ربیعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

اگر روزی سیاست گذاری با دین و اخلاق عجین شود، آن روز رستگاری بشر است/ لزوم تغییر فرهنگ نگاه به معلول در جامعه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر روزی سیاست گذاری با دین و اخلاق عجین شود، آن روز رستگاری بشر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،  "علی ربیعی" در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته (14 آذر) گفت: امروز در هفته گرامی‌داشت معلولان و روز معلول افتخار دارم برای نمازگذاران محترم و ملت ایران گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت و برخی نکات مهم در ارتباط با این گروه اجتماعی نکاتی را مطرح کنم.  
 
وی افزود: قبل از ورود به بحث، هفته بسیج را گرامی می‌دارم و معتقدم برای فائق آمدن بر مسائل پیچیده کشور و منطقه‌ای که در آن به سر می‌بریم و پر از حاشیه‌ها و ناامنی و دخالت‌های قدرت است برای فائق آمدن به مسائل داخلی ما همواره به روحیه‌ای بسیجی نیاز داریم و این روحیه است که از خودگذشتگی فداکاری برای مردم و دین و خود ندیدن از منظر مرزهای ملی همه مستضعفان جهان را دین به ما می‌آموزد و با این روحیه تا امروز به عزت رسیدیم.  
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر تا امروز قدرت‌های بزرگ جهانی می‌نشینند و مذاکره می‌کنند برای همین داشتن روحیه ملت بزرگ ایران است.
 
ربیعی اظهار داشت: گرامی می‌دارم الگوی بزرگی از عصاره ملت "شهید مدرس" را بدون شک یکی از پایه‌گذاران فلسفه مدیریت اسلامی در امر این که "سیاست ما ناشی از دیانت ما" است ایده‌های مدرس بوده است امروز نگرانی بشریت از غیراخلاقی شدن سیاست  و از کشتارها در جنگ‌ها در قرن گذشته و تاکنون نیز ادامه دارد و نابودی و نسل کشی که به واسطه غیراخلاقی بودن سیاست در دنیا جریان داشته پایمال کردن حقوق مییاردها انسان به عنوان منافع ملی است.  
 
وی ادامه داد: سیاست خود به هدفی تبدیل شده و سیاست ابرازی برای جاه طلبی‌ها است و امروز ما قدر این سخن را می‌فهمیم که اگر سیاست گذاری همه این امور به سمتی  بروند که با دین واخلاق عجین شوند آن روز روز رستگار بشریت است، سیاتمداری همراه با دین شاید گوهره گم شده نجات بشریت در جهان و برای نسل های آینده است.
 
وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی تثصریح کرد:  روز جهانی معلول 12 آذر در همه دنیا به پاس گذاشته می‌شود و ما هم به همین مناسبت  این روز را به خدمت معلولان تبریک عرض می‌کنیم.
 
ربیعی گفت:  در دین و آیین اسلام ما دفاع از معلول به نحوی است که خداوند در قرآن که بزرگترین کتاب آسمانی و حیات بخش‌ترین کتاب است در حق نابینا آیه نازل می‌کند.
 
وی افزود: به عنوان مثال خداوند از "ایوب نبی" که دچار بیماری و نوعی معلولیت است و "موسی(ع)" را که  در قدت بیان و زبان دچاری نوعی لکنت بود،  باکرامت این ها را به عنوان رسولان برای بشریت فرستاده واین‌ها افتخار ماست دین، آیین و ارزش‌های ما به این  نحو است، دین ما این امر را یک امر عادی تلقی می‌کند و رهبران را از میان این قشر انتخاب می‌کند.  
 
وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ریشه‌های دینی احترام گذرادن در معلولان ریشه‌ای در دین به وفور از آن یاد شده است، گفت:  ما نه تنها در این یک روز ، بلکه همه ارزش‌های ما بر احترام گذاری به این قشر است.  
 
ربیعی ادامه داد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید برای مبارزه با نابه سامانی‌هایی که در حوزه معلولیت است با برنامه پیش می‌رود و وزارتخانه که من در ان مشغول هستم کارهایی را در این رابطه انجام داده است.  
 
وی تصریح کرد: ما در هفته آتی جشن خواهیم گرفت که همه ایرانیان از دفترچه بیمه برخوردار شدند و امروز اعلام می‌کنیم که هیچ ایرانی نیست که دارای دفترچه خدمات نباشد این آرزوی امام راحل بود این دغدغه مقام معظم رهبری بود روزی که ایشان می‌فرمودند یک بیمار نباید علاوه بر رنج بیماری رنج دیگری داشته باشد.  
 
وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروز می‌گوییم پس از ثبت نام طولانی و تلاش بیشتر دیگر هیچ ایرانی نیست که فاقد دفترچه بیمه درمان باشد این یک افتخار برای ماست در صورتی که کشورهای مدعی در این زمینه با شکست مواجه شدند.
 
ربیعی افزود:  برنامه دیگر دولت در زمینه حمایتی مبارزه با فقر غذایی است رئیس‌جمهور دستور بررسی اینکه که هیچ سفره ای تهی از پروتئین و ویتامین و کالری نباشد را داده‌اند..
 
وی ادامه داد: با مطالعه دولت خوشبختانه امروز حدود 8 میلیون نفر را با طرح امنیت غذایی مورد حمایت قرار دادند، امسال دو مرحله از حمایت غذایی را برای امنیت غذایی مردم انجام دادیم، البته علاوه بر موارد فوق موارد دیگری از قبیل ادامه مسائل مسکن اجتماعی برای طبقات پایین اجتماعی از برنامه‌هایی است که از هدفمندی و بودجه ردیف‌های مناسبی گرفته است.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز ارزش دفترچه ها بیمه را به اندازه‌ای افزایش دادیم که افراد می‌توانند در بیمارستان به راحتی از آن استفاده کنند.  
 
ربیعی گفت: معلولیت از این جهت مهم است که جامعه ما جامعه‌ای انسانی و اخلاقی است که حرمت و تکریم افرادی که  به طور طبیعی ناتوان شدندو یا براثر جوادث اجتماعی ناتوان شدند حمایت می‌کنند.  
 
وی اظهار د اشت: این فرهنگ را باید در جامعه بیشتر تفویت کنیم که افراد معلول یک مسئله نیستند بلکه فرصت‌هایی‌اند که  می‌توانند محسوب شوند.
 
وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه معلولان ما در عرصه های قهرمانان مختلف می‌شوند در جامعه‌ای که می‌خواهند یاس در آن بپاشند حضور معلولان حتی برای کودکان ما الگویی است.  
 
ربیعی ادامه داد: جامعه باید به این امر توجه کند که ما برخی از معلولیت‌ها فقط ناشی از مسائل طبیعت و مادرزادی نیست برخی در اثر ژنتیک می‌باشد  که ما باید برای ان ها برنامه ریزی داشته باشیم و از آن پیشگیری کنیم.
 
وی تصریح کرد: ما متاسفانه سالیانه بیش از 300 هزار معلول با تبعات مختلف داریم که فقط از حوادث رانندگی به معلولان اضافه می شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم که نه تنها  با معلولیت‌های ناشی از مسائل ژنتیک مبارزه کنیم بلکه باید به گونه‌ای در جامعه فعالیت کنیم که معلولیت‌ها پدید نیاید.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخشی از معلولیت‌ها ما معلولیت روحی و روانی است باید حمایت اجتماعی بنیان ها را بیشتر توجه کنیم و کودکان را در مقابل رسانه‌ها و تکنولوژی‌ها تنها رها نکنیم.
 
ربیعی افزود: درخواست من از ملت شریف ایران این است که اولا باید به حقوق معلولان احترام بگذاریم فرهنگ نگاه به معلول را تغییر دهیم، و درخواست دیگرم گسترش مراکز خیر جمعی است خیر جمعی باید به کمک و معاضدت ما در این خصوص به توانبخشی که می‌خواهیم در بطن جامعه استغاده کنیم کمک کند.  
 
وی با اشاره به سه محور موجود در رابطه با حمایت از معلولان گفت:  رویکرد خانه محور، جامعه محور و دولت محور که  ما بنا داریم از این تشکل‌ها حمایت کنیم رابطه حمایت حقوقی و فانونی در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید و در هفته‌های آینده در مجلس مطرح می‌شود و در بحث مسکن و رسیدگی به ایجاد اشتغال باید گفت که فعالیت هایی را سامان دادیم و همین دیروز سازمان فنی و حرفه ای مکلف شد آموزش رایگان بدهند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نیک می‌دانیم که این‌ها کافی نیست ما شرمنده‌ایم که نمی‌توانیم که همه خواسته‌ها و نیازها را پاسخ دهیم ولی به دنبال این هستیم که روز به روز وضعیت حمایتی را بهتر کنیم راضی نیستیم به وضعیت موجود و این را در دولت درک می‌کنیم و با این درک و احساس مسئولیت می‌خواهیم هر روز شرایط بهتری را فراهم کنیم.  
 
ربیعی گفتن: در حال حاضر 3 میلیون معلول داریم که به شدت معلول هستند برای این رقم باید فکری کرد و برای زیستن سالمندان فکری کنیم، در بخش ضایعات نخاعی به امید خدا یک بیمارستانی را برای اولین بار مخصوص ضایعات نخاعی طراحی کرده‌ایم که در آینده نزدیک در تهران طراحی خواهد شد .
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از جهت گیری‌ها ما بحث ‌های بیمه‌ای است و ما امسال بیمه‌ها را به سمت درمان بردیم و در آینده نیز به  سمت پیشگیری خواهیم بود و به عنوان مثال معلولیت ناشی از ژنتیک را کاهش خواهد داد.  
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در بودجه‌ای که از دولت تامین کردیم برای سال آینده تلاشمان این خواهد بود که تجهیزات مورد نیاز معلولان را ان شالله تامین کنیم و هیچ معلولی بدون تجهیزات باقی نماند.
 
ربیعی تصریح کرد:  هم فرهنگ دینی‌مان تاکید می‌کند و باید فرهنگمان را به سمتی ببریم که زیست معلول را در جامعه زیستی باکرامت کنیم و به حقوق معلولان باید احترام بگذاریم و معلولان نشان دادند که توانایی‌هایی در رشد و پیشرفت کشور دارند و امیدوارم خدا این قدرت را بدهد که حمایت خودمان را بخش‌های معلول سامان دهیم.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل رفاهی برای طبقات پایین را با همت رئیس‌جمهور ادامه می‌دهیم که نیاز به زمان و برنامه ریزی دقیق دارد که به شدت انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار