سرنخ‌های تازه‌ای از حیات در مریخ

نتایج حفاری‌های اخیر مریخ نورد کنجکاوی نشان می‌دهد مقدار اکسید آهن در دامنه کوه‌های شارپ از سایر مناطق بررسی شده در این سیاره بیشتر است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پودر قرمز رنگی که از نخستین حفاری سنگ‌های کوه شارپ در مریخ بدست آمد اطلاعاتی از مواد معدنی در سطح مریخ را ارئه می‌کند.

مریخ نورد کنجکاوری اواخر ماه سپتامبر با حفاری در سنگ‌های دامنهٔ کوه‌های شارپ نمونه‌هایی از مواد معدنی این سنگ‌ها را در آزمایشگاه شیمی معدنی خود مورد بررسی قرار داد.

در این آزمایشات مشخص شد که سنگ‌های شارپ نسبت به مناطق حفاری شده در گذشته، مقدار بیشتری هماتیت دارند. هماتیت ترکیبی از اکسید آهن است که می‌تواند سرنخ حیات در زندگی باستانی مریخ باشد.

راف میلیکن، از دانشگاه براون می‌گوید: ما به بخشی از دهانهٔ گیل رسیدیم که اطلاعات معدنی آن برای ما بسیار مهم است. این اطلاعات حالا می‌تواند راهنمای ما برای انتخاب محل حفاری‌های آینده و پی بردن به گذشتهٔ مریخ باشد.

حفاری اخیر مریخ نورد کنجکاوی، در قسمتی از مریخ انجام شد که بیشترین اکسید یافت شده در سیارهٔ سرخ را در خود جای داده است.

این مقدار اکسید می‌تواند نشانی از فعالیت‌های زیستی در گذشتهٔ این سیاره باشد.

پیشتر نیز در سال ۲۰۰۴ مریخ نورد فرصت، شواهدی از این اکسید‌ها در سیارهٔ سرخ یافته بود اما یافتهٔ اخیر کنجکاوی مقدار بیشتری از این اکسید‌ها را نشان می‌دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار