امضای چهار موافقتنامه سیاسی و اقتصادی در اولین روز سفر رییس جمهوری "افغانستان" به چین

مقامهای افغانستان و چین در اولین روز از سفر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی افغان به ریاست اشرف غنی احمد زی رییس جمهور این کشور به چین، چهار توافقنامه سیاسی و اقتصادی امضا کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد، لغو ویزای ورود گذرنامه های سیاسی دو کشور، ارایه خدمات بشردوستانه چین به افغانستان، گسترش همکاری های فنی و اقتصادی و همچنین ارتقای روابط اتاق های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین از جمله موافقت نامه های امضای شده توسط مقامهای چینی و افغانستانی است.

بر اساس این گزارش اشرف غنی احمد زی رییس جمهوری افغانستان در اولین روز از سفرش به چین با همتای چینی خود در مورد 'گسترش روابط افغانستان و چین در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مسایل منطقه ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت وگو کرد.

شی جین پینگ رییس جمهور چین نیز در این دیدار علاوه بر امضای این توافقنامه ها، وعده کمکی 500 میلیون یوانی را به افغانستان تا پایان سال جاری میلادی داد و گفت در سال های آینده میزان این کمک ها تا یک و نیم میلیارد یوان افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش رییس جمهور چین گفت که کشورش در پنج سال آینده، 500 بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان افغان قرار خواهد داد و علاوه بر آن به 3هزار کارمند دولت افغانستان در زمینه های تخصصی، آموزش می دهد.

رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه به دعوت همتای چینی خود در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی برای شرکت در چهارمین نشست موسوم به ' فرایند استانبول برای افغانستان' به چین سفر کرد تا در سفر چهار روزه خود به این کشور حمایت و کمک 17 کشور عضو و برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی را برای بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی کشورش جلب کند و سرمایه گذاران چینی را نیز برای حضور در افغانستان ترغیب نماید.

چین جمعه این هفته میزبان چهارمین کنفرانس موسوم به 'فرایند استانبول در باره افغانستان'، به ریاست مشترک 'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین و 'ضرار احمد عثمانی' همتای افغان وی خواهد بود.

نوامبر 2011 کشورهای چین، روسیه، افغانستان و شمار دیگری از کشورهای مرکزی آسیا به توافقی در ترکیه دست یافتند که طی آن روابط منطقه ای با افغانستان را بررسی کنند تا امنیت و ثبات بیشتری برای افغانستان در پی داشته باشد.

در این نشست که به 'فرایند استانبول برای افغانستان' مشهور شد افغانستان، ایران، چین، هند، قراقستان، پاکستان، روسیه ، ترکیه و 28 کشور حمایت کننده شامل آمریکا، انگلیس، سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای عضو هستند.

شرکت در نشست 'فرایند استانبول برای افغانستان'، سخنرانی در دانشگاه شینهوا در شهر بیجینگ و حضور در جمع کارشناسان و تجار و سرمایه گذاران چینی و گفت وگو در باره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی از اهداف اصلی سفر رییس جمهور جدید افغانستان در اولین سفر رسمی اش به خارج از کشور اعلام شده است.

افغانستان به احیای جاده ابریشم چشم دوخته است زیرا این کشور قابلیت دریافت سرمایه گذاری های متعدد اقتصادی چین را در این خصوص داراست و این اقدام می تواند اقتصاد افغانستان را متحول کند.

کارشناسان و مقامهای افغان سفر رییس جمهور افغانستان را به چین و نقش مهم این کشور در تامین صلح و ثبات در افغانستان را مهم ارزیابی می کنند و معتقدند که ممکن است با خروج بخش اعظم نیروهای بین المللی تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان کمک های این کشورها به کابل نیز کاهش یابد از این رو حضور چین در افغانستان مهم به نظر می رسد.

بهره برداری از پروژه های بزرگ منابع معدنی و طبیعی افغانستان زمینه هایی جذاب برای سرمایه گذاری چینی ها به شمار می رود.

ارزش منابع طبیعی افغانستان از جمله مس، آهن، نقره ، طلا، ذغال، جواهر و فلزات معدنی مانند کرومات بیش از 3 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

افغانستان 76 کیلومتر مرز مشترک با چین دارد.
/انتهای یپام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار