طیب‌نیا خبر داد:

مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شد/نیاز کنونی اقتصاد کشور سرمایه گذاری در شرایط امن است

وزیر اقتصاد گفت:تمامی عوارض صنعت بیمه را نمی‌توان به یک باره حذف کرد لذا قدمهای موثری در این خصوص و در جهت حذف عوارض مالیاتهای اجباری صنعت بیمه برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و یکمین همایش بیمه و توسعه گفت: در لایحه اصلاحیه مالیات بر افزوده که در وزارت امور اقتصادی و دارایی به اتمام رسیده و آماده تحویل به دولت است مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شده است.

وی افزود: با توجه به این که تمامی عوارض صنعت بیمه را نمی‌توان به یک باره حذف کرد قدمهای موثری در این خصوص و در جهت حذف کلیه عوارض مالیاتهای اجباری صنعت بیمه برداشته شده است.

وی افزود: در حال حاضر در دوره تاریخی قرار داریم که رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز مستلزم رشد اقتصادی پایدار است در گذشته فرآیند رشد ازچند ویژگی از جمله سطح پایین و نوسانات زیاد نرخ رشد  به دلیل وابستگی به منابع و درآمدهای نفتی بود و در این جهت کاهش وابستگی درآمدهای نفتی و افزایش رفاه مردم، ارتقا جایگاه دولت در عرصه‌های بین‌المللی مستلزم داشتن رشد اقتصاد بالاست ما به دنبال اقتصادی پویا و تولید بدون اتکا به درآمدهای نفتی هستیم و علاوه بر این حجم نیروی کاری در سالهای آینده وارد بازار کار می‌شود موجب پیچیده‌تر شدن این شرایط خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلیه این موارد نیازمند سرمایه‌گذاری در شرایط امن است گفت: در شرایط عدم اطمینان و عدم قطعیت در یک اقتصاد  امکان سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت.

طیب‌نیا گفت: طی یک سال گذشته برای ایجاد آرامش در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز به توفیقات جدی دست یافته و  یکی از ارکان مهم آرامش و ثبات در اقتصاد صنعت بیمه است که می‌تواند از طریق فعالیتهای دقیق و درست آینده را پیش‌بینی و شرایط لازم را در این زمینه فراهم کند و بیمه می‌تواند به عنوان ابزاری کارآمد و تامین سرمایه‌گذاری فعالیت کند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: کشور ما به لحاظ جغرافیایی در معرض بلایای طبیعی و شرایط آب وهوایی است که  
می تواند برخی از فعالیتهای ما را از جمله کشاورزی، دامداری و ... را تحت تاثیر قرار دهد در همین جهت صنعت بیمه می‌تواند با حمایت ازاین گونه فعالیتها نقش به سزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه بین توسعه اقتصادی توسعه صنعت بیمه رابطه‌ای دو سویه‌ای برقرار است گفت: در کشورهای توسعه یافته صنعت بیمه موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود اما در کشورهای در حال توسعه این ارتباط در جهت عکس است و توسعه اقتصادی موجب پیشرفت صنعت بیمه می‌شود.

بیمه های زندگی و پس‌انداز زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بزرگ

طیب‌نیا در ادامه بیمه های زندگی و پس‌انداز را زمینه ای برای سرمایه‌گذاری و فعالیتهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن دانست و افزود: شرکتهای بیمه و بیمه زندگی می‌توانند مکمل جدی به حساب آیند زیرا در تقسیم کار بین‌المللی بین بازار سرمایه‌ و بازار بورس نقش بانک در تامین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بلند مدت را دارا می‌باشد که بیمه های زندگی یکی از عوامل مهم در بازار سرمایه است. 

وی در ادامه گفت: درنگاه اول ممکن است سهم بیمه و صنعت بیمه در اشتغالزایی نسبت به سایر بخشها ناچیز باشد اما بدون بیمه پوشش ریسک فعالیتهای اقتصادی امکان‌پذیر نیست اگر بیمه بتواند وظیفه خود را به خوبی ایفا کند و عدم قطعیتهای فعالیتهای اقتصادی را کاهش دهد نقش موثر در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

طیب نیا با بیان اینکه درصنعت بیمه با دو چالش مهم در سمت عرضه و تقاضا مواجه هستیم، ادامه داد: از جمله چالشهای طرف تقاضا می‌توان به سطح پایین درآمد سرانه ویژگیهای فرهنگی خانواده‌های ایرانی و تورم و ... که باعث شده بیمه‌های اختیاری جایگاه خوبی نداشته باشند اشاره کرد.

وی افزود: در سمت تقاضا عدم تنوع جامعیت بیمه‌ای، تفاوت نوآوری با سطح تقاضا، عدم استفاده از تکنیکهای بازار یابی و بازارسازی از جمله مواردی است موجب عدم رونق این حوزه شده است.

تبیین سند راهبردی صنعت بیمه در بیمه مرکزی
 

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص تبیین سند راهبردی صنعت بیمه اظهار داشت: در بیمه مرکزی با کمک کارشناسان و بر اساس اولویت های راهبردی سندی تعییین شد که اهداف راهبردهای صنعت بیمه تبیین شد از جمله افزایش بیمه‌نامه‌های اختیاری خصوصا بیمه های تکمیلی توسعه پوششهای جدید بیمه ای تخصصی کردن شرکتهای بیمه ای است.

انتهای پیام/
برچسب ها: طیب ، علی ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار