رییس جمهوری" افغانستان": همکاری امنیتی همسایگان ضروری است

رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه با تشریح دست آوردهای سفر 4 روزه خود به چین به منظور شرکت در نشست 'فرایند استانبول در باره افغانستان'، امضای پیمان و همکاری امنیتی همسایگان را برای مقابله با تروریسم ضروری دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست خبری همکاری و امضای پیمان امنیتی افغانستان و همسایگان را ضروری دانست و تاکید کرد در سیاست خارجی افغانستان، همسایگان، کشورهای اسلامی، کشورهای اروپایی، آمریکا و سپس کشورهای آسیایی به ترتیب دارای اولویت هستند.

رییس جمهوری افغانستان در ادامه بار دیگر با تاکید بر اینکه به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد تا از خاک ما بر ضد منافع ملی کشورهای دیگر استفاده کند، به جایگاه چین در سیاست خارجی افغانستان اشاره کرد و وعده داد که افغانستان به چهارراه آسیا و پل منطقه، مبدل خواهد شد.

رییس جمهوری افغانستان سپس با تاکید به لزوم تعامل سازنده با سازمان های بین المللی گفت که دولت وحدت ملی کشورش برنامه و اراده قوی برای اصلاحات دارد و امیدواریم که به توسعه و تحول برسیم.

اشرف غنی در ادامه از تعهد آمریکا و چین برای همکاری در افغانستان خبر داد و گفت برای توسعه و تحول به خطوط راه آهن، شبکه های برق، تسهیل مبادلات بانکی و تجاری، سد سازی و از این قبیل زیرساخت ها نیاز داریم که قرار است چین به افغانستان در ساخت این زیربناها کمک کند تا افغانستان را به نقطه وصل کشورهای منطقه تبدیل کنیم.

مقامهای افغانستان و چین روز سه شنبه گذشته در اولین روز از سفر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی افغان به ریاست اشرف غنی رییس جمهور این کشور به چین، چهار توافقنامه سیاسی و اقتصادی امضا کردند.

لغو ویزای ورود گذرنامه های سیاسی دو کشور، ارایه خدمات بشردوستانه چین به افغانستان، گسترش همکاری های فنی و اقتصادی و همچنین ارتقای روابط اتاق های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین از جمله موافقت نامه های امضای شده توسط مقامهای چینی و افغانستانی است.

اشرف غنی در سفرش به چین علاوه بر سخنرانی در دانشگاه این کشور با همتای چینی خود در مورد 'گسترش روابط افغانستان و چین در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مسایل منطقه ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت وگو کرد.

شی جین پینگ رییس جمهور چین نیز در این دیدار وعده کمکی 500 میلیون یوانی را به افغانستان تا پایان سال جاری میلادی داد و گفت در سال های آینده میزان این کمک ها تا یک و نیم میلیارد یوان بلاعوض افزایش خواهد یافت.

رییس جمهور چین گفت که کشورش در پنج سال آینده، 500 بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان افغان قرار خواهد داد و علاوه بر آن به 3هزار کارمند دولت افغانستان در زمینه های تخصصی، آموزش می دهد.

رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه هفته گذشته به دعوت همتای چینی خود در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی برای شرکت در چهارمین نشست موسوم به ' فرایند استانبول برای افغانستان' به چین سفر کرد تا در سفر چهار روزه خود به این کشور حمایت و کمک 17 کشور عضو و برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی را برای بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی کشورش جلب کند و سرمایه گذاران چینی را نیز برای حضور در افغانستان ترغیب نماید.

نوامبر 2011 کشورهای چین، روسیه، افغانستان و شمار دیگری از کشورهای مرکزی آسیا به توافقی در ترکیه دست یافتند که طی آن روابط منطقه ای با افغانستان را بررسی کنند تا امنیت و ثبات بیشتری برای افغانستان در پی داشته باشد.

در این نشست که به "فرایند استانبول برای افغانستان" مشهور شد افغانستان، ایران، چین، هند، قراقستان، پاکستان، روسیه ، ترکیه و 28 کشور حمایت کننده شامل آمریکا، انگلیس، سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای عضو هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز با حضور در این نشست گفت: افغانستان در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند صلح و ثبات است و تحقق این مهم تنها با تلاش و کوشش همه کشورهای منطقه امکان پذیر است.

ظریف اظهار داشت: همه ما باید به برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کنیم تا افغانستان به آرزویی که مردم این کشور سالها انتظار تحقق آن را دارند، برسند.

چهارمین اجلاس روند استانبول برای افغانستان روز جمعه به میزبانی چین با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان برگزار شد
/انتهای یپام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار