کارشناس اقتصادی:

اقتصاد آلمان به دلیل عدم تعاملات تجاری با روسيه به شدت صدمه ديده است

يک کارشناس ارشد اقتصادي تصريح کرد: نرخ رشد اقتصادي آلمان، به علت عدم ثبات و اطمينان به آينده‌ي تعاملات تجاري و اقتصادي اين کشور با روسيه، عمیقا دچار آسیب شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي،يک سال پس از بدترين رکود اقتصادي منطقه يورو، انتشار ارقام مربوط به رشد اقتصادي و نرخ تورم در سه ماهه سوم سال جاري ميلادي در اين منطقه، حاکي از آن است که بهبود مجدد اوضاع اقتصادي در منطقه يورو تقريباً رخ نداده يا ميزان آن بسيار ناچيز بوده است.

براساس اين آمار و ارقام، در برهه سه‌ماهه ميان ماه‌هاي ژوئيه و سپتامبر امسال، ميانگين رشد اقتصادي منطقه يورو در مجموع، فقط 0.2 درصد بوده است. رشد اقتصادي آلمان از اين نيز بدتر بوده و فقط به 0.1 درصد رسيده است.

البته در اين ميان، رشد اقتصادي فرانسه با رسيدن به 0.3درصد کمي بهتر بوده که تاحدي قابل توجه است، اما رشد توليد ناخالص ملي سه دهم درصد نيز براي فرانسه قابل قبول نيست.

از سوي ديگر، ايتاليا با رشد منفي اقتصادي 0.1 درصد روبرو بوده است. اين سيزدهمين فصل مالي متوالي در ايتاليا است که رشد اقتصادي اين کشور مثبت نبوده است.

يعني ايتاليا، در بيش از سه سال گذشته، همچنان در رکود رسمي اقتصادي به سر مي‌برده است و اين روند در ايتاليا کماکان ادامه دارد.

بانک مرکزي اروپا نرخ بهره وام‌هاي بانکي را به حدي بي سابقه کاهش داده است تا مشوق وام‌دهي بانک‌هاي اروپايي به مشتريان حقيقي و حقوقي (اشخاص و شرکت‌ها) باشد.


کريستيان شولتز، کارشناس اقتصادي و اقتصاددان ارشد بانک «برنبرگ بنک» در رابطه با مشکلات اقتصادي آلمان گفت: دو جنبه در اقتصاد آلمان در حقيقت خوب است. اول، ميزان مصرف شهروندان است که در طول تابستان گذشته (سه ماهه اخير) بسيار خوب بوده است که شايد براثر پيروزي تيم ملي آلمان در جام جهاني فوتبال برزيل، تقويت شده باشد.

دوم، صادرات آلمان نيز سالم و قوي است، زيرا اقتصادهاي آمريکا، انگليس و چين که از وارد کنندگان عمده‌ي محصولات آلماني هستند، خوب است و از اين رو صادرات آلمان نيز مشکلي نداشته است.

تنها موردي که در سه ماهه گذشته در آلمان با مشکلات جدي مواجه بوده، سرمايه گذاري در اين کشور بوده است. اين در حالي است که اگر ميزان سرمايه گذاري در کشوري خوب باشد، رشد اقتصادي آن را در دراز مدت تضمين مي‌کند.

علت اين امر، عدم اطمينان از اقتصاد آلمان به علت مشکلات اين کشور با روسيه بوده که باعث کاهش سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي آلماني در اين کشور شده است.

شرکت هاي آلماني نسبت به اين که بخواهند فعاليت‌هاي توليدي و خدماتي خود را آلمان گسترش دهند، مردد هستند تا اوضاع نابسامان اقتصادي ميان روسيه و آلمان برطرف شود.

شولتز در خاتمه افزود: البته قرار است ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در حاشيه نشست گروه بيست در بريسبينِ استراليا با هم در رابطه با تحريم‌هاي روسيه و ساير مسائل اقتصاديِ مورد علاقه دو کشور گفتگو کنند تا شايد عدم اطمينانِ موجود در رابطه با مناسباتِ آينده‌ي تجاري و اقتصادي ميان دو کشور تاحدي مرتفع شود.

در حال حاضر، شرکت‌هاي آلماني تمام پروژه‌هاي سرمايه‌گذاريِ خود را در اين کشور به تعويق انداخته‌اند که به کمبود رشد اقتصادي آلمان منجر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار