باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

از حذف مراسم عزاداری خون‌آلود "مصائب مسیح" تا لنزهایی که روز عاشورا بر روی "قمه زنی" زوم شدند + تصاویر

برخی صاحبنظران و تاریخ‌پژوهان معتقدند مراسم عزاداری و آئین‌های سوگواری از مسیحیت وارد فرهنگ شیعیان شده است. چنانچه گفته شد نه تنها چنین مراسمی باعث انتقاد به کلیسای کاتولیک و متهم کردن این مذهب به خشونت و توحش نمی‌شود، بلکه عدم بازتاب رسانه‌ای‌اش نیز، آن گونه که تلاش می‌کنند عاشورای حسینی را با قمه‌زنی معرفی کنند، قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ از ابتدای قرن حاضر با وقوع حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 نسبت دادن هر اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان به مسلمانان، به امری عادی تبدیل شده است. این شگرد اسلام‌هراسانه، با چنان جدیت و هماهنگی‌ای از سوی رسانه‌های غرب پیگیری شده که دیگر کسی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان، تعجب نمی‌کند وقتی تروریست‌های مسلح و جنایتکار فوراً "اسلامگراها"، "مسلمانان افراطی"، "جهادگران اسلام" و... خطاب می‌شوند.

پروپاگاندای رسانه‌ای از هیچ اقدامی برای بدنام کردن مسلمانان و القای رعب و وحشت از این دین آسمانی فروگذار نکرده است. در دو سه سال‌ اخیر که گروه تروریستی "داعش" به عامل وحشت در سراسر دنیا شناخته می‌شود، با وجود اینکه تمام فِرق اسلامی افراطیون را تکفیر کرده‌اند، باز هم با سوءاستفاده از نفرت و وحشت عمومی، شاهدیم که حتی در برخی رسانه‌ها نام "دولت اسلامی" بدون گیومه استفاده می‌شود.

*** جنگ رسانه‌ای در مناسبت‌های مذهبی

اکنون در ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سر می‌بریم و قرن‌هاست که در این ایام پیروان آن حضرت در اقسی‌نقاط جهان به ماتم و سوگواری می‌پردازند. هر سال در همین ایام، موج شدید ضدّ تبلیغاتی علیه تشیع، بازتاب مراسم عزاداری عاشورا در فضای مجازی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

این موج ضدّ تبلیغاتی و به طور کلی نحوه اطلاع‌رسانی در یاهو، موتور جستجوی گوگل، خبرگزاری‌ها و مطبوعات غربی که امر تازه‌ای مختص به امسال هم نیست، دو دلیل اصلی ممکن است داشته باشد:

ادعای بازتاب رسانه‌ای و نمایش بی‌طرفانۀ وقایع؟!

اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های غربی، دلیلشان برای نمایش این همه خشونت را شغل خود عنوان کنند، خودشان بی‌طرفی و صداقت در انعکاس خبر در این انجام وظیفه‌شان را به سخره گرفته‌اند؛ چراکه مراسم عظیم دهه اول محرم، حتی عکاسی از قمه‌زنی کودکان در دورافتاده‌ترین محلات پاکستان را شامل می‌شود، ولی به طور مثال اجتماع پرشور عزاداران حسینی در بزرگ‌ترین شهرهای ایران را در بر نمی‌گیرد.

اندیشمندان و محققان بسیاری هر ساله در مدح قیام عاشورا و ستایش ظلم‌ناپذیری فرزند آخرین پیامبر الهی صلوات الله علیه و آله، قلم‌فرسایی کرده‌اند که هیچ کدام، نه در این ایام و نه در سایر مواقع، آن طور که باید و شاید مورد توجه خبرنگاران قرار نمی‌گیرد.

معرفی مکتب تشیع همراه با وحشت و خشونت

امسال از آغازین ساعات روز عاشورا صفحه نخست سایت یاهو مملوء از تصاویر دلخراشی مربوط به قمه‌زنی و زنجیر تیغ‌زنی در عراق بود.


خبرگزاری‌های رویترز، بی‌بی‌سی، دویچه وله و روزنامه نیویورک‌تایمز هم لنز دوربین‌هایشان را جهت دادند و از مراسم عظیم سوگواری عاشورا در جای جای کره زمین، فقط خنجرهای خون‌آلود را گزینش کردند.

علاوه بر این ایام خاص، در هر زمان دیگری که واژه لاتین "Ashura" به موتور جستجو گوگل داده می‌شود، تا 897.000 صفحه اینترنتی فقط و فقط تصاویر دلخراش و مشمئزکننده‌ای از مراسم قمه‌زنی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد!


مغرضانه بودن اخبار غرب از مراسم سوگواری مذهبی در اسلام، زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم این قبیل مراسم و آیین‌های مذهبی هرگز اختصاص به مذهب تشیع ندارد.

"نمایش مصائب" (Passion)، یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی کاتولیک‌هاست که طی آن مصائب حضرت مسیح (ع) اعم از محاکمه، رنج، شکنجه، (به اعتقاد مسیحیان) مرگ و سرانجام مصلوب شدن ایشان به تصویر کشیده می‌شود.





این مراسم مسیحی یکی از آیین‌های همراه روزه‌داری در "هفتۀ مقدس" (29 مارس: هفتۀ آخر زندگانی مسیح) به شمار می‌رود و در تمام اروپا و بخش‌هایی از آسیای شرقی از لهستان و رومانی و اسپانیا گرفته تا فیلیپین رواج دارد.





در این مراسم، پیروان و عزاداران مسیح به اصطلاح مصلوب، نه تنها به طور کلی چهره و تن برهنۀ خود را با ابزارآلات گوناگون می‌خراشند و شلاق می‌زنند، بلکه اصرار دارند که خودشان را درست به سبک و سیاق همان مصائبی که این پیامبر الهی متحمل شده، زخمی کنند و شکنجه دهند.





عزاداران در این مراسم، ابزارهای دست‌سازی را که به همین منظور از یک دستگیره و میخ و خرده‌شیشه ساخته شده، با فشار بارها و بارها روی سینه، پاها و بازوهای برهنه خود می‌کشند و بدین ترتیب با جاری شدن خون از زخم‌های بدنشان  این آداب و رسوم را زنده می‌دارند. برپاکنندگان این مراسم معتقدند فوران خون روی بدن در هفتۀ مقدس، گناهانشان را پاک می‌کند.



با این حال می‌بینیم که با جستجوی واژه "Passion" در گوگل، تنها تصاویری از نقاشی‌های کلیسای کهن و عکس‌هایی از سکانس‌های فیلم‌های ساخته شده در این باره در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد!


برخی صاحبنظران و تاریخ‌پژوهان معتقدند مراسم عزاداری و آئین‌های سوگواری از مسیحیت وارد فرهنگ شیعیان شده است.

چنانچه گفته شد نه تنها چنین مراسمی باعث انتقاد به کلیسای کاتولیک و متهم کردن این مذهب به خشونت و توحش نمی‌شود، بلکه عدم بازتاب رسانه‌ای‌اش نیز، آن گونه که تلاش می‌کنند عاشورای حسینی را با قمه‌زنی معرفی کنند، قابل تأمل است.

این دست آئین‌های عزاداری، در میان مرتاضان هندی و کشورهای شرق آسیا هم رواج دارد؛ منتها بازتاب رسانه‌ای بسیار خفیف آن و از همه مهم‌تر شناساندن این آئین‌ها به عنوان آداب و رسوم جاافتادۀ فرهنگی، نشان می‌دهد که فقط در مورد تشیع و مکتب عاشوراست که چنین هجمۀ تبلیغاتی عظیمی صورت می‌گیرد.

در غیر این صورت چرا راه رفتن روی میخ، قورت دادن آتش، درآوردن چشم از حدقه یا... هیچگاه به انتقاد از دین بودائیان و تخریب چهرۀ این دین در چشم افکارعمومی منجر نمی‌شود؟





*** دلیل نهی مراجع

در طی تاریخ قمه‌زنی در ایران اغلب فقهای تشیع امر به حرمت این عمل داده‌اند. حکم حرام بودن این قبیل اعمال هم بر این اصل اجتهادی استوار است که هرگونه سخن، رفتار، گفتار یا اقدامی که بستر سوءاستفاده دشمنان اسلام یا تخریب جایگاه مذهب در میان غیرمسلمانان را سبب شود، حرام است.

در شرایط فعلی که رسانه‌های غربی تعمداً عملکرد قشر محدودی را در ایام عزای حسینی بازتاب گسترده می‌دهند و این امر وهن شیعه و موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود، رهبر معظم انقلاب این قبیل اقدامات را حتی در خفا نیز حرام اعلام نمودند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به نظر من هر کسی اعتقادی داره شاید عده ای با این کار در عزاداری امام حسین به آرامش می‌رسند .
Iran (Islamic Republic of)
حميد
۰۸:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
با سلام و خسته نباشيد خدمت شما عزيزان اگر اين افراطيون به گفته مرجعيت عاليقدر گوش فرا ميدادند اين جور باعث تمسخر رسانه هاي غرب نمي شديم كه اين چنين روي اين مورد مانور دهند.خداوند انشاا.. هدايتشان كند.آمين
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۷:۴۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
هيچ انسانه عاقلي باور نميكنه اسلام اينجوريه اگر باور كنه بايد گفت مغرضه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۷:۳۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
با تمام ارادتی که نسبت به امام حسین دارم.متاسفانه این قبیل کارها برای اسلام هیچ خوب نیست به جز بهانه دادن به دشمنان.به امید خدا روزی برسه که به اون درجه از فهم و شعور برسیم که از این مسایل تو مذهب شیعه نباشه.{السلام و علیک ایها المظلوم یا حسین }
Iran (Islamic Republic of)
ایرج ذکایی
۰۰:۰۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
باسلام خسته نباشین دوستداران.عاشقان. ديوانگان حسین ومکتب حسین ( ع )کاری کنیم که دشمن شادکن نباشیم بهانه دست دشمنان ندیم در کمین نشسته اند وریزترین اعمال شیعه رازیر ذره میگذارندواز کاه کوه میسازند تاچهر ه نورانی وزیبای مکتب شیعه رازشت و سیاه به عالمیان جلوه دهند پس مواظب ومراقب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
دوستان گرامی و خبرنگاران محترم باشگاه خبرنگاران در اینجا کار شما و امثال شما عزیزان خیلی اهمیت داره ما که تریبون خاصی نداریم و تا حد ممکن در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنیم اما لطفا شما اینگونه اخبار رو در سطح وسیع مخابره کنید . اجرتون با امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۱:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
دو گروه در شیعیان قمه زنی میکنند ،عده ای ندانسته و از خرافات پیروی میکنند که باید انها را از خواب خرافات بیدار کرد و اما عده ای بنام شیعه و به قصد تخریب چهره شیعه که در اصل وهابی هستند دست به این کار میزنند تا خوراک دوربینهای ضد شیعیان را فراهم کنند و بخواست خداوند شبکه های کشورهای مقاومت در حال نشان دادن چهره اصلی عاشورا در سطح جهانی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۵۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
لعنت بر قاتلان حسین علیه السلام و لعنت بر ظالمان زمانه که همچون یزید خیانتکارند . ممنون از گزارش کامل و پر محتوای شما
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۲۰:۵۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
هرچقدر هم تلاش کنند نه تنها اسلام را نمیتوانند منزوی کنندبلکه روز به روزپرچم اسلام برافراشته تر خواهد شدچون این خواست پروردگار است تلاش انها برای از بین بردن اسلام سندی است بر حقانیت اسلام
ان شاءالله به زودی زود منتقم خون حسین سلام الله علیه ظهور خواهد کرد و تمامی این اسلام ستیزان و دشمنان قران را به خاک سیاه خواهد نشاند
اللهم عجل لولیک الفرج
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
قمه زنی یک نوع وحشی گری است،امام حسین (ع) برای به پا داشتن نماز قیام کرد و ما باید به همان امام اقتدا کنیم ، این جور اعمال انسان را یاد داعش می اندازد و شیعه را بدنام.
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۱۹:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
یه قانون سفت و سخت بزارن؛دیگه کسی با قمه نمیکوبه رو سرش
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۳۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
قمه زنی و آسیب به خود یک نوع انحراف وتحریف از مسیر و دورشدن از اهداف مقدس شهدای کربلااست .
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۱۸:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
خدایا به آبروی امام حسین علیه السلام همانطوریکه اسلام را تا امروز حفظ کرده ای از این به بعد هم خودت یار باش و با تعجیل در امر فرج آقا امام زمان عجل الله اسلام و مسلمین را پیروز بفرما.
United States of America
حسین
۱۸:۳۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
خودمان مقصریم که بهانه دست دیگران میدیم هنوز خیلی ها یاد نگرفتن مثل آدم عزاداری کنند امام حسین نه خود زدنی میخواد نه خونریزی امام حسین فقط از ما میخواد که آدم باشیم همین ولی خیلی ها متاسفانه در عزاداری ها دست به وحشیگری میزنند و چهره اسلام رو زشت جلوه می دهند امان از آدم های نادان
Iran (Islamic Republic of)
ضد صهیونیست
۱۸:۳۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
بهتر به جای قمه زنی و از این قبیل کار ها به فکر مرم مظلوم غزه مردم مسلمان میانمار و مردم مسلمان آفریقای مرکزی و مردم بحرین شیعیان عربستان مردم مظلوم منطقه خاورمیانه باشند و به فریاد آنان برسند وکمک به این مردمان مظلوم چه از راه دعا کردن چه از راه انفاق کردن مال در این راه و چه از تحریم کالاهای کشورهای زورگو و قلدر جهان و چه از راه حمایت کردن این مردم در اینترنت و شبکه های مجازی و رسوا کردن ظالم از این طریق چه از راه استفاده از رسانه ها در جهان
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب ع
۱۸:۱۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
با سلام
متاسفانه هر سال درباره این که قمه زنی موجب تبلیغات سوء علیه شیعه میشه مطالبی گفته میشه ولی افراد نا آگاه هم کار خودشون رو میکنن ، نه فقط در این مورد در همه موارد راه کار حل مشکلات گوش دادن به فرمایشات رهبر بزرگوارمون هست.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۳۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
خدا لعنت كند هركسي راكه مغرضانه به اسلام و اهل بيت خيانت مي كنه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
بنظرمن بايدكه مراجع سراسر(ايران وكشورهاي شيعه)گردهمايي داشته وبررسي كنندوبه مقلدين خوداطلاع رساني كنندتامثل كشورمان عزاداران ازاين قبيل مراسم دست بردارندالان عزداري در ايران نسبت به قبل بهترشده هرچندهنوزبعضي خرافات برداشته نشده ولي خداروشكرازكشورهاي ديگربهتره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
قمه زنی کار افراد بی بصیرت و جاهله که کورکورانه به این کار اقدام میکنند و آب به آسیاب دشمن میریزند .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۱۳:۱۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
ولي ما هم وقتي به اين تصاوير نگاه ميكنيم
اين تصاوير را دلخراش و ناراحت كننده مي دانيم
هرچند كه نزد خودشان وجه عقلايي داشته باشد
پس جنبه هايي از عزاداري خود را به نمايش گزاريم كه براي كسي ناراحت كننده كه هيچ بلكه جذب دين و آيين ما شود
ياحسين
Iran (Islamic Republic of)
erfan
۱۳:۱۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
بابا مگه نمیگید امام حسین را دوست دارید خوب برید خون اهدا کنید اگر راست میگویید .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
چرا باید با قمه زنی خون ریخت خواهشا خون بدید هم جان ادم ها رو نجات بدید هم دهن دشمنان رو ببندید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
باسلام
بانظر مهران و مجتبی بشدت موافق هستم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
باسلام
بانظر مهران و مجتبی بشدت موافق هستم
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۲۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
درود و عرض ادب
اگر با گفتار , کردار و رفتارمان رعایت جوانب را نکنیم گناه بد نام کردن اسلام را به گردن نهادییم . پس بیاییم در دنیای ارتباطات امروز دست از افراط گرایی و اعمال مغایر با منطق بپرهیزیم.
والسلام علی من تبع الهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
وقتی مراجع و رهبر معظم انقلاب می فرمایند قمه زنی حرام است پس چرا عده ای در روز عاشور داخل خود حرم قمه میزنند و همه جا را الوده می کنند مگر خون انسان پاک است که به دیوار حرم و زمین کنار قبر مطهر اباعبدالله می ریزد این کار حرام است و گناه بزرگی است نباید شیعه یان واقعی اجازه این کار را حتی در منظر عموم بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
آقايان قمه زن اگر عرضه دارن تشريف بيارن سوريه و عراق و با دادن خونشان در دفاع از اسلام و قرآن و تشيع در برابر صهيونيستهاي داعشي جهاد كنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
جهل اولين دشمن دين است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
مهم نیس کیا چی میگن ما باید هوشیار باشیم.این تصاویر کاملا مغرضانس وسرپوشی برا جنایت هاشون.همیشه حق با شیعه بوده و خواهد بود.لبیک یاحسین
-
امیر
۱۱:۴۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
اینها که قمه می زنند کار اینها از دشمن بدتر است زیرا کار نسنجیده این افراد از دشمنی که در روبروی انسان است بدتر است ضربه این ها به اسلام غیر قابل جبران است
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۱:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
کاش با این اوصاف بدانیم گرچه شور حسینی خوب است ولی لازمه ی به بار نشستن خون امام مظلوممان و یارانشان داشتن شعور حسینی است
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۱:۳۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
اين اعمال احمقانه از سوي هركسي كه سر بزند زشت و غير عقلاني است .چه مسلمان و چه غير مسلمان . از دشمنان هم انتظاري غير از اين نيست ! خوب است حماسه حسيني شهيد مرتضي مطهري را خوب بخوانيم و شما هم فراز هايي از اين كتاب را روي سايت خود قرار دهيد انشاالله اثرش بيشتر خواهد بود .
United States of America
مجتبی
۱۰:۵۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
لعنت بر افرادی که با اعمال زشت و نابخردانه ی خارج از شعون مسلمانی خود به اسلام عزیز و رئوف خدشه وارد می کنند!. اگر در انجام اعمال و احکام دینی به دستور علما و مرجع دینی عمل کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
خداوند هدایتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
شیرپوری
۱۰:۴۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
اجرشما با امام حسین (ع) ازبابت اطلاع رسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
مسلمانان باید هوشیار باشند که این بهانه رو دست این رسانه های غربی مغرض ندهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
لعنت بر رسانه های مغرض صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
ولعنت بر کسانی که خوراک این رسانه ها را تامین می کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۹:۱۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
باسلام
کاشکی خودمان کاری میکریم که ازاسلام چهره زشتی به جهانیان نشان داده نشود چون اسلام دین زیباییهاست ولی تعدادی افراد نادان که به فتوای مرجعیت هم اهمیت نمیدهند ازاسلام چهره وحشی گری که خوی خود همین افراد که ازما انتقاد میکنندهست رانشان میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
اخبار غربی ها از مراسم سوگواری مذهبی در اسلام، کاملا مغرضانه و جهت دار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
و این غرض و عناد را برخی جاهلان با رفتارهای خود تقویت می کنند
آخرین اخبار