آمریکا دیکتاتور سابق یمن را تحریم کرد

امریکا تحریم‌هایی علیه"علی عبدالله صالح" دیکتاتور سابق یمن و دو تن از فرماندهان حوثی‌ها وضع کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، امریکا تحریم‌هایی علیه علی عبدالله صالح، متحد پیشین خود و دو تن از فرماندهان حوثی‌ها وضع کرده است.

وزارت خزانه داری امریکا روز دوشنبه (۱۹ آبان) "علی عبدالله صالح"، "عبدالخالق الحوثی" و "عبدالله یحیی الحکیم" را "به دلیل پرداختن به اقداماتی که صلح، امنیت و ثبات یمن را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تهدید می‌کنند" تحریم کرد.

وزارت خزانه داری اعلام کرد این سه نفر "با توسل به خشونت و دیگر روش‌ها، روند سیاسی در یمن را تضعیف کرده و بر سر اجرای گذار سیاسی این کشور که در توافقنامه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱ تعیین شده بود، مانع ایجاد کردند...این توافقنامه شرایط را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن فراهم کرده است."

تحریم‌های امریکا چند روز بعد از اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این سه نفر وضع شد.

این اقدام منجر به اخراج "عبدربه منصور هادی"، رئیس جمهور از حزب تحت ریاست صالح به نام کنگره خلق عام شد. هادی متهم به ارائه درخواست برای تحریم‌های سازمان ملل شده بود.

حزب کنگره خلق عام و حوثی‌ها نیز با دولت جدید مخالف هستند و تغییر در ترکیب کابینه را خواستار شده‌اند.

حزب سیاسی صالح در تاریخ پنج نوامبر اعلام کرد ماتیو تولر، سفیر امریکا در یمن به مقامات این حزب گفته بود صالح باید پیش از ساعت ۱۷ روز هفتم نوامبر یمن را ترک کند در غیر اینصورت "تحریم‌هایی علیه وی وضع خواهند شد."

این حزب اعلام کرد: "این مداخله‌ای شرم آور و آشکار در امور داخلی یمن است. این اقدام، غیر قابل قبول و مطرود است."

صالح که به مدت ۳۳ سال بر یمن حکمرانی کرد با عصبانیت با این خواسته امریکا مخالفت کرد.

صالح در صفحه فیسبوک خود نوشت: "هنوز هیچ مردی خلق نشده یا از مادر زاده نشده که به علی عبدالله صالح بگوید کشورش را ترک کند."

وی برای چندین دهه از متحدان نزدیک امریکا بود و در سرکوب مخالفان خود در سال ۲۰۱۱ از حمایت واشنگتن برخوردار بود.

صالح بعد از یک سال تظاهرات گسترده که به منظور کناره گیری وی از قدرت برگزار شده بود، در فوریه ۲۰۱۲ بر اساس توافق انتقال قدرتی که امریکا حامی آن بود، پذیرفت در ازای مصونیت قضایی از مقام خود کناره‌گیری کند.

عبدربه منصور هادی، معاون وی در ۲۵ فوریه ۲۰۱۲ میلادی بعد از انتخابات تک نامزدی ریاست جمهوری که با حمایت امریکا و عربستان سعودی برگزاری گردید، جانشین صالح شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار