"دیلی بیست" مدعی شد:

احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم حصول توافق هسته‌ای

حصول یک توافق موفقیت‌آمیز بین ایران و گروه 1+5، نه تنها نگرانی‌های غرب را در مورد برنامه هسته‌ای ایران برطرف می‌سازد، بلکه تحریم‌هایی را که بخش بزرگی از اقتصاد ایران را فلج کرده است، کاهش مي‌دهد. اما اگر مذاکرات کنونی وین با شکست مواجه شوند، باید انتظار هرگونه پیشامدی را داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "دیلی بیست" در مقاله‌ای به قلم "کریستوفر دیکی" می‌نویسد: تنها چند ساعت تا پایان ضرب العجل تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی باقیست و همه سوال می‌کنند که آیا توافقی صورت می‌گیرد یا خیر؟ اما توافق هسته‌ای، مسئله جنگ و یا صلح است؛ چرا که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران را نباید نادیده گرفت.

*** دو سال پیش جهان با احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران مواجه بود
به گفته روزبه پارسی، پژوهشگر ایرانی ساکن در سوئد که هفته گذشته از وین دیدار کرد و با مقامات هر دو طرف به گفت و گو پرداخت، «مردم فراموش کرده‌اند که دو سال پیش ما در کجا قرار داشتیم.» در آن روزها جهان با تهدید بسیار واقعی احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران مواجه بود؛ جنگی که تقریبا اجتناب‌ناپذیر بود و در صورت وقوع، آمریکا را به داخل جنگ گسترده دیگری در خاورمیانه فرو می‌برد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2012، در سخنرانی مضحک خود در مجمع عمومی سازمان ملل با در دست نگه داشتن تصویری کارتونی از یک بمب، و ترسیم یک خط قرمز زیر فتیله آن، قصد داشت نشان دهد که ایران در حال نزدیک شدن به میزان اورانیوم غنی ساز شده مورد نیاز برای تولید بمب اتم است.

*** آمریکا و اسرائیل در طول چند سال گذشته تا به امروز، مستقیما در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست داشته‌اند
دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش در مورد قصد ایران برای ساختن بمب اتمی شروع به ابراز تردید کرد و اسرائیل را متقاعد کرد که با هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران، در آنچه که به مثابه جنگی پنهان بود، در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد مانع کند. یکی از اقدامات مهم آن، ویروس کامپیوتری بسیار پیچیده «استاکس‌نت» بود که سیستم‌های عامل را آلوده و برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده در غنی‌سازی اورانیوم را از کار انداخت. (آمریکا و اسرائیل در طول چند سال گذشته تا به امروز، مستقیما در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست داشته‌اند.) 
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرد که ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت و به گفته «ایهود باراک»، وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، رهبران اسرائیلی متقاعد شده بودند که پنتاگون در صورت لزوم، برای حمله به ایران، ابزارهای کاملا پیشرفته و بسیار خوبی را در اختیار دارد. پس به گفته وی، این مسئله یک جنگ بزرگ‌ و یا شکست در متوقف ساختن ایران نیست، بلکه آمریکا می‌تواند تحت شرایط خاصی و در بدترین صورت، با یکی از همین ابزارها، کار را به اتمام برساند.»
به عقیده «دیلی بیست»، اعمال تحریم‌های جدیدتر و سخت‌تر علیه ایران، و انتخاب حسن روحانی در تابستان 2013 به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، مقدمات مذاکراتی تازه را فراهم ساخت که در «برنامه اقدام مشترک» توافقنامه موقت که درست یک سال پیش در روز دوشنبه حاصل شد، به اوج خود رسید.

*** درسی که آمریکایی‌ها از جنگ عراق گرفتند
مهمتر از همه این است که ایران به عنوان بخشی از برنامه موقت، ذخیره اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد خود را رقیق و یا تبدیل کرد. ایران علاوه براین، با بازرسی‌های بسیار گسترده‌تر بازرسان سازمان ملل موافقت کرد. بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر، خط قرمز ترسیم شده بر روی بمب کارتونی نتانیاهو، رنگ باخته است. ایران به طرز قابل توجهی با قابلیت تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد. هرچند که ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور، فقط اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. آمریکایی‌ها از جنگ عراق درس گرفتند که سوءظن و تردید در مورد آنچه که دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا آن را «ناشناخته‌های مجهول» نامید، دلیل بسیار ضعیفی برای آغاز یک جنگ به شمار می‌رود.

*** ایران برخلاف اسرائیل، یکی از امضاکنندگان «ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) به شمار می‌رود
ایران به نوبه خود بارها اعلام کرده که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و هرگز چنین قصدی نداشته و به این نکته که برخلاف اسرائیل، یکی از امضاکنندگان «ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) به شمار می‌رود، اشاره کرده است. عدم امضای این پیمان توسط اسرائیل، به این معنا است که ایران حداقل اجازه برخی از بازرسی‌ها را به بازرسان سازمان ملل می‌دهد اما اسرائیل حتی از این کار خودداری مي‌کند و به همین خاطر هرگز تاکنون به طور رسمی اعلام نکرده که دارای سلاح هسته‌ای است.
«دیلی بیست» در ادامه می‌نویسد، حصول یک توافق موفقیت‌آمیز بین ایران و گروه 1+5، نه تنها نگرانی‌های غرب را در مورد برنامه هسته‌ای ایران برطرف می‌سازد، بلکه تحریم‌هایی را که بخش بزرگی از اقتصاد ایران را فلج کرده است، کاهش مي‌دهد. اما اگر مذاکرات کنونی وین با شکست مواجه شوند، باید انتظار هرگونه پیشامدی را داشت.

*** نقش مهم روسیه در تسهیل مذاکرات وین
به همین خاطر است که ما می‌بینیم روسیه نقش مهمی را در این مذاکرات ایفا می‌کند. هیچ کس در وین خواهان شکست مذاکرات نیست و پیشنهاد موسکو برای فروش رآکتورهای جدید هسته‌ای به ایران به همراه تامین سوخت و تحت نظارت شدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و فرآوری آن در خارج از ایران، از سوی مقامات آمریکایی به عنوان یک عامل کمک‌کننده در این مذاکرات، مورد توجه قرار گرفته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو، به صورت تلفنی به گفت و گو پرداخت و قرار بود که بعدازظهر روز یکشنبه با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، که کشورش حداقل به اندازه اسرائیل از یک ایران هسته‌ای هراس دارد، ملاقات کند.

*** بدبینی ایران به آمریکا
سیاستمداران آمریکایی که به دنبال دفاع از منافع اسرائیل هستند، حرف‌هایی می‌زنند که سال‌ها است بر کنگره آمریکا حکمفرما بوده، و حالا که قرار است مجلس سنا توسط جمهوریخواهان اداره شود، این وضعیت به احتمال بسیار زیاد تشدید خواهد شد. در این میان، بسیاری از اعضای مجلس جمهوری اسلامی ایران و مهم‌تر از همه، آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، بی‌اعتمادی خود را نسبت به آمریکا و توافقی که از ایران می‌خواهد از فن‌آوری هسته‌ای خود دست بکشد، ‌ابراز کرده‌اند.

*** هدف اصلی آمریکا و اسرائیل، براندازی جمهوری اسلامی ایران است
اما در واقع مسئله فراتر از این است. بسیاری از کسانی که خواستار تحریم‌های جدید و سخت‌تر و  برچیده شدن بخش بسیار چشمگیرتری از برنامه هسته‌ای ایران هستند، در حقیقت امیدوارند که این اقدامات و این خواسته‌ها، به سقوط و فروپاشی جمهوری اسلامی در ایران منجر شود. و به عقیده بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی نیز هدف آمریکا و اسرائیل دقیقا همین است و از نظر آن‌ها فرقی نمی‌کند که در وین چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
به عقیده نویسند، اگر ایران و 1+5 به هیچ توافقی دست پیدا نکنند، دولت ایران به طور قطع برای حفظ بقای خود به دنبال گزینه دیگری خواهد بود و اسرائیل نیز به دنبال راهی برای متوقف کردن آن؛ و این راه چیزی نخواهد بود جز جنگ.



انتهای پیام./
برچسب ها: دیلی بیست ، تمدید ، ایران ، تهران ، هسته ای ، فابیوس ، ژنو ، فرانسه ، کری ، آلمان ، اروپا ، نیروگاه بوشهر ، آلن ایر ، مذاکره ، ژوئیه ، اسرائیل ، کارشکنی ، گفتگو ، مردم ، اوباما ، کاخ سفید ، واشنگتن ، نیروگاه ، تل آویو ، نتانیاهو ، صهیونیستی ، انتقاد ، روسیه ، چین ، رم ، ایتالیا ، وزیر خارجه ، سوئیس ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، تحولات ، تروریسم ، اجماع ملی ، روحیه ، دولت ، آمریکا ، تیم ، رهبر انقلاب ، محمد جواد ، مایکل مان ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب ، اتم ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، پروتکل الحاقی ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، اورانیوم ، italy ، iran fm ، geneve ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، negotiation ، tehran ، deal possible ، khamenei ، negotiations ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، sanction ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، iran ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۵۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۳
ما بسیجی های قدیمی هنوز پوتین ها و کوله پشتی هامون آماده است منتظر کوچکترین بهانه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
همه می دونن تهدید به حمله صرفا پروپاگاندا است. حزب الله خودش صرفا برای هر کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی چهار موشک بالستیک دارد . تازه به اینا شهاب و سجیل رو اضافه کنین . حمله بیشتر شبیه یه جوکه !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
بنیامین میکوبمت به مین
Iran (Islamic Republic of)
مازیار
۱۲:۴۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
اسراییل چرت وپرت وهزیان زیاد می گوید زیا د سرتان را درد نیاورید
Germany
حسین
۱۲:۲۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
حمله اسرائیل به ایران در خواب هم اتفاق نمی افتد
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
چرت نگو
-
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
فکر کن اسرائیل به ایران حمله کنه!!!!خخخخخخخخخخخخخ... حتی فکر کردن بهش خنده داره...د بابا حمله کن بینیم...خخخخخخخخخخخخخخخخ...چند وقتی بود یه دل سیر نخندیده بودم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۲۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۱۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
اسراییل خیلی ریز می بینمت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
ایرانی چه چشمای تیزبینی داری که اسرائیل رو به کوچکی می بینی.
اسرائیل این قدر کوچک و بی ارزشه که من اصلا نمی بینمشون
Iran (Islamic Republic of)
امير حسين
۱۱:۱۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
به فرموده رهبر انقلاب اسراييل غلطي كند با خاك يكسانش ميكنيم
آخرین اخبار