کرمان؛

کرمان پایلوت اجرای طرح کیفین بخشی کود در کشور

رئیس موسسه تحقیقات خاک وآب کشور گفت: استان کرمان برای اجرای طرح پایلوت کیفیت بخشی کود کشاورزی انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان وبنا به اعلام روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان كرمان، کاظم خاوازی در اولين جلسه هماهنگی تامین، توزیع و نظارت بر روند مصرف نهاده های کشاورزی (کودشیمیایی) در استان کرمان گفت : پنج استان تهران ، فارس ، زنجان ، خوزستان و کرمان برای پایش کود انتخاب شدند که درکرمان به عنوان اولین استان این کار انجام می شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب اظهار داشت: اخیراً برای سنجش کیفیت کود حرکتی آغاز شده و هر كودي كه در كشور توليد مي شود يا از خارج وارد مي شود بايد عناصر تشكيل دهنده آن براي مصرف كننده مشخص و ثبت شده باشد كه از چه موادي تشكيل شده يا چه مزايايي دارد.

وی تاکید کرد: در اولين قدم تفاهم نامه اي امضا شده است كه پس از ارزيابي كودهاي توليدي گواهي تطابق برچسب اعطا و با داشتن تاييديه مشكلي از نظر فروش وجود نخواهد داشت.

خاوازي تصریح کرد:تا كنون 140 برند به صورت داوطلبانه برای ارزیابی تولیدات‌شان اقدام کرده‌اند که از این تعداد 50 موردگواهي تطابق برچسب دريافت كرده اند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های بخش کشاورزی کود است، ابراز کرد: براساس گزارش‌های متعدد در منابع علمی و سازمان‌های جهانی مثل فائو بین 30 تا 55 درصد از تولید در بخش زراعت و باغبانی متأثر از کود است و بنابراین کود منشأ افزایش قابل توجه عملکرد درکشاورزی می‌باشد و سلامت خاک و گیاه به نوعی ارتباط کامل با وضعیت کیفیت کودهای مورد استفاده دارد كه در کنار آن سلامت جامعه و حفظ محیط زیست هم منوط به استفاده از کودهای سالم کشاورزی مي شود./ب

برچسب ها: کرمان ، پایلوت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.