وزارت خارجه آمریکا:

"برنز، شرمن و سولیوان" کری را در دیدار سه جانبه با "اشتون و ظریف" در عمان همراهی می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت جان کری در نهم و دهم نوامبر به مسقط پایتخت عمان سفر می کند و در آنجا دیداری سه جانبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت که بخشی از مذاکرات هسته ای 5+1 با ایران محسوب می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا متن کامل اظهارات جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد. 

ساکی در این نشست گفت:جان کری از چهارم نوامبر تا دوازدهم، به پاریس، پکن و مسقط سفر می کند. کری در پاریس برای ششمین بار با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیدار می کند. کری در هفتم و هشتم نوامبر به همراه هیأتی در نشست وزرای خارجه اپک شرکت خواهد کرد که در پکن برگزار می شود. کری در حاشیه این نشست چندین دیدار دو جانبه و چندجانبه با اعضای اپک برگزار خواهد کرد. 

به نوشته این پایگاه اینترنتی، ساکی در ادامه افزود:این دیدارها در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست سران اپک است. اپک یک نشت مهم برای هموار کردن رشد اقتصادی، همکاری، بازرگانی و سرمایه گذاری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. تشویق برای همکاری  بازرگانی و سرمایه گذاری در منطقه آسیا، اقیانوس آرام، یک مساله کلیدی در سیاست موازنه مجدد آمریکا در آسیا است.  

در ادامه این گزارش آمده است: کری در نهم و دهم نوامبر به مسقط پایتخت عمان سفر می کند و در آنجا دیداری سه جانبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت که بخشی از مذاکرات هسته ای 5+1 با ایران محسوب می شود. در این دیدار برنز، معاون سابق وزیر خارجه‌آمریکا، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی و جیک سولیوان مشاور ارشد و تیم مذاکره هسته ای، جان کری را همراهی می کنند. 

ساکی درادامه با اشاره به توافق گازی میان اوکراین و روسیه می گوید: در آغاز فصل سرما این توافق، ارسال گاز به کشورهای اروپایی را تضمین می کند که این یک گام مثبتی محسوب می شود. هر چند در عین حال ما نگران برگزاری همه پرسی روز یکشنبه در مناطقی در شرق اوکراین توسط جدایی طلبان هستیم. آمریکا نتایج این همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت. این انتخابات نقض توافقنامه مینسک در پنجم سپتامبر است که خواستار برگزاری انتخابات در شرق اوکراین براساس قوانین این کشور در شرایط خاص بود. هر اقدامی در مشروعیت  بخشیدن به نتایج این همه پرسی، توافقنامه مینسک را تضعیف می کند. ما از همه کشوهرا می خواهیم که این اقدام غیرقانونی را به رسمیت نشناسند و در مقابل از انتخابات محلی هفتم دسامبر حمایت کنند. 

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، ساکی در پاسخ به سئوالی در خصوص رفتار ترکیه با پیشمرگه کرد و نیز اقدامات ناموفق آمریکا در قبال داعش گفت: ما می دانیم که جنگ با داعش، بسیار طول خواهد کشید. اما گام های خوبی توسط برخی از کشورهای منطقه در این زمینه برداشته شده است. ما نمی گوییم که مساله حل شده است، قطعا حل نشده است، اما من می گویم نشانه های مثبتی در این زمینه دیده می شود. اما من فکر نمی کنم به زودی هیچ چیزی به دست آید. اما درباره راضی کردن ترکیه به انجام برخی اقدامات،این مساله در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد و ژنرال آلن و مک گورک، سفیر آمریکا در ترکیه با مقامات این کشور بحث و گفتگو کرده اند. ترک ها در چند ماه گذشته تعداد زیادی را دستگیر کرده اند. اما مسلما این همه انتظار ما از ترکیه نیست. ترکیه باید اقدامات بیشتری اتخاذ کند.

در ادامه این نشست، یکی از خبرنگاران از ساکی درخصوص موضع رئیس جمهوری فرانسه پرسید که گفته بود ما از پیش شرط ترکیه که تعیین منطقه حائل بود، حمایت می کنیم. ساکی در پاسخ گفت: موضع ما تغییر نکرده است. فرانسه و ترکیه دو شریک مهم در ائتلاف هستند . ما به بحث با آنها دراین باره ادامه می دهیم و ما همین کار را با دیگر شرکای خود انجام می دهیم. 

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران سئوال کرد که گفته می شود تعداد اعضای داعش بیشتر می شود و در حالی که در اوایل سال پنج هزار تا شش هزار نفر برآورد می شدند، در ماه جولای به 15 هزار نفر از هشتاد کشور جهان رسیده بودند. اگر شما درست می گویید که برخی کشورها اقداماتی اتخاذ کرده اند، پس چرا اعضای داعش اضافه می شوند.

 ساکی گفت: ارزیابی گزارش های اطلاعاتی در فاصله ماه می تا اوت حاکی از این است که نیروهای داعش بین 20 هزار تا 31 هزار در عراق و سوریه بود. اما نمی دانم که ارزیابی شما درباره افزایش نیروهای داعش در عراق و سوریه بر چه اساس و پایه ای است. اما در مورد جذابیت داعش باید گفت، پی بردن به این که چه انگیزه ای باعث می شود افراد با دشواری مرزهای کشورها را پشت سربگذارند تا به داعش بپیوندند یک نقطه کلیدی برای از بین بردن تهدید داعش است. و ما در حال حاضر در وزارت خارجه وقت و هزینه بسیار زیادی اختصاص داده ایم که به علت این مسئله پی ببریم.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار