در مراسم رونمایی از ارج نامه‌‌ی علامه آیت الله محمد علی تسخیری؛

آیت الله تسخیری: انقلاب اسلامی ما را از نو زنده کرد/ لطف خداوند و برکت انقلاب راه ما را هموار کرده است

در مراسم رونمایی از ارج نامه‌ی آیت الله تسخیری، مسئولان فرهنگی از شخصیت والا و ارزشمند و قدرت جاذبه‌ی ایشان سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم رونمایی از "ارج نامه‌ی حضرت آیت الله محمدعلی تسخیری" با حضور محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری؛حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی؛ محمود واعظی، مشاور ویژه‌ی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان،‌رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت ا... تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ صبح امروز در مجتمع امام خمینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.


مجری برنامه پس از خوش آمد گویی به حضار از محمود واعظی مشاور ویژه‌ی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دعوت به سخنرانی کرد.


واعظی گفت: هرچقدر از عمر انقلاب می‌گذرد، انسان نیازش به مرور فضائل و ارزش‌های شخصیت‌های بزرگ انقلاب بیشتر می‌شود.


وی یادآور شد: اولین همایش بین المللی نکوداشت آیت الله تسخیری دو سال قبل انجام شد و از سوی کشورهای مختلف جهان استقبال قابل توجهی از این مراسم شد. امروز نیز برای ارج نهادن به شخصیت والای این عالم ارزشمند، 5 جلد کتاب در نظر گرفته شده که سه جلد آن امروز رونمایی می‌شود.


وی در ادامه گفت: "اندیشه نامه" حاصل تلاش 29 نفر است که به کوشش سید عبدالمجید میردامادی فراهم شده است.


واعظی با بیان اینکه استاد تسخیری در بانک توسعه‌ی جهانی و بانک مرکزی فعال هستند، گفت: ایشان نظریه‌های علمی و ارزشمندی در حوزه‌ی اقتصاد ارائه کرده است. کتاب بعدی که قرار است امروز رونمایی شود، کتاب "راهنامه و مرامنامه" است که به کوشش عباس آریا زند تهیه شده و در این کتاب سیره و روش این عالم بزرگ بررسی شده است. کتاب سوم با نام "درخشش اندیشه و جوشش آگاهی" مجموعه آثار آیت الله تسخیری را به اختصار آورده است که این کتاب به کوشش سید محمدرضا شکیبا تالیف شده است.


پس از سخنان واعضی، ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای سخنرانی حاضر شد.


وی گفت: بنده توفیق ماموریت‌ به چند کشور را داشته‌ام و در محضر استاد تسخیری قرار گرفتم. ما همیشه در مجامع بین المللی از نام آیت الله تسخیری برای ورود به محافل به نفع خودمان استفاده کرده‌ایم.ایشان زمانی نقل می‌کردند که وقتی در محضر درس شهید صدر بوده است، تاثیرات زیادی را از این استاد در خود احساس می‌کرده، همچنین شیخ کاظم تبریزی که از علمای بزرگ ما است، استاد ایشان بوده است.


ابراهیمی ترکمان با اشاره به خاطره‌ای در ادامه گفت: آیت ا... "محمدمهدی شب زنده دار"، وقتی به شهر مشهد برای زیارت امام رضا (ع) رفته بود، پس از زیارت به محضر شهید کاظم تبریزی می‌رسد و این عالم بدون اینکه از سفر ایشان به مشهد با خبر باشد یا حاجات ایشان را بداند، به او گفته بود که حاجت اولش برآورده می‌شود،‌ برای حاجت دوم و سومت اصرار نکند چون انجام نخواهد شد.


ابراهیمی گفت این خاطره را از آن جهت برایتان نقل کردم که اعلام کنم چه افراد بزرگوار و والا مقامی جزء اساتیدی آیت الله تسخیری بوده‌اند.


ابراهیمی در ادامه از کمک آیت الله تسخیری برای ساختن مسجدی در روسیه خبر داد و گفت: وقتی اندیشه و طرح برگزاری این جلسه‌ی نکوداشت را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتم، ایشان بسیار استقبال کرد و من بسیار خرسندم که چنین مسئولانی فعالیت می‌کنند.


پس از سخنان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری دعوت شد.


نهاوندیان با تشکر از کسانی که این عمل شایسته را انجام داده‌‌اند گفت: کلمه‌ای که من در رابطه با شخصیت والای ایشان می‌توانم بگویم، واژه‌ی تعادل است.


وی گفت: سال‌های قبل که به حج مشرف شده‌ بودم، عده‌ای با لحنی بسیار تند و گستاخانه‌ای با آیت الله تسخیری صحبت می‌کردند و یکی از آن‌ها خطاب به ایشان گفت که آیت الله به اندازه‌ی کافی انقلابی نبوده است. باید بگویم که آن فرد مدت‌هاست که مسیر انقلاب را ترک کرده ولی آیت الله تسخیری همچنان وفادار به انقلاب است.


وی در ادامه گفت: لازمه‌ی اعتدال‌، علم است. برای استقامت بر حق باید مسیر اعتدال را پیمود و من می‌توانم بگویم که آیت الله تسخیری نمونه‌ی اعتدال است.


نهاوندیان همچنین اظهار داشت: با اعتدال است که می‌توان در عین حفظ اصالت، عملکرد تقریبی داشت و با اعتدال می‌توان کسانی را که مخالف هستند را جذب کرد. ایشان در روح و روش و عمل معتدل هستند.


وی در ادامه گفت: در آمریکا در جلسه‌ای که با شخصیت‌های اسلامی آن کشور داشتیم، یک بانوی محترم به رئیس جمهور حسن روحانی گفت: ما به دلیل اقدامات افراطیون و تکفیری‌ها دچار مشکل هستیم، فرزندان ما از ما درخواست می‌کنند که نام آن‌ها را تغییر دهیم، به علت اینکه در مدرسه به اسم تروریست ما را می‌شناسند.


نهاوندیان در پایان گفت: ما نیازمند این الگو‌های زنده و ارزشمند برای معرفی به دنیا هستیم.


پس از سخنان نهاوندیان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی خوشحالم که توفیق حضور در این محفل را دارم.


وی با تشکر از ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این مراسم باید خیلی زودتر از این‌ها برگزار می‌شد و از شخصیت والا و فرهیخته‌ی این مقام ارزشمند تجلیل می‌شد.


وی با بیان اینکه از سال 61 با آیت الله تسخیری آشنایی داشته است، گفت: ایشان در آن زمان‌ها و با سفر به کشورهای مختلف، جلساتی با آیت الله جنتی برگزار می‌کرد که من در آن جلسات با شخصیت ایشان آشنا شدم وایشان را فقیهی دانشمند، متفکر، مفصر و آشنا با دنیای اسلام و تحولات جهانی یافتم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فکر می‌کنم کمتر شخصیتی را داشته باشیم که اینگونه با ارتباطات گسترده در جهان وجود داشته باشد و هیچکس مثل ایشان در ایران پیدا نمی‌شود که در محافل فرهنگی جهانی شرکت داشته باشد.


جنتی ادامه داد: حضور و فعالیت ایشان در مجمع الفقه اسلامی بر کسی پوشیده نیست و ایشان یکی از بنیان گذاران اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند.


جنتی خاطرنشان کرد: طی نامه‌ای که در دهه‌ی 70 برای جلوگیری از پراکنده کاری‌ها و عدم تمرکز نهادها به مقام معظم رهبری ارسال شد، با موافقت ایشان همه‌ی نهادهای فرهنگی تحت عنوان یک نهاد فعالیت می‌کنند.


وی افزود: با وظیفه‌ی سیاست گذاری و نظارت بر حسن انجام فعالیت‌ها، این نهاد در فعالیت ملی و بین المللی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: من علاوه بر استفاده از فضل و دانش و علم گسترده‌ی آیت الله تسخیری،‌ از نظر اخلاقی و خصائل زیبا و والای ایشان درس‌های زیادی از این عالم ارجمند گرفتم. تواضع و روابط عمومی قوی و جاذبه‌ی بسیار بالای ایشان در جذب افراد بر همه آشکار است.


جنتی با انتقاد از کسانی که با قدرت دافعه باعث هدر رفتن نیروهای مفید می‌شوند گفت: خیلی از افراد قدرت دافعه دارند و به خاطر یک اشتباه کوچک از یک فرد دائما او را سرزنش و طرد می‌کنند، چه بسیار سرمایه‌های گرانقدری که با توانایی‌های مختلف می‌توانستند مفید باشند اما به خاطر طرد شدن از سوی این گونه افراد، آن‌ها را از دست داده‌ایم.


جنتی در ادامه گفت: آیت الله تسخیری با جاذبه‌ای که در رفتار و کلام خود دارد، مثل شهید بهشتی که جاذبه‌ی زیادی داشت، باعث علاقه مندی افراد می‌شود. ایشان با وجود مشکلات جسمی، حضوری فعال در فرهنگ کشور دارد. امیدوارم که خداوند وجود ایشان را برای ما حفظ کند. از این ابتکار عمل در برگزاری همایش و چاپ آثار ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم.


مجری برنامه پس از قرائت یک حدیث از امام محمد باقر (ع) از "حسام الدین آشنا"، مشاور فرهنگی ریاست جمهوری دعوت به سخنرانی کرد.


آشنا بیان کرد: ایشان با خلق محمدی و سیره‌ی علوی روح و جان ما را تسخیر کرده است.


وی خطاب به این عالم برجسته گفت: سال‌ها پیش سعادت شاگردی شما را داشتم و از آن سال تا به حال سخنان نا گفته‌ای در مورد شخصیت شما مانده است.


وی در مورد آیت الله تسخیری به عنوان یک استاد نام برد و گفت: برخی از اساتید در حوزه‌ با خواندن متن و سپس شرح دادن آن تدریس می‌کنند و روش‌های گوناگون دیگری نیز وجود دارد، اما شخصی مانند آیت الله تسخیری نیازی به متن ندارد. متن در وجود ایشان نهادینه شده است و شاگردان به بهترین نحو درس را فرا می‌گیرند.


وی در ادامه گفت: آیت الله تسخیری متکلم در تراز جهانی است. در مجامعی که با وجود نظرات مختلف و افراد گوناگون تشکیل می‌شود، ایشان متکلم، نه از سوی یک ملت، بلکه نمایند‌ه‌ی یک امت است. در مذاکرات سیاسی که روش برد برد مورد مناقشه است، آیت الله تسخیری و علمای دیگر به گونه‌ای گفتگو می‌کنند که به هم می‌آموزند و از هم یاد می‌گیرند.


وی با خطاب قرار دادن آیت الله تسخیری گفت: متاسفانه شما در جامعه‌ ما بسیار غریب هستید، جامعه‌ی ما نیازمند ادب، اخلاق و عمق فکری است، ای کاش اعتدال شما در جامعه‌ی ما تعمیق شود و امیدوارم این مراسم تنها رونمایی از کتاب نباشد،‌ بلکه رونمایی از اندیشه و رفتار و سیره‌ی ایشان نیز باشد.


آیت الله تسخیری پس از تشکر از تمام کسانی که این مراسم را تدارک دیده‌اند، گفت: من باید به خاطر جلسه‌ای که دو سال قبل برای تجلیل از من برگزار شد، تشکر کنم. نماینده‌ی کشور عربستان در جلسه‌ای که با ایشان داشتم گفت من در آن مراسم احساس کردم که تمام مسئولان کشور ایران حضور دارند.


تسخیری در ادامه گفت: من اگر بخواهم از اقداماتم برای اسلام و انقلاب بگویم، باید تمام فعالیت‌های قبل از انقلاب اسلامی را فاکتور بگیرم. انقلاب ما را از نو زنده کرد و یک افق عظیم پیش روی ما گشود. وقتی انقلاب مطرح و پیروز شد، ما متوجه شدیم که به جای داشتن یک فانوس به یک آفتاب درخشنده رسیده‌ایم.


آیت الله تسخیری با بیان اینکه پیروزی انقلاب چیزی غیر از لطف الهی نبوده است، گفت: من در آن روزها بسیار خوشحال بودم که خدمتی را به انقلاب و تشیع کردم. من حتی خواب برادر شهیدم را دیدم که در رویا به من پیغام‌هایی را می‌داد.


تسخیری خاطرنشان کرد: ما در قم فعالیت‌هایی را در یک مجله انجام می‌دادیم. به ما نامه‌ای ارسال شده بود که یک لیست کتاب از ما درخواست شده. در آن زمان ما هیچ پولی برای خریدن و ارسال کتاب‌ها نداشتیم. یک روز فردی به ما مبلغ دو هزار تومان برای خرید کتاب‌ها داد و ما توانستیم این کار را انجام دهیم.


وی با بیان اینکه کتاب ایرانی – اسلامی برای کشورهای دیگر مهم و ارزشمند است، گفت: نخست وزیر اندونزی چندین بار از ما درخواست ارسال کتاب المیزان را داشته است. تمام کتابخانه‌های معتبر دنیا از کتاب‌های ما برخوردار شده‌اند.


وی در ادامه اظهار داشت: تعداد اجلاس‌های بین المللی که من نماینده‌ی جمهوری اسلامی در آن‌ها بودم، از 850 جلسه گذشته است، من 30 سال است که نماینده‌ی کل شیعیان در مجمع الفقه اسلامی هستم که به لطف خدا این سال‌ها فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌ام
.


در پایان از جنتی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آشنا، مشاور فرهنگی ریاست جمهوری دعوت شد که هدایای تهیه شده را به آیت الله تسخیری تقدیم کند.


پس از رونمایی از کتب سه گانه‌ی ارج نامه، از محمود واعظی مشاور ویژه‌ی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید عبدالمجید میردامادی، محمدرضا شکیبا و عباس آریا زند دعوت شد تا برای گرفتن هدایای خود به صحنه بیایند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار