رئیس کمیته آموزش عالی مجلس:

دستگاه‌های نظارتی آفت توسعه کمی را جدی نمی‌گیرند/ توسعه کمی آفتی است که نتیجه‌ای جز مهاجرت نخبگان نخواهد داشت

هروی گفت: متأسفانه در حوزه آموزش عالی چه در بخش بورسیه‌ها، چه رشته‌ها و چه در نحوه پذیرش‌ها با رویه تک‌بعدی رشد و توسعه کمی مواجه‌ایم که لطمه‌ی فراوانی به نوآوری علم و فناوری کشور زده است.

دکتر جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در بخش آموزش عالی چه در حوزه بورسیه‌ها، چه پذیرش دکتری و حتی راه‌اندازی رشته‌ها با گرایش شدید به توسعه کمی مواجه هستیم، آفتی که هدفمندانه رشد علمی کشور را نشانه گرفته است.

وی گفت: تعجب من از سکوت و بی‌توجهی مراجع نظارتی از جمله شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و مجلس در قبال چنین شرایطی است. چگونه است که دستگاه‌های نظارتی توسعه تک‌بعدی کمی را مشاهده می‌کنند ولی در مقابل آن سکوت کرده‌اند؟

وی با بیان این که با نامه‌نگاری و نگارش برخی مصوبات و آیین‌نامه‌ها مشکل کمی‌گرایی و مدرک‌گرایی دو کشور حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر تحول و نوسازی در حوزه آموزش عالی تأکید داشته‌اند و پیگیری جدی این موضوع از سوی مراجع نظارتی مرتبط امری لازم و ضروری است، به گونه‌ای که بی‌توجهی به کیفیت و غربال رشته‌ها و پذیرش‌ها می‌تواند در آینده‌ای نه چندان نزدیک کشور ما را مبدل به منطقه‌ای سازد که جز تعدادی مدرک حرفی برای گفتن در مجامع جهانی نداشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ آن چه بر صحبت‌های بنده صحه می‌گذارد، همین مدرک‌گرایی و پایان‌نامه فروشی‌هاست که مدیران آموزشی بدون هیچ توجهی از کنار آن عبور می‌کنند و نتیجه‌ای جز مهاجرت نخبگان در پی نخواهد داشت واقعیتی که مسئولین سعی در کتمان آن دارند.

وی یادآور شد: بنده شخصیتی منفی‌گرا ندارم، اما مشکلات به حدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و همه تلاش من معطوف کردن توجه مسئولین به شرایط موجود و تبعات آن در سال‌های بعد است. امیدوارم با طرحی تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی با گرایش کیفی‌گرایی بتوان تا حدی شرایط موجود را تعدیل نمود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار