پیوند آسیای مرکزی با خلیج فارس از طریق خط آهن ایران

با حضور سه رئيس جمهور و وزرای راه و امور خارجه كشورهای مختلف روز چهارشنبه، طرح خط آهن 920 كيلومتری ايران- تركمنستان - قزاقستان افتتاح می‌شود و پس از اين طرح آسيای مركزی به خليج فارس از طريق خط آهن ايران پيوند می‌خورد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، جاده ابريشم جاده اي است كه مسير حمل و نقل تجارت جهاني ميان شرق از چين تا آسياي مركزي و غرب جهان به ويژه اروپاي غربي را حدود 10 هزار كيلومتر راه زميني کاهش مي دهد و اكنون احياي آن با تدبير مسئولان جمهوري اسلامي ايران تحقق يافته و زمينه رونق اقتصادي و سياسي اين منطقه را فراهم كرده است.

اين كريدور مهم كه تداعي کننده جاده ابريشم در دوران باستان است، مي تواند باعث رشد و توسعه اين مناطق از طريق امكانات ترانزيت ريلي- جاده اي شود. بعد از راه آهن سرخس – تجن كه نخستين خط ريلي ميان جمهوري اسلامي ايران و آسياي مركزي است، دومين خط ريلي ايران و آسياي مركزي نيز احداث شود و كشورهاي تركمنستان و قزاقستان از طريق خاك جمهوري اسلامي ايران به آبهاي آزاد خليج فارس متصل شوند.

رهگذر ريلي شمال- جنوب نويد بخش تحول و توجه راهبردي به آبادسازي شرق و نوار ساحلي جنوب كشور است چراكه اين كريدورِ مهم، يكي از عوامل اصلي رشد و توسعه اين مناطق از طريق امكانات ترانزيت ريلي-جاده اي است. اين كريدور دومين كريدور شمال ـ جنوب محسوب مي شود و گستره عبور از آسيا در شرق درياي خزر تا خليج فارس را پوشش مي دهد و تسهيل ارتباط شرق به غرب درياي خزر از طريق شمال ايران را فراهم مي کند.

اين راه آهن همچنين ارتباط اروپا با آب هاي خليج فارس را نيز تسهيل مي کند و سبب سهولت حمل و نقل و تردد حجم عظيمي از كالاها در اين مناطق مي شود.

با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي کشور تا بندرعباس و اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و از طرفي اتصال خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال ، اتصال خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق، اين مساله قابل پيش بيني است كه خط ريلي جديد تاثير قابل توجهي در ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه خواهد داشت.

با راه اندازي خط ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان، بيش از 600 كيلومتر از طول مسير حمل و نقل بين‎المللي کشورهاي مشترك المنافع تا خليج فارس و اروپا كاسته مي شود.

اين خط آهن به عنوان كريدور ريلي شمال- جنوب از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قايا در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر بركت در تركمنستان و از بركت تا اترك و اينچه برون در مرز ايران و تركمنستان و از اينچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداري است.

طول راه آهن جديد حدود 920 كيلومتر است كه حدود 85 كيلومتر در خاك جمهوري اسلامي ايران، 700 كيلومتر در خاك تركمنستان و 140 كيلومتر نيز در خاك قزاقستان قرار دارد. خط ريلي جديد كشورهاي تركمنستان و قزاقستان را از طريق خاك جمهوري اسلامي ايران به آبهاي آزاد خليج فارس متصل مي کند.

اين خط علاوه بر كشورهاي مذكور، به عنوان خط ريلي جديد براي کل منطقه حائز اهميت است و حمل و ترانزيت بار را ميان كشورهاي منطقه تسهيل مي کند، زمان و هزينه هاي حمل بار را كاهش مي دهد. اين نكته را نبايد فراموش كرد كه در شرايط تحريم، ساخت خط آهني که بخشي از كريدور شمال به جنوب را تكميل مي کند، شايد از توان اكثر كشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلي اكنون اين پروژه بزرگ آماده راه اندازي است.

در واقع راه اندازي اين پروژه عظيم، بر بي اثر بودن تحريم هاي ظالمانه بين المللي و يكجانبه بر خواست كشورهاي منطقه براي توسعه همكاريها با ايران و استفاده از موقعيت ژئوپلتيكي کشورمان تاكيد دارد؛ موضوعي که نمي توان آن را انكار كرد.

بنابراين، با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي کشور تا بندر عباس در خليج فارس، همچنين اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب و خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال، خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهاي قرقيزستان و تاجيكستان)، مي توان گفت كه خط ريلي جديد تاثير قابل توجهي در ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه خواهد داشت. با راه اندازي خط آهن مذكور كه راهگذر ريلي «شمال - جنوب» نيز ناميده مي‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزيت كالا از اين مسير ريلي، دو شبانه روز و هزينه‎هاي بخش حمل و نقل به ميزان قابل ملاحظه كاهش مي يابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار