شافعی عنوان کرد

لزوم افزایش مبادلات تجاری ایران و آلمان به بیش از 6 میلیارد دلار

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سابقه طولانی ارتباط ایران و آلمان گفت: در چند سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان به نصف کاهش یافته و باید تلاش کنیم تا به رقمی بیش از 6 میلیارد دلار در مبادلات تجاری ایران و آلمان دست بیابیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در همایش تجاری ایران و آلمان با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و آلمان گفت: ارتباط این دو کشور به قبل از سال 1900 می‌رسد و در روابط سنتی با اقتصاد خارجی آلمان به شمار می‌رود و کالاهایی مانند پسته، خشکبار و فرش به این کشور صادر می‌شده که این سابقه در روابط آینده ایران و آلمان نقطه مثبتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت در روابط ایران با برخی کشورهای اروپایی و از جمله آن آلمان در سال‌های گذشته گفت: بر اثر این محدودیت‌ها حجم مبادلات تجاری ما به کمتر از نصف کاهش یافت و این وضعیت لطماتی را به اقتصاد ایران و آلمان وارد کرد اما اکنون با رویکرد جدید دولت تدبیر و امید و سیاست سازنده تعامل با اقتصاد جهانی امیدواریم روابط ایران و سایر کشورها توسعه یابد.

وی با تأکید بر اینکه زمینه‌های همکاری فراوانی جهت ایران و آلمان فراهم است گفت: با توجه به موقعیت ایران و اثرگذاری‌ اقتصاد ایران در منطقه و توجه به همکاری‌های سه‌جانبه و چند جانبه یک بازار 350 میلیون نفری برای آلمان فراهم است و این کشور به عنوان پیشرو در رابطه با ایران می‌‌تواند از این شرایط بهره‌برداری کند.

شافعی تصریح کرد: در چنین شرایطی اعزام هیأت‌های تجاری و پذیرش هیأت‌های تجاری و افزایش دیدار و گفتگو از عواملی است که می‌تواند شرایط را برای همکاری‌های آینده مهیا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: همکاری آلمان در شرایط جدید با توجه به برنامه دولت در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط و نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی و نیز مدیریت منابع آب که در این زمینه آلمان در استفاده از روش‌های نوین و مکانیزه صاحب تجربه است می‌تواند به ایران کمک کند.

به گفته شافعی استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نوین در ایران آغاز شده و حرکتی رو به جلو دارد و این مورد نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری مشترک میان ایران و آلمان باشد.

شافعی با تأکید بر اینکه باید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را از سطح 6 میلیارد دلار افزایش دهیم گفت: با توجه به شرایط مناسب در زمینه همکاری‌های مشترک میان دو کشور امیدواریم آینده خوبی را در این بخش داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مبادلات ، آلمان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار