در حاشیه‌های پزشکی عنوان شد

تک نرخی شدن قیمت تجهیزات پزشکی/تنها 20 تخت سوختگی در تهران استاندارد است + فیلم

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با توجه به دو نرخی بودن تجهیزات پزشکی در بخش‌های خصوصی و دولتی، از کنترل قیمت تجهیزات پزشکی و تک نرخی شدن آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛هفته گذشته در حاشیه‌های پزشکی گزارشی از عدم اجرای برخی از خدمات دندانپزشکی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند در مراکز دولتی پخش شد این هفته برای پیگیری موضوع سراغ مسئولین بیمه رفتیم. 

دکتر محسنی بندپی رئیس بیمه سلامت در این باره گفت: بخش دولتی این موضوع را پذیرفته است و بخش خصوصی هم در شهرستانها این موضوع را پذیرفته است اما با بخش خصوصی در تهران در حال مذاکره هستیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حاشیه‌های پزشکی که عنوان کرد ما در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه تهران شاهد بودیم که شش خدمت دندانپزشکی که تحت پوشش بیمه رفته اما با بیمه ارائه نمی‌شود، افزود: باید خدمت را ارائه دهند و ما هم موظف هستیم پول آن را به آنها بدهیم. 

نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی هم در این خصوص گفت: آن چیزی که شما پخش کردید مربوط به ارتودنسی بوده که تحت پوشش بیمه قرار ندارد .

 البته رئیس سازمان تامین اجتماعی بعد از توضیحات خبرنگار از عدم اجرا اظهار بی اطلاعی کرد. 

دو نرخی بودن تجهیزات پزشکی در بخش های دولتی و خصوصی

 این روزها شاهد دو نرخی بودن قیمت تجهیزات پزشکی هستیم به طوری که قیمت یک وسیله پزشکی در بخش دولتی یک قیمته ولی همان وسیله در بخش خصوصی قیمتی چند برابر بخش دولتی دارد. 

دکتر طباطبایی مشاور وزیر در امور بیمارستانهای خصوصی با بیان این که کنترلی که در بیمارستان دولتی وجود دارد در بیمارستان خصوصی وجود ندارد، عنوان کرد: البته بی انصافی‌هایی وجود داشته است حتی زمانی هم که ارز سه برابر شد رابطه‌ای بین ارزو و قیمت ارائه شده نبود.
 
صفوی رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: این ارز در خصوص کالاهایی بوده که با نرخ گرانتر وارد شده‌اند و به تدریج در حال اتمام هستند. با این حال ما کنترل را انجام می‌دهیم ولی فکر می‌کنم که انشالله از سال دیگر  قیمت تجهیزات پزشکی تک نرخی خواهد شد. 

در تهران تعداد تختهای سوختگی کمتر از 20 تخت استاندارد است

 وزیر بهداشت از کمبود تخت‌های سوختگی اظهار نگرانی کرد و تصریح کرد: ما نباید بگذاریم حادثه‌ای مثل مسجد ارگ یا سوختن یک هواپیما رخ دهد و آن موقع به فکر ایجاد امکانات  یعنی تخت‌های سوختگی باشیم. کشور به خصوص تهران  از نظر تختهای سوختگی محروم است به طوری که در تهران تعداد تختهای سوختگی کمتر از 20 تخت استاندارد است. 

این هفته تصویری به حاشیه‌های پزشکی ۲۰: ۳۰ ارسال شد مبنی بر تخلف تعرفه‌ای یک کلینیک خصوصی، ماجرا از این قرار بوده که به بیمار هزینه عمل یک مبلغ مشخصی اعلام شده بود اما بعد از عمل و قبل از ترخیص مبلغ چند برابر شده بود که وقتی همراه بیمار افزایش قیمت را سوال کرده، متصدی حسابداری بیمارستان اعلام کرده که مبلغ اول مربوط به تعرفه‌های قبلی بوده و الان تعرفه‌ها تغییر پیدا کرده و شما باید براساس تعرفه جدید پول پرداخت کنید. ما هم این تخلف تعرفه‌ای را با سامانه ۱۶۹۰ که سامانه رسیدگی به شکایات تعرفه‌های پزشکی است، در میان گذاشتیم.  
 
جواب اپراتور این سامانه به ما این بود که به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنیم. در این سایت تعرفه‌های جدید اعلام شده است. با توجه به زمانی که عمل انجام شده، تعرفه را با میزان تعرفه‌ای که بیمارستان به شما داده، مقایسه کنید. اگر با تعرفه اعلام شده مغایرت داشت، من شکایت شما را ثبت می‌کنم. ما هم بعد از کلی بررسی در سایت نظام پزشکی نسخه‌ای از تعرفه‌های جدید در این سایت ندیدیم.  
 
در این هفته وزیر بهداشت در جمع مسئولین بیمه‌های خصوصی، دریافت وجه غیرقانونی از بیماران را رشوه خواند و اخطار داد که به هیچ پزشک زیر میزی بگیری حق طبابت نمی‌دهد. این حرف‌ها در جامعه پزشکی بازتاب مثبتی داشت، به طوری که امروز سازمان نظام پزشکی از صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت حمایت کرده و اعلام آمادگی کرده‌اند که از آغاز مرحله سوم طرح تحول سلامت که از فردا آغاز می‌شود، همگام با وزیر بهداشت خواهند بود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار