قدمی در نشست روز جهانی معلولان عنوان کرد

دریافت خدمات ویژه دانش آموزان دیر آموز/ سنجش 10درصد از پیش دبستانی‌ها از اول آذر ماه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:‌ از ابتدای آذر ماه طرح سنجش 10درصد از پیش دبستانی‌ها را به صورت آزمایشی انجام دادیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشستی که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، گفت: میزان توجه به تفاوت‌های فردی یکی از شاخص‌های کیفیت نظام آموزشی است به طوری که تحقیقات نشان می دهد 10درصد جمعیت در شرایط طبیعی با دیگران تفاوت دارند و این تفاوت‌های فردی از خفیف تا شدید و در گروه‌های مختلف مثل کم توان ذهنی، نابینایان، ناشنوایان و مشکلات جسمی و حرکتی وجود دارد.
 
وی با اشاره به خدمات رسانی آموزش و پرورش استثنایی به 7گروه افزود: رویکرد سازمان استثنایی لزوما جداسازی نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تحصیل این دانش آموزان در کنار سایر دانش آموزان کشور است که نگاه عادی سازی نیز به آن گفته می‌شود.
 
قدمی با بیان اینکه هم اکنون 38هزار نفر در این سیستم در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: 72هزار نفر در 1600 مدرسه در سیستم خاص تحصیل می کنند که بیشترین گروه کم توان ذهنی هستند و این گروه از لحاظ بهره‌ی هوشی 30درصد کمتر از بچه‌های  عادی هستند.

*شناسایی 50هزار دیر آموز در طرح سنجش

وی با بیان این که بهره هوشی در مدراس خاص بین 50تا 70 است، افزود: افرادی که بهره هوشی بین 70تا 90 باشند در نظام آموزشی دیر آموز محسوب می‌شوند که سال گذشته در سنجش 50هزار نفر آنان شناسایی شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:‌در نظام آموزش عادی معلم باید آموزش ببیند تا بتواند با این دانش آموزان همکاری کند به طوری که امسال برای دانش آموزان دیر آموز با همکاری معاونت  آموزش ابتدایی برنامه ریزی‌هایی در این خصوص صورت پذیرد تا سال آینده خدمات ویژه را دریافت کنند.
 
قدمی با بیان این که از اول آذر ماه به طور آزمایشی طرح سنجش 10درصد از پیش دبستانی‌ها را انجام دادیم گفت: دلیل انجام این عمل شناسایی زودتر دانش آموزان استثنایی است تا بتوان در فاصله زمانی بهمن ماه تا اول مهر ماه مداخلات لازم انجام گیرد.
 
وی از توجه به کتاب درسی به عنوان سیاست کاری این سازمان خبر داد و اظهار داشت: کتاب‌های درسی نابینایان همان کتاب درسی دانش آموزان عادی است که به خط بریل تبدیل شده است و آنان در دوره دبیرستان رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کنند و همچنین کتاب‌های درسی ناشنوایان نیز کتاب‌ های درسی دانش آموزان عادی است که معلم با روش‌های خاص آ‌ن‌ها را آموزش می‌دهد  و آنان عمدتا رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و را انتخاب می‌کنند.
 
قدمی ادامه داد: کتاب‌های درسی دانش آموزان جسمی- حرکتی کتاب‌هار درسی دانش آموزان عادی است که برای 2ساعت ورزش آنان تمهیدات و تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص کتب درسی دانش آموزان کم توان ذهنی گفت:‌بهره هوشی دانش آموزان کم توان ذهنی 50 تا 70 است. دانش آموزان کم توان ذهنی بهره هوشی بین 50تا 70درصد دارند و کتاب‌های آنان ویژه است و در دوره اول متوسطه دوره‌های پیش حرفه‌ای و در متوسطه دوم یک حرفه ساده در حد توان هوشی می‌گذرانند.
 
وی در خصوص آموزش ‌های ضمن خدمت تخصصی برای معلمان مدارس استثنایی افزود: در این سازمان معلمان باید دائما آموزش ببینند و نمی‌توان با یک دوره کوتاه مدت معلمان مدارس عادی را به مدارس استثنایی آورد.
 
*علت 80درصد معلولیت‌ها مشخص است

قدمی از نیاز به نیروهای توان بخشی همچون نیروهای گفتار درماانی، فیزیوتراپ، پرکار درمان گر در مدارس استثنایی سخن گفت و اضافه کرد:‌جذب این نیروهای متخصص در مناطق محروم سخت است و تامین این نیروها پر هزینه بوده است.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص آموزش اولیا افزود: اگر آموزش اولیا را گسترده کنیم به تبع در جهت پیشگیری قدم برداشته‌ایم.
 
وی با اشاره به این که علت 80تا 85درصد معلولیت‌ها مشخص و قابل پیگیری است، اظهار کرد: در نظام آموزشی کشور سالانه 3تا 4برابر دانش آموز عادی برای دانش آموزان استثنایی هزینه می‌شود، گفت: آموزش و پرورش استثنایی هزینه‌هایی دارد که باید به نوعی آن را تامین کرد البته دولت بخشی از کا را بر عهده دارد.
 
قدمی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی افزود:‌تامین سرویس ایاب و ذهاب برای خانواده‌ها با توجه به این که عمده آنان از طبق ضعیف هستند مشکل است بنابر این به دنبال حل مشکل سرویس ایاب و ذهاب با اولویت مناطق محروم برای دانش آموزان استثنایی هستیم.
 
قدمی در خصوص توسعه مراکز اختلالات یادگیری گفت: هم اکنون تعدادی از دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بنابر این این مراکز باید هم به صورت دولتی و غیر دولتی گسترش یابد تا این دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند دچار افت تحصیلی  نشوند.
 
وی ادامه داد:‌در مناطق آموزشی جای مرکز جامع یادگیری  کم است بنابر این با همکاری که توسط معاونت آموزش ابتدایی صورت گرفت مقدمات 700منطقه آموزشی کشور فراهم شده است.
 
قدمی از  اشتغال 21 هزار کادر آموزشی در مدارس استثنایی خبر داد و اضافه کرد: ‌نیروهای معلم باید از دانشگاه فرهنگیان جذب شوند و همچنین نمی‌توان نیروهای تخصصی را از معلمان عادی تامین کرد زیرا که کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.