تبریز؛

حفظ سلامت محصولات كشاورزي با رعایت ضوابط بهداشت محیطی

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رعایت ضوابط بهداشت محیطی محل های نگهداری محصولات از نظر نور کافی، تهویه مناسب، شرایط بهسازی مطلوب و رطوبت کافی در حفظ سلامت محصول تاثیرگذارند.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: محل نگهداری محصولات، نقش مهمی در سلامت محصول دارد.

وی تصریح کرد: استفاده از اين كودها موجب بزرگ و سنگين شدن سبزی های غده ای مانند سيب زميني و پیاز مي شود و سود بيشتری را براي کشاورزان به دنبال دارد ولی بيشتر اين کشاورزان نيز نمي دانند كه اين كودها به عنوان يک عامل سرطان زا شناخته شده اند و در حالي مردم را به خوردن سبزی و صيفی جات به منظور مقابله با سرطان ترغيب مي كنيم كه به دليل استفاده از كود ازته، اين سبزی ها به نوعی خود منشأ انواع سرطان ها هستند.

بایبوردی ادامه داد: حمل و نقل محصولات بعد از برداشت از مزارع به محل ها و انبارهای ذخیره یا بازار توزیع توسط ماشین های حمل آلوده و یا به همراه سموم و کودهای شیمیایی باعث انتقال انواع عوامل آلودگی شیمیایی و یا میکروبی به محصول می شوند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: به دليل آنكه بيشتر سموم محلول در چربی هستند، روي پوست ميوه قرار گرفته و هنگام شست وشو با آب از بين نمي روند، بنابراين توصيه مي شود براي پاک كردن سموم از روي ميوه ها و سبزی ها آنها را با كمی مواد ضدعفونی كننده يا نمک شسته و سبزی ها را آب كشی نمود تا سم شان از بين برود.

بایبوردی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی به عنوان یکی از عوامل مهم در سلامت محصولات است که در صورت عدم رعایت آن باعث آلودگی محصول می شود.
 
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.