت اجراي طرح آبياري تحت ‌فشار را دارند.

به گزارش  خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم ؛ معاون آب، خاك و صنايع استان گفت:با توجه به اينكه كارهاي كشاورزي نيازمند تأمين منابع آبي فراوان هستند، استفاده بهينه از آب در اين بخش از ضروريات است.

وی با اشاره به اينكه كشاورزان ميزان آب را به‌صورت حجمي در اختيار ندارند، افزود: بخشي از آب‌هاي موجود در كارهاي كشاورزي هدر رفته و اين يكي از مشكلات اين بخش به‌شمار مي‌رود.

معاون آب، خاك و صنايع استان با بيان اينكه كشور با بحران كم‌آبي رو به رو است، خاطر نشان كرد: مهمترين سياست وزارت جهاد كشاورزي نيز بهينه‌سازي آب در بخش‌هاي مختلف كشاورزي است.

اين مسئول يادآور شد: چهار ميليون هكتار از اراضي كشاورزي كشور ظرفيت رفتن زيرپوشش شبكه آبياري با فشار قوي را دارند كه تاكنون كار زيربنايي يك‌ ميليون و 350 هكتار از آن در سطح كشور صورت گرفته و مابقي نيز در دست بررسي است.

به گفته وی سیستم های ابیاری تحت فشار 2 نوع هستند که عبارت اند از:سیبستم ابیاری قطره ای وابیاری بارانی

این مسئول ادامه داد:  سیستم ابیاری قطره ای عبارت است از پخش آهسته آب بر سطح يا زير خاك به صورت قطرات مجزا  ، پيوسته ، جريان باريك يا اسپري ريز از طريق  قطره چكا نها يي كه در طول خط انتقال آب قرار دارند . آبياري قطره اي  داراي  روشها  و مفا هيم متعددي  مانند آبياري دريپ ، آبياري زير بستري ، آبياري فواره اي و آبياري اسپري است .

 وی گفت از انواع سیستم ابیاری قطره ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آبياري دريپ :
پخش آهسته آب برسطح خاك به صورت قطرات مجزا يا پيوسته ، يا جريانهاي باريك از حفره هاي ريز آبياري دريپ نام دارد . در بيشتر موارد آبياري دريپ و آبياري تريكل ( قطره اي ) مترادف يكديگر به كار مي روند

آبياري زير بستري :
پخش آهسته آب در زير سطح خاك از قطره چكانهايي با دبي در حدود آبياري دريپ ، آبياري زير بستر نام دارد . اين روش با آبياري زير زميني متداول كه در آن ناحيه ريشه گياه با كنترل سطح ايستابي آ بياري مي شود متفاوت است و نبايد اشتباه گرفته شود

آبياري فواره اي:
پخش آب بر سطح خاك به صورت جريان با ريك يا فواره از سوراخي با دبي بيشتر از آبدهي آبياري دريپ يا زير بستري آما معمولاً كمتر از 1 گالن بر دقيقه ، آبياري فواره اي نا ميده مي شود . دبي قطره چكان در اين آبياري از سرعت نفوذ نهايي خاك بيشتر است و ايجاد يك حوضچه براي نگهداري يا كنترل پخش آب ضروري مي باشد .

آبياري اسپري :
پخش آب بوسيله يك اسپري يا مه پاش كوچك بر سطح خاك به آبياري اسپري معروف است . در اين روش هوا در پخش آب نقش اساسي را بعهده دارد در حاليكه در روشهاي دريپ ، فواره اي و زير بستري ، خاك عامل اصلي محسوب مي گردد.
معاون آب، خاك و صنايع استان درمورد روش دیگر از ابیاری تحت فشار به ابیاری بارانی اشاره کرد وگفت: در آبياری به روش بارانی ،آب با فشار در داخل يک شبکه لوله کشی شده جريان پيدا کرده و سپس از خروجی هايی که روی اين شبکه تعبيه شده و آبپاش ناميده می شوند خارج می شود. ساختمان آب پاشها طوری است که هنگامی که با فشاراز آن خارج می شود بصورت قطرات ريز و درشت درآمده و مشابه باران در سطح مزرعه ريخته می شود.به همين دليل اِن سيستم آبياری به روش بارانی ناميده می شود.گرچه روش بارانی اساسا برای آبياری مزارع و باغات ابداع گرديد.

وی در پایان گفت :امید است با اعمال این روش ها در اراضی کشاورزی استان کمک بالایی را در ارتقا اراضی وتولیدات بیشتر محصولات کشاورزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: قم ، اجرا ، طرح ، ابیاری ، تحت ، فشار ، جهاد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.