"میلاد درخشانی" در جلسه‌ی نقد و بررسی آلبوم "اشارات نظر":

موسیقی باید از حالت تفنن خارج شده و به تفکر برسد

سه شنبه شب جلسه ی نقد و بررسی آلبوم "اشارات نظر" با حضور عوامل تولید این آلبوم در فروشگاه فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ جلسه نقد و بررسی آلبوم "اشارات نظر  با صدای "میلاد درخشانی" " سه شنبه شب باحضور "رضا تاجبخش" و "نیما رمضان" در فروشگاه فرهنگ برگزار شد.

میلاد درخشانی در ابتدا گفت: در حال حاضر موسیقی تلفیقی با سلایق و فکرهای مختلف به جلو می رود. من هم سبک های مختلفی را کار کردم و در این آلبوم هم در جایگاه خواننده حضور داشتم و در آینده من را در ژانرهای مختلف خواهید دید. متاسفانه فصل خوبی برای موسیقی ما و در کل برای هنر نبود و هنرمندان بسیاری را از دست دادیم البته نمی شود جلوی مرگ را گرفت، اما مرگ یک هنرمند فرق می کند و نسبت به تفکری که در کارش وجود دارد این نگاه و اتفاق دردناک تر می شود.

وی ادامه داد: آلبوم "اشارات نظر" هم دو ماهی است که منتشر شده و نظرات مختلفی پیرامون آن منعکس شده است. من در وهله ی اول کسی هستم که ایرادات و ضعف هایم را بیشتر از نقاط قوتم می بینم.

درخشانی بیان کرد: وقتی از دوره ای از نوازندگی عبور می کنید به یک تفکر در نوازندگی می رسید که آنجا، جای درستی است؛ به همین خاطر "نیما رمضان" در حال حاضر صرفا یک نوازنده ی گیتار نیست بلکه صاحب تفکر در نوازندگی است؛ "رضا تاجبخش" که یک آنالیزور بسیار خوب در موسیقی است و من از تجربیات وی در آلبوم هایم تا به امروز بسیار استفاده کرده ام.

وی افزود: هدف ما در تولید این آلبوم این بود که یک اتفاق خوب برای ما بیفتد تا موسیقی را از حالت تفنن خارج کرده و با تفکر گوش کنیم زیرا ما در طول روز با هنری که مدام سر و کله می زنیم موسیقی است به همین خاطر اینجا جمع شدیم تا درباره ی دلایل خوب یا بد بودن و تفکر در موسیقی صحبت کنیم. ما می خواهیم نسلی را به وجود آوریم که موسیقی برای آن ها دغدغه باشد و فقط مصرف نباشد.

رضا تاجبخش در ادامه نشست گفت: من معتقدم در این سبک از موسیقی تلفیقی این اولین آلبومی است که ارائه شده و من چند مصاحبه درباره ی این آلبوم کردم و با یک سری انتقادات روبرو شدم و به زغم خیلی ها این تجربه شاید تجربه خیلی درستی نبود و خودنمایی محسوب شد و اصلا به آن ایده و تفکر اصلی توجه نشد، ما خیلی دوست داریم در زمینه ی موسیقی از توانایی هایمان استفاده کنیم و دیده شویم به نظر من این اتفاق مشکل قابل نقدی نیست.

وی ادامه داد: ملودی های این آلبوم را از سال های 83 و 84 می شنیدم و خیلی جالب بود که در آن زمان زمینه ی انتشار آلبوم وجود داشت ولی اعتقاد دارم الان مناسب ترین زمان برای انتشار این آلبوم است؛ نه گذشته و نه آینده زمان مناسبی برای آن نیست و می خواهم به همه ی نوازندگان موسیقی سنتی و کلاسیک بگویم که واقعا باید زمینه های مختلف موسیقی را تجربه کرد زیرا معتقدم تجربه راهی تازه را برای من و بقیه باز می کند.

میلاد درخشانی در ادامه نشست درباره ی برادرش "پدرام درخشانی" گفت: قطعا زندگی کردن با "پدرام درخشانی" اتفاق بزرگی است و بدون شک از تجربیات وی استفاده کرده ام و تجربیات موسیقی تلفیقی را در یک دهه قبل در گروه آویژه رقم زدیم که متاسفانه مسیر آن بسته شد.

وی ادامه داد: البته من و "پدرام درخشانی" تفاوت هایی داریم و دو تا از آلبوم های من با روحیات وی سنخیت خاصی ندارد ولی در زمینه های دیگر همیشه از کمک وی استفاده کردم. پدرام متعلق به دهه ای است که موسیقی در ایران زیاد جذاب نبود و من به این دوره تعلق دارم، دوره ای که سرعت در آن نقش تعیین کننده ای دارد و دید و آگاهی جوان های امروز نسبت به آن جوان ها خیلی فرق می کند؛ در ضمن من آلبوم با کلام با صدای خودم منتشر کردم که جایگاه آن با آثار پدرام متفاوت است.

نیما رمضان گفت: کارهای بعدی من بی کلام است و تا چند روز دیگر ضبط قطعات آغاز می شود و می دانم برای چه کسی خواهم نواخت. من تمام سعیم این است که آلبوم هایم را اگر ده سال بعد گوش دادم آن قدر جا نخورم.

وی در ادامه نشست گفت: متاسفانه در حال حاضر در موسیقی، یک پاپ خیلی بد فرم رایج شده که شروع به شکل دادن سلیقه ها کرده است ، موسیقی پاپ دوره های قبل را می شد گوش داد و خواننده هم حداقل می توانست بخواند. متاسفانه در حال حاضر یک استانداردی برای موسیقی پاپ بوجود آمده که اصلا نمی شود آن را گوش کرد به همین خاطر است که آلبوم "اشارات نظر" در ژانر خود جزء بهترین ها است زیرا "میلاد درخشانی" در بحث موسیقی تلفیقی در این چند سال بسیار تمرکز داشته است. "میلاد درخشانی" جز نوازندگان سنتی است که در گوشی اش اصلا موسیقی سنتی وجود ندارد.

میلاد درخشانی در ادامه نشست گفت: ما هم مانند همه‌ی کشورها سبکی داریم به نام موسیقی سنتی اما خیلی ها موسیقی ما را مقدس می‌کنند. ما هیچ وقت تبادل فرهنگی نداشتیم به همین خاطر موسیقی سنتی ما در جهان بسیار کمتر شنیده شده است.

وی ادامه داد: در آینده منتظر باشید که به فراخور حال و زمان کارهای دیگری هم منتشر خواهم کرد و مسلما فقط آلبوم های با کلام منتشر نخواهم کرد.

اشعاری که در آلبوم "اشارات نظر" استفاده کردم اشعار خیلی پیچیده و کلاسیک نبود و چیزی نبودند که فهمشان بسیار سخت باشد و همان شعر باعث شده که این قطعات را بسازم. موفقیت اثر در ماندگاری آن است. اگر آلبوم "اشارات نظر" را دو سال بعد دوباره در فروشگاه های معتبر موسیقی دیدید یعنی این اتفاق برای من افتاده است.

درخشانی تصریح کرد: این قطعات را چند سال قبل آماده داشتم و می دانستم چه کار خواهم کرد. همیشه اگر از وادی نوازندگی به سمت خوانندگی وارد شویم یک مقدار نقدهایی به شما وارد می شود. نوازندگی وادی‌ای است که شما سکوت می کنی و حرفت را به شکل دیگری می زنی که پر از رمز و راز است و برای من و همه ی نوازنده ها خیلی جذاب است. نوازندگی و موسیقی بی کلام فضای عجیبی دارد و همین که نمی شود آن موسیقی را تفسیر کرد و یا یکسری از نکاتش پشت پرده می ماند برای من خیلی جذاب است و حقیقتا موسیقی باکلام برای من آنقدر جذابیت ندارد. به همین خاطر آلبوم بعدی من که اوایل سال آینده منتشر می شود به صورت بی کلام است.

نیما رمضان در ادامه نشست گفت: اصل داستان نیاز به فرهنگسازی دارد و فقط از طرف نوازندگان یا از طرف شنوندگان عام موسیقی نمی تواند باشد. اتفاقی که در موسیقی ما می افتد این است که شنونده اول یک ترانه را دوست دارد و بعد شاید به موسیقی هم توجهی بکند و ما مدیای مشخصی در این زمینه نداریم و تا زمانی که تبلیغ درستی روی موسیقی نشود ما نمی توانیم چنین موسیقی را به سلیقه ی مردم تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما امنیت ذهنی و مالی نداریم در غیر این صورت می آمدیم آلبومی می دادیم که هیچ ربطی به آلبوم قبلی نداشت و دست به ریسک و آزمون و خطا می زدیم و خود را از صفر دوباره بالا می کشیدیم.

درخشانی تصریح کرد: ما می خواهیم پایه‌ی نوعی موسیقی را بنا نهیم که سبکی نو است و گوش به آن عادت ندارد و مثل همه ی قطعات تکراری و حوصله سربر بازار موسیقی ما نیست. موسیقی که همه ی مردم ما گوش می دهند فست فودی است و دوره ی اینکه کاست گوش دهید و یک ساعت خود را درگیر آن کنید گذشته و الان اگر موسیقی خوب نباشد می زنیم قطعه ی بعدی.

وی در ادامه نشست گفت: یکی از دلایل بی سوادی در موسیقی ما همین تکنولوژی است که باعث شده مردم خیلی راحت آهنگ بسازند. خیلی از کسانی که در ایران کار می کنند سواد خواندن و نوشتن نت را ندارند و اسم های بزرگی هم دارند.

درخشانی ادامه داد: جایگاه نوازنده را بالاترین و رفیع ترین جای موسیقی می شناسم و کسانی که وارد موسیقی می شوند می خواهند بهترین نوازنده و سولیست شوند، کسی هم که نوازنده است و پشت ساز خود می نشیند هیچ وقت از اعتماد به نفسش کاسته نمی شود و ما صرفا به خاطر ارتباط با سازهایمان است که هستیم.

نیما رمضان در ادامه نشست عنوان کرد: بهترین اتفاق برای ما در موسیقی خلاقیت نوازنده است و "میلاد درخشان"، "رضا تاجبخش" و "دارا دارایی" از آن آدم ها هستند چون ذهنشون خیلی خلاق است و یک روند پایان ناپذیر دارند.

وی افزود: ما در موسیقیمان کمتر تکنیک داریم و به جای آن بیشتر به شخصیت و کاراکتر توجه می کنیم. خواندن و تکنیک یک قسمتش سلیقه ای است. الان برای این جنس از موسیقی ها و موسیقی که در "کامنت" در حال تجربه است نباید بگوییم خوب است یا بد بلکه باید بگوییم که کاراکتر و شخصیت آلبوم چگونه است.

میلاد درخشانی در انتها خاطر نشان کرد: من قبل از اینکه به سراغ شعر بروم موسیقی ام را می سازم و پس از آن شعر آن موسیقی را انتخاب می کنم که ممکن است این انتخاب چند ماه طول بکشد. من شعر را در خدمت موسیقی می گیرم چون موزیسین بی کلام هستم. در اشعارم یا از ادیبان کلاسیک استفاده می کنم و اگر شعری از آن ها پیدا نکنم ترانه سرایی پیدا می کنم تا براساس ملودی من شعری بسراید.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار