خبرگزاری رسمی عمان:

نشست سه جانبه درخصوص ایران امروز آغاز می‌شود

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد نشست سه جانبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا به منظور گفتگو درباره مسائل مهم مرتبط با برنامه هسته ای ایران قرار است امروز یکشنبه در مسقط پایتخت عمان آغاز شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشست دو روزه کری ، ظریف و اشتون در حالی برگزار می شود که تنها دو هفته به ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) به یک موافقتنامه جامع درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه جمهوری اسلامی باقی مانده است.

این نشست بخشی از مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 است که با هماهنگی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

ایران و گروه پنج به اضافه یک ماه ژوئیه توافق کردند مذاکرات هسته ای بین دو طرف چهار ماه دیگر یعنی تا 24 نوامبر تمدید شود زیرا آنها در فرصت شش ماهه نخست نتوانستند اختلاف های اصلی را به منظور دستیابی به یک موافقتنامه جامع حل کنند.

ایران و گروه پنج به اضافه یک سه هفته قبل نشستی را در وین پایتخت اتریش برگزار کردند اما نتوانستند در این مذاکرات به پیشرفتی دست یابند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت چارچوبی را برای یک موافقتنامه هسته ای احتمالی به ایران پیشنهاد کرده است که به این کشور اجازه خواهد داد نیازهای انرژی صلح آمیز خود را نیز تامین کند.

اوباما با این حال افزود اینکه آیا قدرت های جهان و ایران قادر هستند پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر به یک موافقتنامه جامع درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران دست یابند یا خیر سوالی است که همچنان جای بحث دارد و درحال حاضر نمی توان به آن پاسخ داد.

اوباما یک روز پس از آنکه جمهوریخواهان توانستند در انتخابات میان دوره ای آمریکا پیروز شوند در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد : اینکه آیا واقعا می توانیم به یک موافقتنامه دست یابیم سوالی است که سه تا چهار هفته آینده پاسخ آن مشخص خواهد شد. من بارها گفته ام ترجیح می دهم به جای یک موافقتنامه بد ، هیچ موافقتنامه ای وجود نداشته باشد.
رئیس جمهور آمریکا مذاکرات درباره دستیابی به یک موافقتنامه را سازنده توصیف کرد و از مذاکره کنندگان بین المللی به خاطر اتحاد و همبستگی آنها قدردانی کرد.

اوباما گفت : حتی کشورهایی که ما اختلاف هایی با آنها داریم مانند روسیه ، با ما توافق و همکاری کرده اند.

ایران و شش قدرت جهان درحال مذاکرات درباره محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران در ازای لغو تدریجی تحریم ها علیه این کشور هستند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار