مسئول ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی خبر داد

ثبت 9 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی

فرهاد نظری مسئول ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی از ثبت 9 اثر تاریخی طبیعی در جلسه امروز کمیته ثبت آثار خبر داد.

فرهاد نظری مسئول ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی در خصوص ثبت 9 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در جلسه امروز صبح کمیته ثبت آثار، 9 اثر طبیعی واجد ارزش تاریخی شناخته شد و این آثار با قدمت 700 ساله در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

نظری عنوان کرد: آثار ثبت شده نظیر نرگس زارهای بهبان، تعدادی درخت کهنسال در قزوین، زنجان، خراسان جنوبی، در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفتند.

وی افزود: اثر مهم دیگر به ثبت رسیده چمن سلطانیه است که از اهمیت فراوانی برخوردار است و از بسترهای پیدایش "گنبد سلطانیه" بوده که قبلا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است را می‌توان از آثار به ثبت رسیده این نشست دانست.

نظری اظهار داشت: آثار به ثبت رسیده و تعیین حریم شده قدمتی کهن داشته نظیر چشمه مرتضی علی در استان خراسان جنوبی تا دو میلیون سال قدمت دارد. که با بررسی و رفع اشکالات آنها در جلسه کمیته میراث مورخ 27 /8/ 93 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و به ثبت فهرست آثار ملی رسیدند.

نظری افزود: دیگر آثار طبیعی به ثبت رسیده درخت تل گز (بنکا) شهداد در کرمان با قدمتی تقریبا 1000 سال با شماره 202، مجموعه آبشارهای شیرآباد در استان گلستان با قدمتی از دوره دونین میانی تا بالایی از دوران اول (پالئوزوئیک) با شماره 195،‌درختان کهنسال زول با قدمتی 700 تا 800 سال با شماره 198، سرو کهنسال تلخیک زول با قدمت 800 تا 1000 سال با شماره 197، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

این مقام مسئول عنوان کرد: 9 اثر تاریخی در شهرستان بروجرد تعیین حریم شدند.

نظیر خانه همایونی، خانه موذن، امام‌زاده قاسم، مدرسه حجتیه، حمام امام حمعه، مجموعه دو خواهران، باغ همایونی، خانه هجری از آثار تاریخی هستند که تعیین حریم شدند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار