گاردین: ثبات منطقه به حل موضوع هسته‎ای ایران بستگی دارد

روزنامه گاردین نوشت: در میان مشکلات متعددی که منطقه غرب آسیا با آنها مواجه است، احتمالا مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود نوشت: حتی فاجعه انسانی ناشی از جنگ داخلی سوریه، افزایش احتمال شکل گیری انتفاضه سوم و حملات تروریست های داعش هم در این حد از اهمیت قرار ندارد. به همین خاطر بود که مذاکره کنندگان هسته ای هفته پیش در وین به جای دستیابی به توافق جامع به تمدید مدت زمان مذاکرات راضی شدند. هفت کشور درگیر در مذاکرات یعنی پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان از یک طرف و ایران از طرف دیگر بیش از خطرات ناشی از تمدید مدت زمان مذاکرات از پیامدهای ناخوشایند شکست مذاکرات واهمه داشتند. 

گاردین نوشت: اما متاسفانه هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که باور کنیم احتمال دستیابی به یک توافق مطمئن، پایدار و موثر تا پایان ضرب الاجل جدید وجود دارد.  

"مارک فیتزپاتریک"، مدیر بخش خلع سلاح و منع گسترش سلاح های هسته ای در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک معتقد است دو طرف مذاکرات هسته ای همچنان اختلاف های بنیادی دارند. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد که پیشرفت خوبی در مذاکرات ایجاد شده است. این درحالی بود که فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس درمورد دستیابی به یک توافق تا سه ماه آینده ابراز خوش بینی کرد. 

گاردین ادامه داد: آمریکا و ایران سرانجام به طور مستقیم با هم گفتگو کردند، مذاکره کنندگان به درجه ای از اعتماد متقابل دست یافته اند و برخی تحریم ها کاسته شده درحالی که برنامه غنی سازی این کشور هم محدود شده است. 

در پایان این گزارش آمده است: باتوجه به آن چه گفته شد، باید یادآور شویم که چرا دستیابی به یک توافق جامع تا این حد اهمیت دارد. یکی از دلایل آن همکاری احتمالی ایران برای پایان دادن به جنگ سوریه و نابود کردن تروریست ها در عراق است. دلیل دیگر این است که اگر سرانجام روابط ایران با غرب عادی شود، این کشور می تواند به عنوان تامین کننده نفت و گاز اروپا جایگزین روسیه شود. اما اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، این احتمال قوی وجود دارد که نتانیاهو و دیگر جنگ طلبان اسرائیل دستور حمله به ایران را صادر کنند. به دلایلی که گفته شد و دلایل متعدد دیگر مذاکرات هسته ای ایران باید به نتیجه برسد.   



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار