معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:

افتتاح خط راه‌آهن «اینچه برون» نویدبخش تحول و آبادسازی شرق و سواحل مکران است

ابوطالبی افتتاح خط راه آهن ترانزیتی شرق دریای خزر (خلیج فارس ـ گرگان ـ اینچه‌برون ـ ترکمنستان) را نوید بخش تحول و توجه استراتژیک به آبادسازی شرق و نوار ساحلی مکران دانست.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌‌جمهور با اشاره به این که خط راه آهن ترانزیتی (خلیج فارس ـ گرگان ـ اینچه‌برون ـ ترکمنستان) قرار است در سفر استانی رئیس جمهور به استان گلستان افتتاح شود، اظهارداشت: سوت قطار در ایستگاه اینچه برون برای اتصال جاده کهن ابریشم، نوید بخش تحول وتوجه استراتژیک به آبادسازی شرق ونوار ساحلی جنوب کشوراست چراکه این کریدورِمهم ،یکی ازعوامل اصلی رشد و توسعه این مناطق ازطریق امکانات ترانزیت ریلی-جاده ای محسوب می شود.
 
وی افزود: خط‌ آهن گرگان ـ اینچه‌برون، سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل می‌کند؛ طول راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون ـ اترک ـ برکت در 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود 908 کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده که 120 کیلومتر آن در قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 88 کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای ‌(CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.
 
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آغاز سفرهای استانی دولت ازاستانهای جنوبی کشورنشان داد توسعه شرق ونوارساحلی جنوب ایران ازاهداف بلندبرنامه توسعه متوازن وملی ایران بوده است گفت: این هدف،در کنارتوسعه روابط با کشورهای همسایه که عمق استراتژیک تعاملات اقتصادی ایران است نشان دهنده یکپارچگی برنامه هاواهداف کلان دولت است.
 
ابوطالبی سپس از آغاز تحولات و دگرگونی در این منطقه از کشورمان پرداخته و در تشریح این تحولات اظهارداشت: شرق ایران درحال دگرگونی است؛ از تحولات درکشورهای اقیانوس هند و اقیانوس آرام گرفته تا سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری استراتژیک درکشورهای همجوار ایران درحوزه انرژی و ازآنجا تا حضوردیگران در افغانستان تا تحولات توسعه ای آسیای میانه و قفقاز و پیشرفت های کشورهای حوزه دریای خزر همگی موید این ادعا هستند
 
وی بر همین اساس تأکید کرد: لذا ایران با تحولاتی استراتژیک در  منطقه روبرو است، موضوعی با ابعاد سرزمینی که برای آن ازخوزستان تاجاسک وچابهارو اینچه برون بایدبرنامه داشت.
 
به گفته ابوطالبی درهمین راستا، رشد و توسعه نوارساحلی جنوب وشرق،«خوزستان تا خراسان بزرگ»، با تعامل از کویت و عمان تا کشورهای همسایه شمالی اهمیت ویژه ای دارد.
 
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور سپس در تعریف کریدور راه آهن شمال ـ جنوب می گوید: کریدور راه آهن شمال-جنوب اتصال ریلی سواحل خلیج فارس ومکران به چین و روسیه، و غرب و اروپا به شرق از طریق قزاقستان و ترکنستان و ایران.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار