رییس انجمن علوم اعصاب ایران:

جایگاه علوم اعصاب در ارتقای سلامت کودکان حائز اهمیت است

جایگاه علوم اعصاب در ارتقای سلامت کودکان حائز اهمیت است و امروزه معلوم شده که توانایی های فرد عمدتا به توانایی و پتانسیل مغزی او بستگی دارد و با توجه به اینکه مغز حالت داینامیک (پویا) داشته ، لذا می تواند در اثر شرایط محیطی و اجتماعی تغییراتی داشته باشد.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: با اشاره به اینکه افزایش وزن مغز عمدتا مربوط به قبل از تولد و سالهای اول زندگی  فرد می شود، گفت:  وزن مغز نوزاد هنگام تولد ، به طور متوسط یک ششم وزن بدن اوست یعنی اگر حدود سه هزار گرم وزن نوزاد بطور متوسط  باشد ، حدود 400 گرم از آن مربوط به وزن مغز نوزاد است درصورتی که  وزن مغز در یک فرد بالغ که بطور متوسط 75 کیلوگرم وزن دارد ، حدود 1400 گرم است.

 وی افزود: از سویی، از بعد تولد نوزاد تا سه سالگی او (سه سال اول زندگی ) بیشترین افزایش  رشد مغز را شاهد هستیم . بنحوی که در سه سالگی ، وزن مغز کودک به 1100 گرم می رسد و در واقع پس از سه سالگی ، فقط 300 گرم به وزن مغز فرد اضافه می شود.

بگفته این متخصص علوم اعصاب ، تغذیه کودک در سه سال ابتدای زندگی بویژه با شیرمادر و ریزمغذی ها، به رشد حجم مغز او بسیار کمک می کند و پس از آن نیز، غنی سازی محیط  (چگونگی ارتباط با همسالان ، نوع اسباب بازی ها و امکانات محیط اطراف او) و همچنین روابط  اجتماعی کودک ( روابط با خانواده، دوستان ، آشنایان و...) در شکل گیری شخصیت او و کسب مهارت های لازم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: برخلاف تصور عامه مردم ، گیرایی کودک از محیط  خانواده و اجتماع  بیشتر از سنین بزرگسالی اوست و چون دوران یادگیری کودکان ، تقلیدی است لذا محیط  و روابط اجتماعی ، در رشد مغزی و شکل گیری شخصیت او بسیار تاثیرگذار است.
   
وی افزود: چون مغز در دوران کودکی ، درحال رشد بوده و حالت انعطاف پذیری دارد لذا اگر مشکلی یا اختلالی نیز در این دوران ، در مغز ایجاد شود ، با اقدامات پزشکی و توانبخشی قابل درمان و بهبودی خواهد بود . به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا برای پیشگیری از اختلالات مغزی کودکان و یا انجام درمان های بموقع ، غربالگری کودکان برای ارزیابی عملکرد مغزی آنان، انجام می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار