تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

جورج لیست جایزه توپ طلا فوتبال را دریافت کرد

امروز سه شنبه 4 آذر 1393 هجری شمسی برابر با 2 صفر 1436 هجری قمری و 25 نوامبر 2014 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورشی باشگاه خبرنگاران،‌97 سال پیش در چنین روزی مرحروم میر مهدی خان ورزنده باشگاه ژیمناستیک، شمشیر بازی و وزنه برداری تهران را تاسیس کرد.
 
هالتراین باشگاه یک میله چوبی با دو گوی فلزی ثابت بود که وزنه برداری با آن تمرین می‌کردند.

75 سال پیش در چنین روزی مرحوم محمد علی تربیت‌ بینابت انجمن تربیت بدنی ایران را بر عهده گرفت او از جمله مسئولانی بود که نقش موثری در پیشرفت تربیت بدنی و ورزش ایران داشت از جمله کارهایی که در زمان مسئولیت او انجام شد می توان به این موارد اشاره کرد.
 
تهیه مدال‌های گوناگون ورزشی و آیین نامه اهدای آنها، تهیه پرچم افتخار برای قهرمانی کشور، توسعه روابط ورزشی بین تهران و شهرستان‌ها و تهیه لوازم جدید ورزشی برای کشور است.
 
55 سال پیش در چنین روزی مسابقات دو صحرا نوردی و قهرمانی باشگاه‌های تهران با شرکت 11 تیم برگزار شد و تیم استقلال توانست به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات برسد تیم‌های شهربانی و دیهیم‌ به ترتیب دوم و سوم شدند.
 
55 سال پیش در چنین روزی مسابقات تشویقی دو و میدانی کشور به همت فدراسیون دو و میدانی در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد.
 
در پرتاب وزنه اسفندیار ستاری با پرتابی معادل 13 متر و 80 سانتی‌متر به مقام نخست رسید.
 
در دو 100 متر مجید مرادی با زمان 10.8 دهم ثانیه در پرتاب دیسک جلال کشمیری با پرتاب معادل 47 متر و 71 سانتی متر در پرتاب نیزه عزت پاشایی با پرتابی معادل 58 متر و 21 سانتی متر در دو 1500 متر ابراهیم یزدان پناه با زمان 3 دقیقه و 56 ثانیه و 5 دهم ثانیه اول شد.
 
53 سال پیش در چنین روزی به همت و ابتکار فدراسیون دو و میدانی ایران که در آن هنگام ریاستش بر عهده  استاد احمد ایزد پناه بود مسابقه دو صحرا نوردی سراسری ایران راس ساعت 9 صبح با پخش صدای شلیک تپانچه از رادیو به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد 227 هزار دونده در مرکز 15 استان و فرمانداری کل کشور و 32 شهر بزرگ ایران در این مسابقه شرکت کردند به برندگان جوایز ارزنده‌ای اهدا گردید.
 
48 سال پیش در چنین روزی در یک مسابقه دوستانه فوتبال تیم‌های آرارات‌ ارمنستان شوروی پیشین و دارایی تهران برابر هم قرار  گرفتند و با نتیجه 2-2 مساوی شدند این مسابقه در تهران برگزار شد و گل‌ةای تیم دارایی را حاج ابوالحسن و افتخاری به ترتیب در دقایق 14.44 زدند در تیم دارایی تهران عزیز اصلی، منصور پور حیدری ، امیر زرندی خسرو امینی، خسرو شاهی، جلال طالبی، بیژن فرخجسته، غلام وفاخواه، حمید امینی خواه و اکبر افتخاری حضور داشتند.
 
همچنین 48سال پیش در چنین روزی مسابقات شطرنج قهرمانی جهان در پایتخت کوبا برگزار شد. تیم شطرنج شوروی پس از مغلوب ساختن تیم آرژانتین در این روز برای هشتمین بار پیاپی به مقام قهرمانی جهان رسید. پس از شوروی تیم آمریکا با 31 امتیاز دوم شد.
 
47 سال پیش در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در دومین دوره جام عمران منطقه‌ای در پاکستان در نخستین مسابقه خود برابر تیم ملی فوتبال پاکستان 2 بر صفر به پیروزی رسید. فریبرز اسماعیلی و همایون بهزادی زننده گلهای تیم ایران بودند.
 
در سال 1951 در چنین روزی جانی رپ بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال هلند متولد شد. وی که با به ثمر رساندن 7 گل بهترین گلزن تیم ملی هلند در دوره‌های مختلف جام جهانی طی سالهای 1973 تا 1981 در 42 بازی برای تیم کشورش 12گل زد. جانی رپ که هم اکنون 61 ساله است سابقه بازی در تیمهای گوناگون را دارد.
 
در سال 2005 در چنین روزی جورج بست ستاره فوتبال ایرلندی شمالی در سن 59 سالگی در گذشت. وی که در پست هافبک هجومی بازی می‌کرد در رده باشگاهی طی سالهای 1963 تا 1984 در تیمهای گوناگونی بازی کرده است.
جورج بست که به عنوان بهترین بازیکن تاریخ ایرلند شمالی شناخته می‌شود طی سالهای 1964تا 1977 در 37 بازی برای تیم ملی این کشور 9گل زد. وی در سال 1968 جایزه توپ طلای فوتبال اروپا را هم به خود اختصاص داد.
 
درسال 1356 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه برگشت از مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1978 آرژانتین مقابل استرالیا به برتری 1 بر صفر رسید. در این بازی که با حضور 95 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد غفور جهانی گلزن تیم ایران بود. با این پیروزی صعود ایران به جام جهانی 1978 آرژانتین قطعی شد.
 
در سال 1361 در چنین روزی تیم  ملی فوتبال ایران در سومین مسابقه‌اش در نهمین دوره‌های بازی‌های آسیایی در شهر دهلی نو مقابل یمن شمالی به برتری 2 بر صفر رسید. در این دیدار که با حضور 8 هزار تماشاگر انجام شد ناصر محمد خانی و علی فیروزی گلزنان تیم کشورمان بودند.

در سال 1373 در چنین روزی تیم فوتبال آب و خاک جنوب ایران در بازی رفت از مرحله دوم رقابت‌های جام برندگان جام باشگاه‌های آسیا در شهر شارجه مقابل الشعب امارات به تساوی بدون گل رسید.
 
در سال 1379 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدارش در مرحله اول مسابقات انتخابی جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن مقابل گوام به برتری 19 بر صفر رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، تقویم ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار