رویترز:

در صورت لغو تحریم‌ها، دست کم پنج سال طول خواهد کشید تا ایران صادرات گاز طبیعی را به اتحادیه اروپا آغاز کند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: کارشناسان صنعتی گفتند در صورتی که تحریم‌های ایران لغو شود، دست کم پنج سال طول خواهد کشید تا ایران صادرات گاز طبیعی را به اتحادیه اروپا آغاز کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، ماه گذشته رویترز گزارش داد در حالی که یخ روابط اتحادیه اروپا با ایران آب و با روسیه بر سر بحران اوکراین سخت می‌شود، این اتحادیه فوریت برنامه واردات گاز طبیعی را از ایران افزایش داده است.

رویترز نوشت: روسیه یک سوم نیاز اروپا را به گاز تامین می‌کند که ارزش آن 80 میلیارد دلار در سال است. اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را بر مسکو بر سر نبرد اوکراین اعمال کرده که موجب شده است نیاز به گاز از کشورهای دیگر افزایش یابد.

ایران دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را بعد از روسیه دارد اما این کشور نیز به خاطر برنامه هسته‌ای خود هدف تحریم‌ها قرار گرفته است.

کارشناسان بخش صنعت در کنفرانس گاز اروپا در لندن گفتند هرگاه تحریم‌ها لغو شود، حداقل پنج سال طول خواهد کشید تا ایران شروع به صادرات گاز به اروپا کند.

"ماتیاس کوچل"، مدیر عمومی شرکت گاز دوگال انرجیسیا گفت: "به نظر من، ایران باید در زیرساخت خود سرمایه‌گذاری فراوان کند. این کار دست کم پنج سال طول می‌کشد."

وی افزود: "همچنین باید مذاکراتی با ایران درباره فروش گاز صورت گیرد که می‌تواند هم‌زمان با توسعه زیرساخت‌ها باشد اما پنج سال دوره‌ای منطقی برای این مساله است."

تاتیانا میتروا، رئیس نفت و گاز در موسسه تحقیقات انرژی آکادمی علوم روسیه با این بازه زمانی موافق بود اما مدعی شد: اگر همه محدودیت‌ها برداشته و رشد اقتصادی در داخل شروع شود، ایران گاز بیشتری برای بازار داخلی خود خواهد خواست و مشابه همین وضعیت را در مصر خواهیم داشت که صادراتش به خاطر نیاز داخلی محدود می‌شود. ایران همچنین ممکن است ترجیح دهد به جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت خط‌لوله بر صادرات گاز طبیعی تغلیظ‌شده تمرکز کند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار