صنعت برق در آستانه تحول کمی و کیفی/ صادرات 92 درصدی خدمات فنی- مهندسی صنعت آب و برق

چیت‌چیان گفت: صنعت برق در کشور در آستانه تحولی کمی و کیفی است و این امر در تمامی جهات صنعت برق صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با اشاره به اینکه صنعت برق صنعتی پیشرو در وجوه مختلف به حساب می‌آید گفت: صنعت برق کشور از جهت فراگیری خدمات، خوداتکایی و حضور در بازارهای جهانی و حضور در بازارهای صادراتی خود نشان از پیشرو بودن این صنعت است.

وی با اشاره به آمارهای مرکز توسعه تجارت در خصوص خدمات فنی و مهندسی گفت: در سال 91 از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور سهم صنعت آب و برق 52 درصد بوده این روند در سال 92 به 35 درصد رسیده و در چهارماهه اول سال 93 این رقم به 92 درصد رسیده است.

چیت‌چیان ادامه داد: در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به 20 کشور جهان صادر می‌شود و همچنین در کشورهای عراق، سوریه، عمان، کنیا، ارمنستان و سریلانکا نیروگاه ساخته‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه توسعه صادرات اصلی‌ترین مؤلفه خروج از رکود است افزود: این موضوع مورد توجه ویژه دولت است و کشور ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار قابل توجهی به منظور توسعه بازار خود دارد.

وی ادامه داد: ارتقا کیفیت محصولات و حمایت‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای از عوامل تأثیرگذار برای توسعه صادرات محسوب می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: تنوع‌بخشی متناسب با نیاز بازار از جمله اهداف صادراتی است.

وی تصریح کرد: اگر بازار داخلی کشور بزرگ باشد پشتوانه مناسبی برای توسعه صادرات است.

وزیر نیرو در ادامه به مشکلات مالی در صنعت برق طی سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این مسائل مورد توجه خاص دولت است و هم در لایحه خروج از رکود و هم در بودجه 94 این مسائل مورد توجه قرار گرفته است.

چیت‌چیان ادامه داد: حاصل توجه به مسائل و مشکلات مالی در صنعت برق خروج بنگاه‌ها و شرکت‌ها از رکود و افزایش توان اقتصادی آنها را به دنبال دارد.

وی همچنین از تحول کیفی و کمی صنعت برق نیز خبر داد و گفت: در بحث توسعه کمی سالانه 7 تا 8 درصد به ظرفیت برق در تولید، انتقال و توزیع اضافه خواهد شد به طوری که طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در پنج سال آینده 32 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

چیت‌چیان تصریح کرد: تا سه سال آینده 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی بزرگ به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود و همچنین 8 هزار مگاوات توربین به نیروگاه‌ها برای تبدیل آنها به سیکل ترکیبی اضافه خواهد شد که این امر صرفه‌جویی 10 هزار میلیارد تومانی در هر سال را به دنبال خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: به دنبال استفاده از توربین گازی با راندمان بالا و همچنین استفاده از واحدهای CHT وDG  هستیم که موارد فوق بازار بزرگی برای صنایع سازنده ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع تا سال آینده به زیر 10 درصد نیز از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: برای تحقق این امر نیازمند حذف شبکه‌های فشار ضعیف و تولیداتی در زمینه ترانس و کنتورهای جدید هستیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحول ، خدمات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار