حداد عادل عنوان کرد:

تربیت دشوارترین کار در آموزش و پرورش/ موعظه اخلاقی به جای تربیت در آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که میان اخلاق و تربیت در آموزش و پرورش فاصله ای است، گفت: در ‌آموزش و پرورش بیشتر به جای کار تربیتی موعظه اخلاقی انجام می شود.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست آموزش و پرورش از نهاد آموزشی تا نهاد فرهنگی و تربیتی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: سهم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش  کمتر از معاونت پرورشی نیست و جایگاه ‌آن را در هدایت فکری در ‌آموزش و پرورش مهم می دانم.

وی با اشاره به این که هدف از آموزش روشن است در بسیاری از امور آموزی اشتراکاتی با سایر کشورهای دنیا داریم، افزود: سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که هدف از پرورش چیست؟ در آموزش و پرورش وظیفه داریم نسل فردا را بسازیم و این نسل را طبق یک هنجارهای مشخصی تربیت کنیم تا جامعه آینده ایران یک هویت داشته باشد و به سمت اموری که آن‌ها را ارزش می‌داند، حرکت  کند.
 
حداد عادل اضافه کرد:‌ معاونت پرورشی از ابتدای تاسیس خود در آموزش و پرورش قوت نگرفته و دچار حوادث شد و هم اکنون نیز با وجود آن که تلاش می‌شود تا احیا گردد اما درجه‌ی قوت آن در آموزش و پرورش به حدی نرسیده که به عنوان تعیین کننده احساس شود.
 
وی با اشاره به این که اخلاق بیان سلسله ارزش‌ها است، گفت: تفاوت بین اخلاق و تربیت مانند تفاوت میان علوم پایه و با مهندسی است به طوری که در مهندسی هر کاری بر پایه قوانین علوم پایه است اما کار مهندس با کار دانشمند علوم پایه تفاوت دارد بنابر این تربیت، مهندسی کردن ارزش‌های اخلاقی است  و در آموزش و پرورش فاصله‌ای میان اخلاق و تربیت وجود دارد و بیشتر به جای کار تربیتی موعظه اخلاقی انجام می شود.
 
حداد عادل با اشاره به این که مناسب ترین معادل فارسی تربیت در زبان فارسی بار آوردن است افزود: تربیت یک کار مستمر است و تنها با گفتن دفعی حاصل نمی‌شود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که مهم ترین و دشوار ترین کار آموزش و پرورش تربیت است، اظهار داشت: زمانی می‌توان به این موضوع پی برد که مدرسه‌ای به شما تحویل دهند و بگویند 150 دانش آموز را 12 سال دیگر به ما تحویل دهید و پس از گذشت 12 سال بپرسند که این دانش آموزان به چه ارزش‌های اخلاقی آراسته شده‌اند، بنابر این باید بدانیم برای تبدیل شدن مشکلات تربتی رفتاری به ارزش‌ها برنامه‌هایی نیاز است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید به جایی برسد که معلمان توانایی داشته باشند برای هر ارزش اخلاقی در هر سن وکلاسی یک راه عملی ارائه کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: موعظه ، اخلاقی ، آموزش ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار