سوالی که وزیر امور خارجه آمریکا را به بن بست کشاند

چالش جسورانه خبرنگار شبکه خبر در کنفرانس مطبوعاتی وزیر امورخارجه آمریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و صراحت لهجه خبرنگار ایرانی، جان کری را در موقعیتی قرار داد که مجبور به اعتراف واضح در مورد جایگاه ایران شد.

به گزار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، شبکه خبر از ابتدای مذاکرات هسته ائی همواره پوشش حرفه ائی برای اخبار مذاکرات هسته‌ای داشته است که بدون شک این تلاش شبکه خبر در جلب و جذب مخاطبان ایرانی موفقیت‌های چشمگیری داشته است به گونه‌ای که در روز‌های بر گزاری نشست ۵+۱ در وین در همه جا ی ایران مردم به شبکه خبر چشم دوخته بودند.



 در نشست اخیر هم اقدام جسورانه خبر نگار شبکه خبر نشان داد که رسانه‌های ایرانی هم می‌توانند در عرصه بین المللی رسانه ائی همچون دیگر عرصه‌ها حقوق خود را باز ستانند از این رو گفتگوئی داریم با آقای غرقی خبرنگار ارشد شبکه خبر که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید این مذاکرات را بخوبی و با شیوه ائی حرفه ائی پوشش داده است.

آقای غرقی بهتره از اینجا شروع کنیم که سوال شما از جان کری وزیر خارجه امریکا در سایت‌های خبری بازتاب وسیعی داشت، چطور شد که علیرغم مخالفت سخنگوی کاخ سفید شما جسورانه سوال خود را مطرح کردید.

 سوال کردن از جان کری حق خبر نگاران ایرانی حاضر در نشست بود و من در حقیقت از حقوق خبر نگاران ایرانی دفاع کردم. این کنفرانس خبری مربوط به ایران بود وجان کری می‌بایست به سوالات خبر نگاران ایرانی پاسخ می‌داد که خانم ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا این حقوق را رعایت نکرد. اما اینکه چرا جلسه روال عادی خود را طی نکرد ومن مجبور شد م با صدای بلند سوال کنم و جان کری مجبور شد بماند و به سوال من پاسخ دهد موضوعی است که باید به ان پرداخته شود.

 خانم ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا که در این کنفرانس خبری نقش مجری را برعهده داشت ابندا با خبر نگاران امریکائی ان بی‌سی/ نیویورک تایمز و سی بی‌اس شروع کرد و پس از اینکه کری به این سوالات ان‌ها پاسخ داد ساکی سعی کرد کنفرانس مطبو عاتی را خاتمه دهد درحالی که هنوز هیچ یک از خبر نگاران غیر امریکائی حاضر در نشست سوالات خود را مطرح نکرده بودند. البته این رفتاردرکنفرانس‌های خبری مقامات امریکائی بعنوان یک عادت است که همواره مورد اعتراض دیگر خبر نگاران قرار می‌گیرد.

 دردهه گذشته مباحث مربوط به ازادی رسانه و جریان ازاد اطلاعاتی شعار تبلیغاتی غربی‌ها بوده است که بهره تبلیغاتی ان را نیز برده‌اند و دنیای غرب که علم رسانه ائی درجهان را در دست دارد قول داده بود که در این مسئله با کشورهای در حال توسعه همکاری کند که نه تنها این وعده محقق نشد بلکه وضع بد‌تر شد. واکنون شما می‌بینید که خبر نگاران امریکائی به ایران و دیگر کشور‌های در حال توسعه می‌روند و درهرسطحی که اراده می‌کنند با مقامات کشور‌های در حال توسعه گفتگوو مصاحبه می‌کنند و هر جور که می‌خواهند ان را پخش می‌کنند.

 اما هر گز خبر نگاران ایرانی فرصت گفتگو و یا مصاحبه با مقامات غربی بویژه امریکائی را پیدا نکرده‌اند که این نمونه واضحی از تبعیض در رفتار رسانه ائی و دوگانگی در اجرای وعده جریان ازاد اطلاعاتی غربی‌ها بویژه امریکائی هاست. و شاید این تبعیض‌ها باعث شده که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی دست بر‌تر را در رقابت‌های رسانه ائی جهان داشته باشند چون در انجام فعالیت‌های رسانه ائی در برونمرزی از ازادی بیشتری برخورداند و همه در‌ها بروی ان‌ها بازاست.

 البته انچه در اجلاس وین برای من اتفاق افتاد در نشست الماتی در کنفرانس مطبو عاتی اشتون اتفاق افتاد که بنده به مایکل من و اشتون اعتراض کردم وان‌ها دریافتند که باید حقوق خبر نگاران ایرانی را رعایت کنند واکنون در کنفرانس‌های خبری خانم اشتون یکی از سوال کنند گان از خاتم اشتون بنده هستم. و من امیدوارم که در کنفرانس‌های بعدی اقای جان کری هم این مسئله اتفاق بیفتد و حقوق رسانه ائی ایران رعایت شود.

 نکته قابل توجه اینکه بعد از کنفرانس خبری خیلی از خبر نگاران اروپائی و رسانه‌های عربی امدند و از اقدام بنده تقدیر کردند و معلوم شد که بقیه خبر نگاران غیر امریکائی نیز رفتار امریکائی‌ها را در بر گزاری اینگونه کنفرانسهای خبری نکوهش می‌کنند.




ایا شما زمانی که در نیویورک بودید توانستید با یکی از مقامات امریکائی مصاحبه کنید؟

 در مدت شش سالی که در نیویورک بودم علی رغم تلاش زیاد هرگز نتوانستم با مقامات امریکائی مصاحبه داشته باشم. بهانه ان‌ها این بود که رسانه‌های ایرانی دولتی هستند و حرفهای ما را سانسور می‌کنند من به ان‌ها گفتم ما حاضریم این گفتگو را زنده پخش کنیم که قابل سانسور نباشد اما ان‌ها باز هم قبول نکردند به هر حال ما امادگی داریم در هر سطحی بدون اعمال محدودیت از جانب امریکائی‌ها با ان‌ها مصاحبه داشته باشیم و ما امیدواریم دولت امریکا هم مانند دولت ایران که فرصت‌های زیادی را در اختیار خبر نگاران امریکائی قرار داده است ان‌ها نیز اقدام مشابهی انجام دهند. اما متاسفانه طی سی سال گذشته اینگونه نبوده است امریکائی‌ها خوب شعار می‌دهند اما در عمل برای رسانه هاو ازادی رسانه ائی هیچ ارزشی قائل نیستند. در جنگ کویت / افغانستان و عراق دیدید که چکونه اخبار خروجی را با سانسور شدید مدیریت کردند. اگر در امریکا زندگی نمی‌کردم شاید اینگونه قضاوت نمی‌کردم اما اکنون صادقانه و با تجربه رسانه ائی که در این کشور دارم این حرف‌ها را می‌زنم. و من خطاب به ان خبر نگارمنتقد / ان اهل هنر ناراضی و ان سیاستمدار نا‌راضی شرقی که برای رسیدن به دنیای ازاد رسانه ائی چشم به غرب و امریکا دوخته است بداند که بر داشت حقیقی و واقعی از امریکا و غرب ندارد. میان شعار‌ها و اعمال ان‌ها زمین تا اسمان فاصله است.

چرا امریکائی‌ها اینگونه بر خورد می‌کنند؟


 البته این سوال را باید از خود امریکائی‌ها پرسید. شما می‌دانید که خبرنگاران بنام و مشهور امریکائی با شکستن شخصیت مقامات کشور‌های شرقی توانسته‌اند با عبور ازخطوط قرمز فرصت‌های زسانه ائی بدست اورند و در شبکه‌های بین المللی معروف شوند. و این مسئله می‌تواند معکوس هم باشد و خبر نگاران شرقی با شکستن برخی خطوط قرمز دولتمردان امریکائی ان‌ها را به زانو دراورند و ان‌ها را بشکنند و این مسئله موجب نگرانی امریکاست.. در کنفرانسهای خبری داخل امریکا همه خبر نگاران امریکائی می‌توانند سوالات خود را از مقامات امریکائی مطرح کنند. اما وقتی مقامات ان‌ها در خارج از کشور در کنفرانس خبری حضور می‌یابند تلاش می‌شود ان‌ها با خبرنگاران غیر امریکائی روبرو نشوند. همه می‌دانیم که دولت امریکا به واسطه اقدامات غیر قانونی و ضد حقوق بشری که در جهان انجام داده است بشدت زیر سوال است و پاسخ به این سوالات برای امریکائی‌ها هزینه دارد و از این رو است که مقامات امریکائی نمی‌خواهند در دام خبر نگاران بیفتند چون بسیار شکننده هستند.



این اولین بار بود که کنفرانس خبری جان کری ازشبکه خبرصدا و سیمای ج اا پخش شد چه کسی تصمیم گرفت این کنفرانس خبری از شبکه خبر به طور زنده پخش شود؟

طبیعی است اتخاذ اینگونه تصمیمات باید ازجانب مقامات بالای سازمان اتخاذ شود و این تصمیم تصمیمی حرفه ائی یود و نشان داد که می‌توان با تصمیمات بجا و حرفه ائی هم می‌توان مخاطب جذب کرد و هم می‌توان هزینه‌های سیاسی را کاست /اتفاقی که در پخش این کنفرانس خبری افتاد نشان داد که نگرانی ما در گذشته بیهوده بوده و مردم ما درکی عمیق تری از امریکا دارند و شعار‌های احتمالی امریکائی‌ها نمی‌تواند روی افکار عمومی ما تاثیر بگذارد ومن امیدوارم با تجربه حرفه ائی که از اقای سر افراز در پرس تی وی و برونمرزی داریم ایشان ساختار‌های سنتی پخش خبر را در هم بشکند و شیوه‌های نوین در پخش اخبار بویژه در خبر‌های خارجی را جایگزین نماید که البته دوستان با تجربه زیادی می‌توانند به ایشان در تحقق این هدف کمک کنند.

البته این را هم عرض کنم که معاون محترم سیاسی و مدیر محترم شبکه خبرکه از دلسوزان کار حرفه ائی رسانه ائی هستند هم چنین دید حرفه ائی دارند وما می‌توانیم با کمک نیرو‌های متخصص سازمان از این وضعیت بیرون بیاییم. نکته جالب اینکه ازاین اقدام شبکه خبر خود امریکائی‌ها هم تعجب کرده بودند وبه طوریکه الن ایر سخنگوی فارسی زبان در وین با تعجب به من گفت این اولین باراست که مصاحبه جان کری بطور زنده از شبکه خبر ایران پخش می‌شود. من به او گفتم تعجب ندارد سخنان جان کری چیزی نداشت که مانع از پخش ان در شبکه خبر باشد. بنظرم امریکائی‌ها در مورد ایران انقدر تبلیغات نادرست کرده‌اند که خودشان هم باورشان شده است و الان شما می‌بینید که اینگونه نیست و به شوخی گفتم این وافعیت را برای همکارانت در وزرات خارجه امریکا تعریف کن تا دیدی واقعی‌تر از ایران پیدا کنند.

 در پایان من از مدیر شبکه خبر دکتر زابلی‌زاده و همکارانم در پخش و فیلمبرداران حرفه ائی شبکه خبر که در انجام کار حرفه ائی بنده مساعدت لازم را داشته‌اند سپاسگذاری می‌کنم.

انتهای پیام/
برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ابوذر
۱۵:۱۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
آفرین بر غیرت و جسارت و شجاعت شما هموطن
آخرین اخبار