قنادباشی در پی حملات شیمیای کوبانی

جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل جلسه فوق العاده بدهند

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهدها بزرگترین سازمان بین المللی است که قدرتهای سلطه گر در آن نقشی ندارند، تصریح کرد: آنها بهتر می توانند در این خصوص اقدام کنند و باید جلسات متعددی برگزار کنند.

به گرازش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن؛ سیاست آمریکا برای حذف داعش از عراق همان آثاری را بر جای گذاشته است، سیاست آنها برای حذف طالبان و القاعده در افغانستان بر جای گذاشت.

بیش از 12 سال از حضور آمریکا در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم می گذرد، و نه تنها تروریسم نابود گشته، بلکه بیش از گذشته در افغانستان قدرت جولان و ترور پیدا کرده است.

همین اتفاق در عراق هم در حال تکرار است! بیش از 30 روز از اقدامات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش می گذرد، و نه تنها داعش، از بین نرفته، بلکه قدرت بیشتری هم پیدا کرده و برای انجام اعمال جنایتکارانه خود جسورتر هم شده است.

این بار نیروهای داعش منطقه کوبانی را که مدتهاست مورد تهاجم قرار داده‌اند، زیر بمباران شیمیایی خود شخم زدند.

شایان ذکر است، نیروهای ائتلاف ضد داعش تاکنون برای سرکوب نیروهای داعش در منطقه کوبانی اقدامی انجام نداده‌اند.

نکته مهم عدم موضع گیری و اقدام مناسب مجامع بین المللی در مقابل جنایات داعش است، زیرا که از زمان اقدامات آمریکا علیه داعش آنها در عملیات خود جسورتر شده اند، و جا دارد که یک کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان ملل نحوه دست یابی نیروهای داعش به سلاحهای شیمیایی را بررسی کند.

از آنجائیکه نیروهای داعش، صنعت و دانش تولید سلاحهای شیمیایی را ندارند، و تنها چند کشور خاص تولید کننده این سلاحها هستند، ضروریست این چند کشور خاص مورد سوال و محاکمه قرار گیرند.

جعفر قناد باشی با اشاره به آزمونهای مختلفی که آمریکا طی 14 سال گذشته برای مبارزه با ترورسیم داده است، به باشگاه خبرنگاران گفت: آنها از نظر عملکرد نمی توانند یک حرکت ضد ترورریستی انجام دهند و علاوه بر این نقش آنها در پیدایش داعش به وسیله کمکهای دهها میلیون دلاری در زمان کلینتون و کری امری محرز است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد در زمان کری 135 میلویون دلار به هسته‌های اولیه تروریستی در سوریه کمک شد، که بعدها به داعش تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه عملیات آمریکا بر علیه داعش بر ضد هسته های اولیه آن نبوده و فقط زیر ساختهای عراق را از بین برده است، تاکید کرد: جوامع بین المللی همچون سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی وظیفه دارند، وقتی داعش در حال افزایش دامنه خشونتهای خود علیه بی گناهان است، واکنش مناسب نشان دهند.

قناد باشی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهدها بزرگترین سازمان بین المللی است که قدرتهای سلطه گر در آن نقشی ندارند، تصریح کرد: آنها بهتر می توانند در این خصوص اقدام کنند و باید جلسات متعددی برگزار کنند.

وی افزود: سازمان کنفرانس اسلامی هم باید هر چه زودتر تشکیل جلسه بدهند.

فرحان حاج عیسی، رییس شورای دادگاه های عمومی کوبانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با شبکه العالم تاکید کرد، نیروهای مردمی دفاع کُرد هیچ بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده اند اما موارد متعددی از حالات غیرطبیعی و خاص در منطقه روی داده که به ثبت رسیده است.

فرحان حاج عیسی افزود: داعش گروهی تروریستی است که کارش سر بریدن و کشتار بی‌گناهان است و استفاده از این مواد توسط آن‌ها دور از انتظار نیست.

مبارزان کُرد در کوبانی گروه تروریستی داعش را به استفاده از سلاح شیمیایی و میکروبی در جریان جنگ شهری در این منطقه متهم کرده اند.

نشریه اشپیگل آلمان بدون هیچ اشاره‌‌ای به استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط داعش به نقل از شاهدان عینی نوشت: بسیاری از ساکنان عین العرب که در شهر مانده اند، دچار حالت غش و تنگی نفس شدند و بعضی دیگر نیز احساس سوزش در پوست خود داشتند و آبریزش چشم و تورم لب ها را نیز تجربه کردند.


اما یکی از کارمندان شهرداری کوبانی ابراز داشت که قربانیان احتمالی حملات شیمیایی داعش به بیمارستانی در شهر سوروج ترکیه در مرز سوریه منتقل خواهند شد.اما یک پزشک دیگر در کوبانی در تماس با بی بی سی اعلام کرد که عوارض این افراد حاکی از استفاده داعش از سلاحهای شیمیایی مثل کلور و فسفر است.

گفتنی است که مسئولان و شاهدان عینی عراقی نیز تاکید کرده بودند که داعش از سلاحهای شیمیایی در منطقه الضلوعیه در شمال غرب بغداد استفاده کرده است.


انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار