در اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها:

انتظامی:صدا و سیما از جنس رسانه است و انتخاب سرافراز از طرف مقام معظم رهبری پیام مدیریتی داشت/ حداد عادل:کسی که با آزادی غیر مسئولانه برخورد کند به آن خیانت کرده است

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ضمن تشکر از حضور رئیس سازمان صدا و سیما، بیان کرد: صدا و سیما از جنس رسانه است و انتخاب "سرافراز" از طرف مقام معظم رهبری پیام مدیریتی داشت، چرا که ایشان از قدیمی‌ترین معاونین صدا وسیما هستند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران هم اکنون مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور "محمد سرافراز" رئیس سازمان صدا و سیما، "غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، "حسام الدین آشنا" مشاور فرهنگی رییس جمهور، "حسین انتظامی" معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در مصلی تهران در حال برگزاری است.

"حسین انتظامی" معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از حضور محمد سرافراز، رئیس سازمان صداو سیما و حداد عادل عنوان کرد: نمایشگاه مطبوعات تا ساعاتی دیگر به کار خود پایان خواهد داد اما در این هفته از تلاش همکاران رسانه ای  تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: 600غرفه در نمایشگاه حضور داشته‌اند و امسال بخشی هم تحت عنوان کسب و کار مرتبط با رسانه در نمایشگاه بوده است.

انتظامی تصریح کرد: نمایشگاه امسال از استقبال خوبی از طرف مخاطبان و مسئولان برخوردار بود.

وی بار دیگر با قدردانی از غرفه ها و همکاران رسانه‌ای افزود: رسانه‌ها امسال بر اساس شاخص های وزارت ارشاد در نمایشگاه پیش رفتند و شورای هماهنگی ارشاد نیز صرفاً فعالیت‌های آنها را پشتیبانی کرده است.

انتظامی ضمن تشکر از حضور محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و  سیما، بیان کرد: صدا و سیما از جنس رسانه است و انتخاب سرافراز از طرف  مقام معظم رهبری پیام مدیریتی داشت، چرا که ایشان از قدیمی‌ترین معاونین صدا وسیما هستند.

وی از دیگر ویژگیهای این مراسم را هویت بخشیدن به زبان و ادبیات فارسی خواند و بیان کرد: رسانه‌ها نقش موثری در ساخت ادبیات و زبان دارند.

انتظامی خاطر نشان کرد: گرچه نمایشگاه به آخرین ساعتش نزدیک می شود اما شعارش را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

وی در پایان گفت: از همه عزیزانی که به ما کمک کرده‌اند قدردانی می کنم.

در ادامه مراسم از "حسام الدین آشنا" مشاور فرهنگی رئیس جمهور، عنوان کرد: شعار این جشنواره آزادی رسانه مسئولانه است و ای کاش فرصتی برای توضیح این شعار بود اما کوتاه می‌گویم تقابل بین رویکرد آزادی‌خواهانه و مسئولیت طلبانه یک تقابل طولانی و بی پایان در کشورها بوده است و شعار آزادی مسئولان بخشی از رویکرد دولت تدبیر و امیداست.

وی ادامه داد: بدون آزادی نمی‌توانیم مسئولیت بخواهیم. تعادل بین آزادی و مسئولیت منجر به رویکرد خود کنترلی در رسانه‌ها است، اگر این امکان فراهم شود که صنف رسانه‌ها دور هم  جمع شوند و مقررات درونی بگذارند بسیاری از گمراهی‌ها در حوزه مطبوعات برطرف می شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: صنف رسانه‌گران به این بلوغ رسیده تا به دور از خاموشی‌های دوره ی قبل به جمع بندی خود برسند.

وی خاطر نشان کرد: حتماً همه اعم از قوه قضائیه و مقننه باید بدانند که بدون حضور رسانه‌های مستقل و آزاد نمی‌توان کشور را با آرامش اداره کرد و امیدواریم این مسیر ما را به قدم های بعدی  نزدیک کند.

حداد عادل: کسی که با آزادی غیر مسئولانه برخورد کند به آن خیانت کرده است


"غلامعلی حداد عادل" در این مراسم بیان کرد: بسیار خوشوقتم که برای فرهنگسرای زبان و ادبیات فارسی فرصتی برای ارتباط با رسانه‌ها ایجاد شده است.

وی با تشکر از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی گفت: من روز اولی که خبر افتتاح نمایشگاه را شنیدم از انتخاب عنوان آزادی مسئولانه بسیار خوشحال شدم. من کسی که این عنوان را مطرح کرده است را بسیار تحسین می‌کنم و باید بگویم که این عنوان آنقدر جامع است که تمام حرفهای ما را می‌گوید.

حدادعادل در ادامه گفت: من پیشنهاد می‌کنم که معاونت مطبوعاتی یک همایش جداگانه به تجزیه و تحلیل این عنوان اختصاص دهد که رابطه آزادی و مسئولیت چیست و مسئولیت در برابر چه کسی است.

حداد عادل ادامه داد: ما در برابر خدا، ملت، انقلاب اسلامی، خون شهدا، رهبر انقلاب و همچنین در قبال آزادی مسئولیم. کسی که با آزادی غیر مسئولانه برخورد کند به آن خیانت کرده است.

حداد عادل در ادامه گفت: یکی از مسئولیت‌ها، مسئولیت در قبال زبان است. شما یک روزنامه را تصور کنید که نسبت به زبان فارسی بی توجه و بی مبالات است که وقتی آن را مطالعه می کنیم به دلیل استفاده از واژگان بیگانه مدام باید مطلب را از راست به چپ و از چپ به راست بخوانیم. ما صاحب ادبیات و زبان فارسی هستیم که افتخار آن در بین مردم جهان برای ما بسیار بالا است.

حداد عادل با بیان اینکه جایزه دوره پیش فرهنگستان زبان و ادب فارسی به یک روزنامه نگار اعطا شد،‌ گفت: جوایز امسال فرهنگستان زبان و ادب فارسی از میان روزنامه‌های سراسری و استانی هر کدام به یک روزنامه تعلق خواهد گرفت و جایزه اول به بهترین روزنامه که در پاسداری از زبان فارسی اهتمام داشته است اعطا می شود. این جایزه یک پیام به رسانه ها داد و آن این است که مراقب زبان فارسی باشید.

وی تصریح کرد: اگر رسانه‌ها به فرهنگستان کمک نکنند ما در انتخاب و تولید واژگان فارسی معادل با واژگان بیگانه موفق نخواهیم بود. تولید واژگان معادل، کار ما است و ترویج آن بر عهده رسانه‌ ها است.

حدادعادل در پایان گفت: امیدوارم ما در جامعه‌ای زندگی کنیم که حرف های جدی خود را منطقی و مسئولانه در رسانه بیان کنیم.


خبر تکمیل می شود.../

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار