ادعای هاآرتص در خصوص نامه اوباما به رهبر ایران/

اسرائيل از کانال‌های مستقلی متوجه نامه آمريکا به ايران شده است

روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شد که اسرائیل از نامه اوباما به رهبر ایران اطلاع نداشته و مستقلا از این نامه نگاری باخبر شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، هاآرتص در ابتدای این گزارش می‌نویسد: اطلاعات در دست اسرائیل نشان می‌دهد این نامه برلزوم دستیابی به یک توافق هسته ای تاکید داشته و تصریح کرده است که حملات تحت رهبری آمریکا در سوریه با هدف سرنگونی اسد نیست.

به ادعای یک مقام اسرائیلی که با توجه به حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، اسرائیل مستقلا از نامه محرمانه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به رهبر ایران مطلع شده است.

این مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل  چندی پس از این که نامه فرستاده شد از وجود آن با خبر شد. این  اطلاعات به طور غیر مستقیم، از طریق کانال هایی که بخشی از تماس های رسمی اسرائیل با دولت آمریکا نیست، به اسرائیل رسید.

هاآرتص در ادامه به نحوه انتشار خبر ارسال نامه از سوی اوباما به رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و نوشت: "وال استریت ژورنال گزارش داد که رئيس جمهور آمریکا به رهبر ایران پیشنهاد کرده است در مبارزه علیه داعش همکاری کند، به شرط این که جمهوری اسلامی تا 24 نوامبر با قدرت های غربی به یک توافق هسته ای برسد. اوباما در نامه تصریح کرده است  که ائتلافی که به وجود آمده و حملات هوایی در سوریه، تنها جنگی در برابر  داعش است ، و این که دولت آمریکا هیچ تمایلی برای سرنگونی بشار اسد ندارد. به همین ترتیب، اوباما  در نامه به آیت الله خامنه ای بر تمایل خود برای رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای و این که چنین توافقی ایران را از انزوا خارج می‌کند، تأکید کرده است."

هاآرتص می‌افزاید: این واقعیت که دولت اوباما اسرائیل را خارج از حلقه نگه داشته، و این که اسرائیل به طور غیر مستقیم از نامه مطلع شده، به بدگمانی عمیق  فعلی دفتر نخست وزیر(نتانیاهو) به کاخ سفید در مورد موضوع ایران، می افزاید. این نامه همچنین ترس اسرائیل در مورد این که مبارزه علیه  داعش در عراق و سوریه- دو منطقه ای که ایران حضور گسترده ای در آنجا دارد  - باعث می شود که ایالات متحده  موضع خود را در مورد  برنامه اتمی ایران  نرم کند، تشدید می‌سازد.

هاآرتص نوشت: این موضوع احتمالا در طول مذاکرات هیئت اسرائیلی به ریاست یوسی کوهن مشاور امنیت ملی اسرائیل ، با گروهی از مقامات ارشد آمریکایی، به ریاست سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا،که 10 روز پیش در واشنگتن برگزار شد، مطرح شده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی که در جریان جزئیات مذاکرات بود اظهار داشت که رایس و وندی شرمن  معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی و رئیس تیم مذاکره آمریکا با ایران، عنوان کردند که با وجود تلاش مستمر دیپلماتیک، فکر نمی کنند که آنها بتواند  تا مهلت 24 نوامبر با ایران به یک توافق دائمی برسند. 

"کوهن"، همراه با "جرمی ایساکاروف" رئیس بخش استراتژیک وزارت خارجه ، و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی که در این مذاکرات شرکت کردند، گفتند که نوع رویکرد امریکا به مذاکرات موضع ایران را سخت تر می کند.
بنا به گزارش‌های رسیده ، مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفتند که ایرانی ها فکر می کنند آمریکایی ها بیشتر از آنها خواستار دستیابی به توافق هستند، و بنابراین آنها نمی خواهند اکنون قراردادی ببندند.

"ماری هارف"، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که "هم موضوع و هم جزئیاتی در مورد مشاوره های اخیر ما با اسرائیلی ها نادرست است."او افزود، "هر تلاشی برای غلط جلوه دادن آنچه که گفتگوی بسیار سازنده با دوستان اسرائیلی ما در مورد مذاکرات هسته ای ایران بوده است، ناامید کننده است،".

آخر هفته تل آویو به شدت به نامه اوباما واکنش نشان داد. " بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، پیش از دیدار با فردریکا  موگرینی رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد:" من فکر می کنم مبارزه با  داعش  نباید به  بهای  جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای باشد."باید در هر دو جهت عمل کرد، و نباید یکی را به دیگری گره زد."

همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی با  موگرینی گفت که اسرائیل مخالف ارتباط  دادن داعش با برنامه اتمی ایران است. " وظیفه ما نیست که رئيس جمهور آمریکا را نصیحت کنیم، اما ما مخالف این مسئله هستیم." لیبرمن گفت"ما با این رویکرد مخالفیم ... ما فکر می کنیم که آن اشتباه است ... ایران شریک قابل قبولی برای هر گونه ائتلاف معتدل در برابر  داعش ، و یا هر نوع گفتگویی در خاور میانه نیست."

آخر هفته گذشته کاخ سفید و وزارت امور خارجه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد وجود چنین نامه ای  میان اوباما و  آیت الله خامنه ای خودداری کردند ، اما جان کری وزیر امور خارجه امریکا، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت "هیچ ارتباطی بین بحث هسته ای با هر مسئله ی دیگر وجود ندارد، و من می خواهم این مطلب را کاملا روشن کنم ."مذاکرات هسته ای به تنهایی مطرح است."

هاآرتص در ادامه گزارش خود به نشست عمان اشاره کرده و نوشته است:
نشست سه جانبه تعیین کننده ای با حضور کری، ظریف و کاترین اشتون مذاکره کننده اتحادیه اروپا در مورد ایران، امروز در مسقط برگزارمی شود. مقامات ارشد ایران و ایالات متحده آخر هفته تاکید کردند که هدف این نشست دستیابی به موفقیت در مذاکرات به بن بست خورده، است.

به گزارش سایت المانیتور، انتظار می رود علی اکبر ولایتی - مشاور سیاست خارجه خامنه ای – به این نشست بپیوندد. 

شکاف قابل توجهی بین مواضع ایران و ایالات متحده و پنج قدرت جهان  همچنان باقی است. گزارش شده است که نتانیاهو سخت نگران نشست عمان است، که حول محور دور نهایی مذاکرات که  18نوامبر در وین آغاز خواهد شد، می چرخد. نتانیاهو که معتقد است اوباما در آستانه عقد قرارداد با تهران است ، گمان می کند که آمریکایی ها و ایرانی ها در حال تدارک چانه زنی مخفیانه ای هستند- که  اجازه می دهد بخش بزرگی از زیرساخت های هسته ای در دست ایران  باقی بماند- و توافق را به عنوان یک عمل انجام شده به بقیه جهان ارائه خواهند کرد. 

نتانیاهو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی با موگرینی درتل آویو گفت اجازه دادن به ایران برای تبدیل شدن به یک کشور هسته ای می تواند اشتباه است. "اگر برای ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم برای بمب هسته ای باقی بماند ، در نهایت این امر نه فقط منطقه ما را  بلکه جهان را بی ثبات می کند- ، و نه فقط تهدید مستقیمی برای اسرائیل، که ایران می خواهد آن را ریشه کن کند، خواهد بود، بلکه من فکر می کنم  تهدیدی برای کل خاور میانه و فراتر از خاور میانه است. من فکر می کنم این چیزی است که باید از آن جلوگیری شود."

نتانیاهو مدعی شد: "توافق نکردن بهتر از توافق بدی است که ظرفیت غنی سازی اورانیوم برای بمب هسته ای را برای ایران باقی بگذارد."



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۵۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
یعنی این اسراییل توی توالت کاخ سفید هم جاسوس داره
آخرین اخبار