جزئیات میدانی عملیات عاشورا در جرف‌الصخر+عکس

در عملیات «عاشورا» که منجر به آزادسازی دروازه بغداد، نجف و کربلا شد، ۴۰ نفر از نیروهای آموزش‌دیده داعش و بیش از ۲۰۰ عنصر میدانی این گروهک تکفیری تروریستی به هلاکت رسیدند، ۲۳۰ کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای ۱۳۶ بمب‌گذاری نیز افشا شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،آزادسازی منطقه جرف‌الصخر از نیروهای داعش از جمله اخبار مهمی بود که طی روزهای اخیر در رسانه‌های جهان مخابره شد و نیروهای مقاومت و ارتش عراق در این عملیات نسبت به پاکسازی منطقه وسیعی از خاک عراق اقدام کردند که در نتیجه بسیاری از مناطق از اشغال نیروهای داعش خارج شد.

4 ماه شناسایی برای عملیات جرف الصخر

برای اجرای عملیات جرف‌الصخر چهار ماه کار شناسایی منطقه به طول انجامید و از 18 شعبان که نخستین گروه مقاومت در منطقه مستقر شد تا قبل از اجرای عملیات کار شناسایی و کسب اطلاعات به طول انجامید.

موقعیت استراتژیک جرف الصخر

منطقه جرف الصخر به نوعی دروازه بغداد، کربلا و نجف  محسوب می‌شود و ماشین‌های بمب‌گذاری از این منطقه راهی دیگر نقاط کشور عراق شده و در منطقه جرف الصخر به خاطر بافت قبیله‌ای و حضور قومیت‌های مختلف، داعش توانسته بود در برخی عشایر نفوذ کرده و فعالیت‌های خود را ساماندهی کند.

جرف الصخر نقطه اتصال بین مناطق اشغال شده توسط داعش و نقاط دیگر عراق بود و اگر عملیاتی انجام می‌شد که بدون تحقق 100 درصد پیروزی بود و یک روزنه جدید برای داعش باز می‌شد، خطر سقوط برخی استان‌ها قوت می‌گرفت و این عملیات به اطلاعات خیلی دقیق احتیاج داشت.

یک نصف روز جرف الصخر آزاد شد

عملیات جرف الصخر از کلید خوردن میدانی تا پیروزی کامل چیزی حدود قبل از نماز صبح روز جمعه تا قبل از نماز ظهر به طول انجامید.

نمایش اتحاد گروه‌های مختلف مقاومت

عملیات جرف الصخر نمایشی از اتحاد گروه‌های مختلف مقاومت و حتی گروه‌های سیاسی بود. در این عملیات قبل از هرچیز باید گفته شود هیچ‌گونه کمک هوایی از سمت ائتلاف انجام نشد و فقط چند دقیقه قبل از عملیات به آنها اعلام شد که در این منطقه قرار است عملیات انجام شود.

هواپیماهای ائتلاف اجازه پرواز بر جرف الصخر نداشتند

اگر هواپیمایی در منطقه حضور داشته باشد به مثابه دشمن به حساب آمده و مورد اصابت قرار می‌گیرد و اجازه هیچ‌گونه پرواز بر فراز منطقه عملیات به گروه‌های ائتلاف داده نشد.

عملیات به فرماندهی سپاه بدر انجام گرفت

 

این عملیات با همکاری و هماهنگی تمام گروه‌های مقاومت و مردمی انجام شد و سپاه بدر به فرماندهی سردار «هادی عامری» که شخصاً در میدان حضور داشت حمایت و پشتیانی نیروهای هجوم را بر عهده داشت.

گروه مقاومت عصائب اهل حق با بیش از 6 گردان و ظرفیت 1500 نفر هجوم اصلی را عهده‌دار بود و حزب‌الله عراق با هجوم شعاعی و نقطه‌ای دشمن را غافلگیر کرد.

کسب اطلاعات میدانی خانه به خانه از عشایر

از طرفی فعالیت توپخانه ارتش عراق و پدافند عامل آن فرصت هرگونه واکنش را از نیروهای داعش گرفت.

اطلاعات میدانی خانه به خانه و نقطه به نقطه‌ای که از منطقه در اختیار نیروهای مقاومت قرار گرفت، موجب شد تا در عملیاتی کمتر از یک ساعت و نیم، اصل هجوم صورت گیرد.

اصل سوم که مربوط به تثبیت است، با حضور به موقع ارتش و گردان‌های «سرایا السلام» به سرعت به و قبل از اذان ظهر روز جمعه اتمام یافت و مرحله اول عملیات را حجت‌الاسلام «سید محمد طباطبایی» جانشین دبیرکل مقاومت و فرمانده میدانی عصائب اهل الحق در این عملیات اعلام کرد.

دستاوردهای عملیات جرف الصخر

در این عملیات یعنی قبل از اذان صبح تا اذان ظهر هیچ یک از نیروهای مقاومت و ارتش کشته یا مجروح نشدند و این مسئله نمایان‌گر برتری اخباری و اطلاعاتی نیروهای مقاومت بود که عملیات با وجود این گستردگی در متن عملیات بدون هیچ شهید و مجروحی اتمام یافت.

ناگفته نماند ساعتی بعد از عملیات دو تن از نیروهای عصائب که در تعقیب و گریز چند نفر از داعشی‌ها بودند بیرون از منطقه جرف الصخر به شهادت رسیدند.



کشف و ضبط 230 کارت نفوذ بین نیروهای امنیتی عراق/لیست رابط‌های داعش افشا شد

قبل از پیروزی میدانی و خروج داعش از منطقه این مسئله حائز اهمیت بود که در اسناد کشف شده از مناطق آزاد شده راه‌های جدید که داعش برای بمب‌گذاری و حمله به حسینیه‌ها را انتخاب کرده بود و تا قبل از این برای نیروهای مقاومت ناشناخته بود، مشخص شد و همچنین بیشتر از 230 کارت شناسایی‌های مهم که با آنها امکان نفوذ در سخت‌ترین لایه‌های امنیتی نیز وجود داشت، ضبط شد.

همچنین در این عملیات، اسامی رابط‌های داعش در مناطق هدف برای بمب‌گذاری مشخص شد و به صراحت می‌توان گفت که این عملیات حداقل و با پیگیری‌های دقیق 169 بمب‌گذاری را خنثی کرد.

40 فرمانده داعش به هلاکت رسیدند

در عملیات جرف الصخر که عاشورا نام داشت و مرحله دوم انتقام خون شهید ابوکوثر که یکی از فرماندهان اصلی عصائب بود، به شمار می‌رفت، 40 نفر از اهل فن و نیروهای آموزش دیده گروه تروریستی داعش که بیشتر وظیفه طراحی در عملیات‌ها و بمب گذاری‌ها را بر عهده داشتند، به هلاکت رسیدند.

می‌توان گفت که در این عملیات 40 فرمانده اصلی داعش و اتاق فکر آنها از بین رفت و بیش از 200 عنصر میدانی داعش نیز در این عملیات به هلاکت رسیدند.

به دلیل تازه بودن عملیات و ابعاد پیچیده آن امکان موشکافی اهداف اصلی عملیات وجود ندارد اما این عملیات نه فقط عملیات برای آزاد سازی جرف الصخر بلکه پله‌ای برای نابودی کل داعش بود.

اسناد بسیار مهم و غیر قابل انکاری که نشانگر همدستی غرب و ارتجاع عرب با داعش است، به دست نیروهای مقاومت عصائب اهل حق آمده است که بعد از بررسی‌های ابعاد مختلف آن و انتهای مرحله دوم عملیات، منتشر خواهد شد.
















برچسب ها: عملیات ، میدانی ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
خدا محافظشون باشه