گزارشی کوتاه از آخرین ساعات پایانی ضرب‌الاجل/

چوب سعودی لای چرخ هسته‌ای

دیدار کری و سعود الفیصل، ساعتی پس از پنجمین نشست سه‌جانبه ایران، اتحادیه اروپا و امریکا انجام شد، در ابتدا گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی حکایت از ملاقات سعود الفیصل با جواد ظریف هم داشت که البته این گمانه‌زنی بلافاصله از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درست یک روز قبل از از روز وعده‌داده شدۀ 24 نوامبر (3 آذر) ناظران بیرونی متوجه نقش‌آفرینیِ بازیگرانی خارج از گروه ایران و 5+1 می‌شوند.


خبرگزاری اتریشی "kleinezeitung" در واپسین ساعات روز یکشنبه 23 نوامبر از دیدار "جان کری" با "سعود الفیصل" همتای سعودی وی، آن هم در فرودگاه شهر وین خبر داد و این ملاقات را "غیرمنتظره" خواند. این خبرگزاری در ادامه مدعی شد:

الفیصل، فقط با هدف اطلاع از جدیدترین محتوای گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و 5+1  پاریس را به مقصد وین ترک کرد. سوءظن عربستان و اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، همیشه از بی‌اعتمادی 5+1 نسبت به آن بیشتر بوده است.

دیدار کری- الفیصل، ساعتی پس از پنجمین نشست سه‌جانبه ایران، اتحادیه اروپا و امریکا انجام شد. در ابتدا گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی حکایت از ملاقات سعود الفیصل با جواد ظریف هم داشت که البته این گمانه‌زنی بلافاصله از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی تکذیب شد.

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی، شیخ سعودی را به عنوان نمایندۀ خود در حساس‌ترین لحظات به جمع وین فرستاد تا آخرین سفارشات را به آمریکا ابلاغ کند. تل‌آویو بالطبع از آمریکا توقع دارد که سفارشات و هشدارهای "توافق‌هراسانه" را در دیدارهای نهاییِ روز دوشنبه در قالب مواضع 5+1 به ایران تحمیل کند.

در این صورت، تعاملات 4+1 با هیئت ایرانی، یعنی به عبارتی سه کشور اروپایی، روسیه و چین هر چقدر هم سازنده بوده باشند، امضای توافقنامه جامع تا پایان روز 3 آذر را با ابهام و تردید اساسی مواجه خواهد کرد.


روزنامه اتریشی "Tiroler Tageszeitung " صبح دوشنبه 24 نوامبر نوشت: رژیم صهیونیستی با نگرانی‌ای که لحظه به لحظه بیشتر می‌شود در حال پیگیری مذاکرات است و اصطلاحاً با چوب گذاشتن لای چرخ توافق هسته‌ای و ادعای تکراریِ "بمب اتم/ توافق نکردن بهتر از توافق بد/..." امیدوار است آخرین فشارها علیه ایران به نتیجه دلخواهش از گفتگوها منجر شود.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از دیدار با جان کری، وین را ترک کرد. شبکه العالم، تأثیر دیدار حاشیه‌ای کری- الفیصل بر مذاکرات هسته‌ای را "غیرسازنده" دانست.

شایان ذکر است دیدارهای دو یا چندجانبۀ تمامی طرف‌های حاضر در وین با دیگران طی این چند روز می‌بایست طبق برنامه به خبرنگاران و طرف‌ها ابلاغ بشود، نه اینکه هم دیپلمات‌ها و هم اصحاب رسانه حاضر در وین، تازه در شب منتهی به روز نتیجه‌گیری، به صورت پیش‌بینی‌نشده از یک دیدار حاشیه‌ای بین وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه عربستان مطلع شوند.

نتیجه این شد که اغلب رسانه‌ها، دیشب و امروز به خبردهی کوتاه و گذرا از این ملاقات معنی‌دار اکتفا کرده و از ارائه گزارش‌های تحلیلی در این باره خودداری نمودند. در عین حال عبور رسانه‌های غربی از این دیدار در دقیقۀ نود را نمی‌توان به حساب سهل‌انگاری، سرشلوغی یا فشردگی اخبار مذاکرات گذاشت.


تعمّد رسانه‌ای در ایگنور خبر ملاقات "کری- فیصل" زمانی بیشتر به چشم می‌آید که این دیدار دقیقه نود را با یک فرض ذهنی، در مورد ایران مثال بزنیم:

اگر دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان، عصر یکشنبه به صورت غیرمنتظره و پشت درهای بسته در فرودگاه وین با وزیر امور خارجه کشور دیگری (مثلاً عراق) که با هدف آگاهی از جزئیات مذاکرات هسته‌ای عازم اتریش شده بود، دیدار می‌کرد، برخورد اعضای 5+1 با ایران در ادامۀ روند تصمیم‌گیری چگونه بود؟ آیا رسانه‌ها باز هم با یک خط از کنار این خبر عبور می‌کردند؟

پاسخ به این ابهامات را به خواننده واگذار می‌کنیم ولی به هر حال تکلیف پرونده هسته‌ای ایران (تمدید یا توافق) تا ساعت 24 روز دوشنبه مشخص خواهد شد و نقش‌آفرینان بیرونی هم دیر یا زود وارد صحنه خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار