در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید شد

ترسیم چشم‌انداز پژوهشی کشور در قالب نقشه جامع علمی

جلسه 274 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه اعضا به بیان نظرات خود در مورد نحوه فعالیت‌های هنری در دانشگاه‌ها پرداختند و بر لزوم در نظر گرفتن اسناد ملی هنری کشور که ذیل سند نقشه مهندسی فرهنگی تدوین و تصویب شده، تأکید کردند.

اعضا همچنین با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های ابزارهای هنری در انتقال مفاهیم فرهنگی لزوم استفاده از مقوله هنرهای فاخر، در گسترش ارزش‌ها در محیط‌های علمی را مورد تأکید قرار دادند.

در ادامه جلسه، گزارش کمیته پژوهش و فناوری شورای اسلامی شدن توسط رییس این کمیته ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تحلیل سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از منظر تحلیل سیستم‌ها مواردی مانند پیوستگی حلقه‌های پژوهشی و اقدامات ملی تحقیقاتی در دانشگاه‌ها نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

توجه به مسئله محور و کاربردی بودن پژوهش‌های دانشگاهی، ترسیم چشم‌انداز پژوهشی کشور در قالب نقشه جامع علمی کشور، در نظر گرفتن تفاوت دانشگاه اسلامی و دانشگاه غیراسلامی در زمینه پژوهش و تحقیقات، استفاده از نظریات متخصصان و صاحبنظران در تعیین اولویت‌های پژوهشی هر رشته و توجه بیشتر به تفکیک حوزه سیاست‌گذاری با حوزه اجرا و محول کردن هر کدام از این بخش‌ها به متولیان خاص خود.

پس از بیان نظرات اعضاء، رییس کمیته پژوهش و فناوری با اشاره به فراگیر شدن نظریه پژوهش فرضیه محور در جهان و همچنین نقش پشتیبانی مالی در جهت‌دهی به پژوهش‌ها و تحقیقات به برخی موضوعات مطرح شده پاسخ داد.

در پایان جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به موضوع پایان‌نامه‌های تحصیلاتی توجه بیشتر به روند تدوین و نگارش این پایان‌نامه‌ها به ویژه در بخش علوم انسانی را خواستار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار